Oscilloskop SIGLENT

Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av hanzibal »

Hejsan!

Undrar om någon vet om detta scope är något att ha:
http://www.electrokit.com/oscilloskop-l ... 2cml.49187

Ny produkt och ingen info på hemsidan men baserat på övriga scope från samma tillverkare så har det nog gott och väl de funktioner jag kan tänkas behöva. Förefaller ganska prisvärt.

Vet från AliBaba att Siglent är kinesiskt och också förekommer under namnet "Atten".

EDIT: Såg nu att de hade ett datablad på det:
http://www.electrokit.com/productFile/download/2686

EDIT: Verkar inte ha funktionsgenerator - bör man inte ha det?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34054
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av Glenn »

Bättre att ha en separat funktionsgenerator tycker jag, är väl rätt få scopes som har det inbyggt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av dar303 »

Jag har en polare som gjorde misstaget att köpa ett Atten istället för GW Instek och Rigol som var något dyrare och han ångrar sig bittert. Dålig uppdateringshastighet och allmänt kass kvalitet så testa om möjligt innan köp, det kan ju ha varit ett måndagsex men det låter ju inte så lovande.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11380
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett Rigol DS1052e moddat för 100MHz känns betydligt mera prisvärt.. :)
Även Rigol DS1102e om man inte vill modda, känns mer prisvärt. Blir till och med billigare än det scopet, ifrån InstrumentCenter.

Och inbyggd funktionsgenerator är ju inte värst vanligt, i så fall mest i mer High-End-scope.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av hanzibal »

Köpte scopet i alla fall, är jag inte nöjd så åker det tillbaka imorgon. En duktig och pålitlig killle i affären hade ett sånt själv och rekommenderade det.

EDIT: Såg att InstrumentCenter körde kampanjpris på Rigol DS1102e, så i om inte SIGLENT duger så får det bli ett sånt istället.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av dar303 »

Friskt vågat! Återkom med recension!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av hanzibal »

...ja, eller bara ovanligt korkat :lol:

Senast jag använde ett oscilloskop var 1997 så räkna inte med någon expertrecension....jag bör dock kunna uttala mig om gränssnitt, uppdateringshastighet och sådana saker.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av hanzibal »

Har nu lekt lite med scopet SIGLENT SDS 1072CML (70Mhz). Man skall ha klart för sig att jag ju som sagt inte har någon vana med oscilloskop och därför inte vet vilka kriterier man bör ha.

Var lite orolig att maskinen skulle vara plastig men den biten var helt ok, dock känns vissa av reglagen en aning sladdriga.

Skärmen på 7 tum är stor och tydlig, skulle dock vilja vinkla upp apparaten mer än vad stödbenen medger, kom på mig själv med att kröka ihop framför maskinen på bordet. Man kan ju såklart lägga något under.

Uppdateringshastigheten känns rapp och bra för att återge själva signalen men så fort man börjar ratta så fryser bilden under tiden. Exempelvis när man ändrar skala, flyttar cursors mm vilket jag stör mig på.

Vissa justeringar släpar något ibland eller ger emellanåt en lätt en progressiv effekt, vilket jag tolkar som att processorn inte riktigt hänger med i svängarna och missar viss input.

Vet inte om det är jag som gör fel, men ville titta på min 5V matningsspänning - tog ett tag innan jag fattade att jag hade 10X-prob (eller vad det heter) :roll: Försökte sedan zooma in på ripplet (tror jag själva variationen kallas) som låg på ca 200mVpp. Detta genom att ändra vertikalskalan, kurvan försvann såklart snart uppåt ur bild och jag positionerade då tillbaka den nedåt bara för att upptäcka att ripplet inte växt geografiskt alls. Konstigt tyckte jag. Fortsatte att positionera nedåt varpå kurvan stundtals försvann för att sedan dyka upp igen högre upp. Så där höll det på och jag lyckades inte få ner den mitt i bild där jag ville ha den.

Jag vet som sagt inte vad man har rätt att förvänta sig och har därför svårt att ge objektiv bild. Personligen vill jag nog ha lite mer för mina 6.000 kr.

Skall se om det finns ny mjukvara, om det inte hjälper så åker nog tyvärr apparaten tillbaka.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11380
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av Klas-Kenny »

Att du behöver vinkla upp skärmen tyder ju på taskig betraktningsvinkel.

Ungefär hur lång tid fryser bilden när du ändrar saker?
På mitt Rigol är det samma sak, bilden fryser ett ögonblick när man ändrar, men jag tycker bara att det är trevligt. Det kanske till och med är så att det är en tänkt "feature".

Att det inte blev "större" när du ökade (eller säger man minska?) den vertikala skalan känns ju väldigt konstigt, så ska det ju inte vara. Känns mer som att du ser fel gör något annat. För blir ripplet inte större då är det väldigt märkligt.
Att det försvinner ur bild när man "zoomar" för mycket är ju väldigt självklart (fast det antar jag att du förstår). Men att man inte kan få ner positionen så långt var lite dåligt. På mitt Rigol är det inga problem att få ner den så att man kan se en 5V-matning max "inzoomat". Vet inte exakt hur lågt den går, men 5V är i alla fall inga problem.

Vore kul om du byter det mot ett Rigol, för att få se en jämförelse!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av hanzibal »

Det är inte betraktningsvinkeln utan beror på att skärmen sitter lite djupt in i chssiet som då skymmer några millimeter i ovankanten.

Bilden fryser i princip bara så länge man rattar och är sedan tillbaka nästan direkt. Kanske är frysningen en feature, kanske sköter Rigol det bättre men jag gillar det inte - det är ju t.ex. rätt bra att se var signalen peakar när man närmar sig med en cursor.

Är det DS1102e du har, hur känns reglage, byggkvalitet, mm på den?

EDIT: Hittade förresten denna film om Rigol 1052 som lovordas:
http://www.eevblog.com/2009/10/12/eevbl ... -teardown/
Den är mycket lik SIGLENT i bakstycke mm, har dock inte öppnat (warranty void if seal broken).
Senast redigerad av hanzibal 26 januari 2012, 00:00:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11380
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha, det var ju lite illa.. Designmiss av Siglent.

Jag har DS1052e, men det är exakt samma scope som DS1102e förutom en liten begränsning i mjukvaran (Det är därför man kan modifiera DS1052e till 100MHz...). Byggkvalitén tycker jag känns riktigt bra, alla rattar, knappar osv har väldigt trevlig känsla att vrida och trycka på!

Fläkten i det låter kanske lite mycket, är det enda jag har att klaga på. Men det stör inte mig nämnvärt då jag alltid har musik på i labbet :) Blir väl troligen ett byte efter att garantitiden löper ut dock.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av hanzibal »

Fläkten är mycket tyst på SIGLENT, fick nästan lägga örat till.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av sodjan »

> Vet inte om det är jag som gör fel, men ville titta på min 5V matningsspänning...

I sådana här fall, där man vill kolla en överlagrad AC spänning på en DC signal, brukar
man inte ställa över ingången i just "AC" läge för att filtrera bort DC komponenten ?
Och då ska man kunna ändra Y-upplösningen utan att kurvan flyttar på sig alls.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av hanzibal »

Så gör man såklart, tack - nu ser man perfekt!

Hittade inget firmware men dock programmet EasyScope som gav följande fina bild på mitt rippel :)
rippel.JPG
Börjar tycka lite bättre om scopet nu...

EDIT: Men om ingen har något att invända så blir det en Rigol ds1052E istället:
http://www.instrumentcenter.se/sv/oscil ... skaerm.php
Märkbart lägre pris och funktionsmässigt likvärdig så när som på lite mindre skärm. Å andra sidan verkar Rigol ha bättre support (t.ex. firmware) och den går att modda till 100Mhz om det skulle knipa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av hanzibal »

SIGLENT-scopet returnerat, gick händelserna i förväg och beställde ett Rigol ds1052E från InstrumentCenter. Kommer kanske redan imorgon eller på måndag, tjoho. Får återkomma med en kort jämförelse då. Tackar för tipset Klas-Kenny!

Attans vad mycket enklare de nya digitala scopen är att jobba med en de gamla analoga vi hade i skolan, nu är ju de grundläggande sakerna rena barnleken.
Skriv svar