Modernisering av Combi-Mill
Modernisering av Combi-Mill
Jag köpte för något år sen en Combi-Mill CNC med sinumerik 3M styrning, maskinen var i fungerande skick och styrningen har fungerat problemfritt men en del brister som litet minne och ingen möjlighet till dripfeed gjorde att jag började titta på möjligheterna att modernisera styrningen. Eftersom jag inte haft några problem med varken servomotorer eller drivsteg så utgick blev utgångsläget att göra en "hjäntransplantation". med så få ingrepp i det befintliga som möjligt. Begränsade kunskaper i El o reglerteknik gjorde också att ss Plug and Play var att föredra.
Efter en framåt våren -11 så beställdes en LNC M515i med intergrerad PLC och separat I/O kort + reläer. Under tiden som jag väntade på leveransen så ritade jag upp kopplingscheman för de ingrepp jag måste göra i det befintliga systemet. Importören modifierade "logikstegen" så att den passade den aktuella maskinen, (mest blev det väl o radera eftersom Combi-Millen är ganska sparsamt utrustad med finesser).
Lite bilder från ombyggnaden, utgångsläget samt den nya kontrollern. Nödstoppsfuntionerna modifierades med säkerhetsrelä för att bli lite mera up to date. Biltemas vertygstavla var ett bra utgångsläge för att bygga den tilläggsmodul som jag behövde för de nya grejerna som skulle in i elskåpet.
I dagsläget så går alla axlar att köra. Körning till ref. lägen är ok, spindeln startar o stoppar. Någon programkörning är inte gjord ännu, det blir här framöver. Det här var projektet i korthet. Som det framgår så är det ganska rakt på och med minsta möjliga ingrepp. En frekvensomvandlare skulle ha varit fint att koppla på spindeln men det går o göra senare om andan faller på.
Efter en framåt våren -11 så beställdes en LNC M515i med intergrerad PLC och separat I/O kort + reläer. Under tiden som jag väntade på leveransen så ritade jag upp kopplingscheman för de ingrepp jag måste göra i det befintliga systemet. Importören modifierade "logikstegen" så att den passade den aktuella maskinen, (mest blev det väl o radera eftersom Combi-Millen är ganska sparsamt utrustad med finesser).
Lite bilder från ombyggnaden, utgångsläget samt den nya kontrollern. Nödstoppsfuntionerna modifierades med säkerhetsrelä för att bli lite mera up to date. Biltemas vertygstavla var ett bra utgångsläge för att bygga den tilläggsmodul som jag behövde för de nya grejerna som skulle in i elskåpet.
I dagsläget så går alla axlar att köra. Körning till ref. lägen är ok, spindeln startar o stoppar. Någon programkörning är inte gjord ännu, det blir här framöver. Det här var projektet i korthet. Som det framgår så är det ganska rakt på och med minsta möjliga ingrepp. En frekvensomvandlare skulle ha varit fint att koppla på spindeln men det går o göra senare om andan faller på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Modernisering av Combi-Mill
Intressant! Vad är LNC M515i för typ av system? Är det dialog i det? Å vad kostar det?
- DW
- Kontakt:
nyhoyn: Riktigt fint
Som ägare av likadan maskin men orange + 810M istället för 3 så är jag väldigt intresserad.
Vart ifrån köper du detta, här vill jag ha massa info + bilder efterhand.
Detta fann jag, är ditt system härifrån
http://www.asiamachinery.net/supplier/p ... SupID=4175

Som ägare av likadan maskin men orange + 810M istället för 3 så är jag väldigt intresserad.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tror han köper via finska representanten om jag inte tar helt fel.
Som Tecno konstaterat så har jag köpt mitt system via LNC:s finska återförsäljare, på så vis fick jag lite kortare väg i ev garantiärenden och kanske det viktigaste ur min synpunkt nämligen att jag fick hjälp med logikstegen "plc ladder".DW skrev:nyhoyn: Riktigt fint![]()
Tillverkarens web: http://lncen.weebly.com/
Dialog = Nej inte som t ex Heidenhain, det är ISO-kod, "dialekten" är Fanuc 0, däremot finns det en del färdiga arbetscykler för cirkulära/rektangulära fickor och borrning osv, minns också att det skulle finnas funktion för att söka mittpunkt i cirklar och rektanglar (typ den som finns i Mach3).MatsN skrev:Intressant! Vad är LNC M515i för typ av system? Är det dialog i det? Å vad kostar det?
Snyggt
. Verkar vara ett bra alternativ för utbyte av gamla styrsystem, med en riktig maskinpanel. Priset är intressant. Borde väl hamna någonstans mitt mellan t.ex. Mach3 och dyrare industri styrsystem (typ Fanuc, Mitsubishi, Heidenhain). Eller ?

"Snyggt . Verkar vara ett bra alternativ för utbyte av gamla styrsystem, med en riktig maskinpanel. Priset är intressant. Borde väl hamna någonstans mitt mellan t.ex. Mach3 och dyrare industri styrsystem (typ Fanuc, Mitsubishi, Heidenhain). Eller ?"
Betydligt dyrare än Mach3 softwaren men var o en bestämmer föstås hur mycket man sen lägger ut i hårdvara till ett Mach3 system, om man är skicklig inom el/elektronik så kan man göra ett Mach3 system både billigt och proffsigt, (jfr Tecnos bygge) men LNC är billigare än Simens, (råkade nämligen fråga på det innan jag bytte). Den finska importören heter Thelentech (enmansfirma som drivs av en ung kille), vem som representerar märket i Sverige vet jag inte, om det inte finns någon representant så går det säkert att fråga pris från Finland, killen kan utmärkt engelska. Kontrollern används även här i Finland av ett maskinmärke som heter Kolibri/Wegera.
Betydligt dyrare än Mach3 softwaren men var o en bestämmer föstås hur mycket man sen lägger ut i hårdvara till ett Mach3 system, om man är skicklig inom el/elektronik så kan man göra ett Mach3 system både billigt och proffsigt, (jfr Tecnos bygge) men LNC är billigare än Simens, (råkade nämligen fråga på det innan jag bytte). Den finska importören heter Thelentech (enmansfirma som drivs av en ung kille), vem som representerar märket i Sverige vet jag inte, om det inte finns någon representant så går det säkert att fråga pris från Finland, killen kan utmärkt engelska. Kontrollern används även här i Finland av ett maskinmärke som heter Kolibri/Wegera.