Problem med RTC

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
r0stig

Problem med RTC

Inlägg av r0stig »

Hej!

Jag har ett projekt där jag försöker driva en RTC mha. av endast ett CR2025 Lithium-batteri. Den andra delen av kretsen är tänkt att gå på 3 st AA-batterier. Jag har dock kommit till ett problem, än så länge har jag flyttat över del för del till experimentkortet och lött ihop för att enklare kunna hitta fel. Felet jag har är att ifall jag driver min RTC-krets (pcf8563) endast av 3V-batteriet fungerar det inte alls, den är helt död. Att det är just batteriet (eller något åt det håller..) är pga. att kopplar jag jord eller 3.3V från mitt Arduino-kort så går klockan igång, detta samtidigt som batteriet sitter i alltså. Det är inga fel på kablar, det har jag testat med multimeter, detsamma med lödningarna. Värt att nämna är att jag har kopplat pull-up-resistorer, CLKOUT, SDA, SCL, till min 5V-källa (på Arduino-kortet).

Min tanke var ifall jag glömt något grundläggande då jag försöker driva RTC-kretsen direkt med ett 3V-batteri?

Edit; Efter att Googlat ytterligare, ifall jag har två strömkällor, är det meningen att jorden skall vara sammankopplad? Det är den alltså inte nu.. Isf, varför?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Problem med RTC

Inlägg av AndLi »

Ja du ska koppla ihop jordarna, annars kommer inte din µC se signalerna från RTCn.

Sen behöver du säkerställa att strömmen från ditt 2025 bara kommer mata RTC och inte läckströmmar till µC...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du har ju datalinor mellan arduino och RTC - CLKOUT, SDA, SCL - och dessa måste ju ha gemensam jord, annars fungerar inte kommunikationen. Så gemensam jord är ett måste.
r0stig

Inlägg av r0stig »

Tack för svaren!
AndLi skrev:Ja du ska koppla ihop jordarna, annars kommer inte din µC se signalerna från RTCn.

Sen behöver du säkerställa att strömmen från ditt 2025 bara kommer mata RTC och inte läckströmmar till µC...
I mitt fall går det en kabel direkt från 2025 (+) till RTC, behöver jag en diod någonstans för att det inte ska ske läckströmmar? Isf var?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det färdigt kina kort med RTC och minne? Batteriet är väl till för vid bortfall av 5VDC att hålla klockan/minnet?
r0stig

Inlägg av r0stig »

Nej, detta är ett kort jag lött ihop själv från grunden. Min tanke med batteriet är som du säger, att den inte ska nollställas vid bortfall av 5V :) . Även fast jag nu i efterhand tycker det blev en dålig idé att ha två batterikällor (jag tänkte ju driva resten av kretsen mha. 3 AA-batterier).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En supercap hade varit en bättre lösning för minne backup men OK, det får vara nu. GND måste såklart vara gemensam precis som det redan skrivs.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

r0stig skrev:I mitt fall går det en kabel direkt från 2025 (+) till RTC, behöver jag en diod någonstans för att det inte ska ske läckströmmar? Isf var?
Nja.. det är väl snarare via signalledarna det kan gå läckströmmar. Men om interfacet är genomtänkt så borde det inte ske. data ut borde ha hög impedans när den inte kommunicerar och då går ingen ström, och från ingångarna går heller ingen ström, så det borde väl vara lugnt. Möjligtvis att det blir problem med CLKOUT om den är programmerad att ge signal ut. Fast den klarar sig också, läser jag nu i databladet: ". CLKOUT is an open-drain output and enabled at power-on. If disabled it becomes high-impedance." EN open-drain-utgång kan aldrig ge ifrån sig ström.
r0stig

Inlägg av r0stig »

Då förstår jag, tack för hjälpen :) .
Skriv svar