Rekommendera lödtenn!
Rekommendera lödtenn!
Hej!
Vad använder ni för lödtenn när ni löder kretskort. Tipsa om era favoriter, gärna med en länk till ELFA eller liknande!
Vad använder ni för lödtenn när ni löder kretskort. Tipsa om era favoriter, gärna med en länk till ELFA eller liknande!
Det är som tecno säger. Det är lättast att löda med flussrikt tenn. Gärna bra fluss också. Jag tycker personligen det är lättare att löda med lite tjockare tråd, känns som man får ut mer av flusset då. Sen beror det väl på lite vad man löder också. Lättare att löda ytmonterat med väldigt tunn tråd.
Nån annan får gärna fylla på och rätta mig om jag har fel. Jag har aldrig köpt något lod själv. Använder pappas gamla rulle som säkert är minst 10 år gammal.
Nån annan får gärna fylla på och rätta mig om jag har fel. Jag har aldrig köpt något lod själv. Använder pappas gamla rulle som säkert är minst 10 år gammal.
1mm är väl standard när man löder mönsterkort.
Jag föredrar Ersin Crystal 400 och Ersin 362.
Ju mindre diameter desto lättare att komma åt.
Grov tråd är bra i situationer då tennåtgången är stor dvs. du slipper ringla ut flera decimeter och göra omtag.
I praktiken: Börja med 1mm.
Om det krävs typ 10cm eller mer per lödpunkt så skaffa grövre tråd.
Jag föredrar Ersin Crystal 400 och Ersin 362.
Ju mindre diameter desto lättare att komma åt.
Grov tråd är bra i situationer då tennåtgången är stor dvs. du slipper ringla ut flera decimeter och göra omtag.
I praktiken: Börja med 1mm.
Om det krävs typ 10cm eller mer per lödpunkt så skaffa grövre tråd.
Japp , det är Multicore 362 som gäller, dock skulle jag inte ta 1mm om du inte löder _riktigt_ grova saker, 0.56 är nog den jag använder mest till större ytmonterat och vanliga hålmonterade, finpitchat ytmonterat kör jag med 0.23 eller 0.38 till.
Multicore 362 brukar innehålla >3% fluss, lödningarna väter mycket bättre och blir i praktiken snyggare än med dom andra loden jag provat.
Multicore 362 brukar innehålla >3% fluss, lödningarna väter mycket bättre och blir i praktiken snyggare än med dom andra loden jag provat.
- Schnegelwerfer
Han kanske menar att själva lödtenner är smutsigt!? Jag hade några meter med något konstigt lödtenn med massa smuts på. Bubblade och fräste när man lödade och fint blev det inte. Så det lödtennet skickade jag åt helvette 

Senast redigerad av chille 30 juni 2005, 13:50:37, redigerad totalt 1 gång.