Jag köpte en liten likströmsmotor för slotcar för att använda till ett projekt.
14.8 V
23.500 rpm
190 mA
350 g/cm
Sladdar satt det på den när jag fick den och även en komponent som jag gissar är en 22 uH drossel, en induktans alltså om jag inte har fel. Jag avser att reglera hastigheten på motorn med 12 Volt PWM med en FET på minus-sidan.
Tre frågor:
Vad gör drosseln för nytta?
Ska jag ha drosseln kvar eller bör jag ta bort den om jag ska styra motorn med PWM?
Bör jag lägga någon annan komponent i närheten av motorn, tex diod eller liknande?
Edit: Hade skrivit pH men menade uH
Drossel på ena sladden till likstöms-motor?
Drossel på ena sladden till likstöms-motor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glattnos 24 januari 2012, 11:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Re: Drossel på ena sladden till likstöms-motor?
Mätte den nu och den har ett motstånd på 0.9 ohm och om det varit ett motstånd borde det väll varit 22 ohm?
Jag har en låda med 22 uH drosslar som jag köpte på electrokit för något år sedan och det är exakt likadana, därför utgick jag från att det var en sådan på motorn.
Jag har en låda med 22 uH drosslar som jag köpte på electrokit för något år sedan och det är exakt likadana, därför utgick jag från att det var en sådan på motorn.
Det är en drossel och har använts för att inte störningar skall gå bakvägen till vad som än driver den. Skall du driva den med PWM så är den inte nödvändig då andra grejer som flyback diod hindrar att den drivande mosfeten går sönder. Det går att använda en vanlig trissa med men mosfet skadar inte så blir det lite lägre förluster om det är lite högre strömmar involverat.
Okej, tack för svaret!
Då tar jag bort den och sätter dit en diod. En 1 A diod parallellt med motorn fast i "fel riktning" borde alltså räcka
Edit: Använder en IRF540N MosFET för att driva motorn

Då tar jag bort den och sätter dit en diod. En 1 A diod parallellt med motorn fast i "fel riktning" borde alltså räcka

Edit: Använder en IRF540N MosFET för att driva motorn