Vilken kabeldimision till strömstyrkan?
Vilken kabeldimision till strömstyrkan?
Hej,
jag håller på med ett litet projekt där jag monterar en dator i bilen. Datorn skall ligga baktill i bagaget infälld bakom klädseln så jag behöver ju dra fram ström dit.
Frågan är då, hur grov kabel behöver jag? Spänningen är ju 12V. Datorns nätaggregat har maxvärde på 200W.
Räknar man då blir det avrundat 17A.
Hur grov kabel behövs för att hålla det så säkert som möjligt?
Är 20A lagom att säkra av med?
jag håller på med ett litet projekt där jag monterar en dator i bilen. Datorn skall ligga baktill i bagaget infälld bakom klädseln så jag behöver ju dra fram ström dit.
Frågan är då, hur grov kabel behöver jag? Spänningen är ju 12V. Datorns nätaggregat har maxvärde på 200W.
Räknar man då blir det avrundat 17A.
Hur grov kabel behövs för att hålla det så säkert som möjligt?
Är 20A lagom att säkra av med?
- Klas-Kenny
Re: Vilken kabeldimision till strömstyrkan?
Jag hade (taget rakt ur huvudet utan att räkna på det) kört på 4mm kabel.
20A låter ganska lagom att säkra, i alla fall i mina öron
20A låter ganska lagom att säkra, i alla fall i mina öron
När det gäller kabelarean är det nog spänningsfall och temperatur man ska beakta. Dock har jag aldrig själv räknat på detta utan när det gäller korta kabellängder är det bättre att överdimensionera. Men ELFAs faktasidor har jag för mig innehåller en tabell med rekommenderade areor beroende på ström.
Jag hade också för mig att ELFA's faktasidor innehåller en tabell med rekommenderade areor beroende på ström men jag kunde inte hitta något i senaste katalogen
Fatkasidorna från ELFA finns att ladda ner på
http://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webro ... /fakta.pdf
På sidan 20 finns en tabell Data över koppartråd. Där anges ström för olika tjocka ledare från 3 A/mm² som referens. Vad 3 A/mm² ska betyda vet jag inte riktigt, en gissning är att detta är en tumregel för att temperatur inte ska bli ett problem. Eftersom inget anges per längd (meter) kan inte spänningsfallet tagits med i tabellen. Nu är jag väldigt osäker själv så någon annan får gärna bekräfta eller tillrättavisa.
http://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webro ... /fakta.pdf
På sidan 20 finns en tabell Data över koppartråd. Där anges ström för olika tjocka ledare från 3 A/mm² som referens. Vad 3 A/mm² ska betyda vet jag inte riktigt, en gissning är att detta är en tumregel för att temperatur inte ska bli ett problem. Eftersom inget anges per längd (meter) kan inte spänningsfallet tagits med i tabellen. Nu är jag väldigt osäker själv så någon annan får gärna bekräfta eller tillrättavisa.
-
Anders Olsson
Hej!
På jobbet brukar vi ha som tumregel 6A/mm² för fasta installationer och 10A/mm² för "lab-ändamål"
Tar man 6A/mm² så stämmer det ganska bra med reglerna för fasta elinstallationer (vid enstaka ledare och normal förläggning).
Dessa tumregler tar dock inte hänsyn till spänningsfall, utan endast värmeutvecklingen, för att inte överhetta kabelns isolering.
Vid långa kablar/låga spänningar kan arean behöva vara större för att man inte ska få för stort spänningsfall hos utrustningen som kopplas in i änden på kabeln.
Vid 12V, 20A och säg fyra meter kabel kan det nog vara lämpligt med 4mm², precis som Klas-Kenny säger
På jobbet brukar vi ha som tumregel 6A/mm² för fasta installationer och 10A/mm² för "lab-ändamål"
Tar man 6A/mm² så stämmer det ganska bra med reglerna för fasta elinstallationer (vid enstaka ledare och normal förläggning).
Dessa tumregler tar dock inte hänsyn till spänningsfall, utan endast värmeutvecklingen, för att inte överhetta kabelns isolering.
Vid långa kablar/låga spänningar kan arean behöva vara större för att man inte ska få för stort spänningsfall hos utrustningen som kopplas in i änden på kabeln.
Vid 12V, 20A och säg fyra meter kabel kan det nog vara lämpligt med 4mm², precis som Klas-Kenny säger
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
4 verkar vara rätt enligt http://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php
Själv skulle jag iaf ha tagit 8 som är vanligt till bilslutsteg, billig och enkel att få tag i.
Själv skulle jag iaf ha tagit 8 som är vanligt till bilslutsteg, billig och enkel att få tag i.
- prototypen
3A per mm² härrör säkert från dimensioneringen för transformatorer, tråden blir ju lite instäng med dålig kylning. I el installation på korta sträckor använder man.
1,5 mm² = 10 A
2,5 mm² = 16A
4 mm² = 20A
6 mm² = 25A
10 mm² = 35A
Observera att strömtätheten minskar då grov ledare har sämre kylning.
MEN !! Vid 12V måste man räkna på spänningsfallet, orms lag gäller. ELFA har ju resistanser i sina tabeller.
Protte
1,5 mm² = 10 A
2,5 mm² = 16A
4 mm² = 20A
6 mm² = 25A
10 mm² = 35A
Observera att strömtätheten minskar då grov ledare har sämre kylning.
MEN !! Vid 12V måste man räkna på spänningsfallet, orms lag gäller. ELFA har ju resistanser i sina tabeller.
Protte
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kalkylatorn jag länkar till ovan räknar även ut spännimgsfallet. Tror jag läste nånstans att 0.5V är ok?
Varning! 200 W "i bagaget infälld bakom klädseln" medför definitivt brandrisk. Ta det försiktigt.