Schnegelwerfer skrev:Jag tror nog att de flesta här kan Kirchoffs lagar.
Om det nu är en bagatell så skulle nog trådskaparen uppskatta om du postade din lösning här...
Problemet går antagligen att lösa, men det krävs en ganska stor arbetsinsats! Du får ju ett ekvationssystem med 8 obekanta variabler, och det stora jobbet blir ställa upp ekvationerna!
När det väl är gjort kan man ju ställa upp det i matrisform och låta något program (maple?) ta fram lösningen.
Parallellkopplingarna kommer göra ekvationerna långt ifrån linjära, så vida du inte tänkt göra några linjära approximationer så är nog mathematica ett bättre val.
Jag kan iaf matten som krävs till detta, men har bristande kunskap i elektronik. Och som jag sa i min första svar så är jag fortfarande lite osäker på hur den är kopplad
Det är inte direkt intuitivt att säga att detta verkligen går eller ej, men du har ju 8 obekanta och 8+1 (R5=R4) ekvationer iaf. Sedan så är det nog ganska klart att det inte är lämpligt att lösa detta för hand exakt utan med dator helt klart.
Mellan vart mäter man volten här? När den är öppen, är det från "under" R5 och till ändarna till vänster?