Spänningsdelare och effekt?
Spänningsdelare och effekt?
Jag har byggt en styrning till min automatlåda, och funderar nu på en förbättrad version.
För att justera växeltrycket så används pwm:as en "bleed-valve"(solenoid) och ju mer duty-cycle desto mjukare växlingar.
Som jag har det nu så matas solenoiden med 12-15v (bilens elsystem) på ena sidan och jordas med pwm genom en TIP-122 transistor.
mellan solenoiden och transistorn finns även ett motstånd på 4,5ohm 5W för att minska flyback från solenoiden.
(jag har aldrig testat utan detta motstånd) Kretsen snodde jag rätt av från Megashift för att dom hade haft problem med det.
Nu är det så att jag har forskat lite mer och kommit fram till att solenoiden egentligen skall matas med 4,5 volt, och den skall då dra som max 1,2A vid 60% dutycycle.
För att få ner mina 12-15v så tänkte jag mig att göra en spänningsdelare så jag hamnar någon stans mellan 4-5v.
Hur skall jag utforma spänningsdelaren så den tål effekten?
Jag undrar alltså om det behövs kraftigare motstånd eller om jag skall ha så mycket resistans i motstånden som möjlig eller kanske tvärt om?
Tror ni jag kan skippa 5w motståndet om jag har dragit ner spänningen till matningen av solenoiden?
För att justera växeltrycket så används pwm:as en "bleed-valve"(solenoid) och ju mer duty-cycle desto mjukare växlingar.
Som jag har det nu så matas solenoiden med 12-15v (bilens elsystem) på ena sidan och jordas med pwm genom en TIP-122 transistor.
mellan solenoiden och transistorn finns även ett motstånd på 4,5ohm 5W för att minska flyback från solenoiden.
(jag har aldrig testat utan detta motstånd) Kretsen snodde jag rätt av från Megashift för att dom hade haft problem med det.
Nu är det så att jag har forskat lite mer och kommit fram till att solenoiden egentligen skall matas med 4,5 volt, och den skall då dra som max 1,2A vid 60% dutycycle.
För att få ner mina 12-15v så tänkte jag mig att göra en spänningsdelare så jag hamnar någon stans mellan 4-5v.
Hur skall jag utforma spänningsdelaren så den tål effekten?
Jag undrar alltså om det behövs kraftigare motstånd eller om jag skall ha så mycket resistans i motstånden som möjlig eller kanske tvärt om?
Tror ni jag kan skippa 5w motståndet om jag har dragit ner spänningen till matningen av solenoiden?
Re: Spänningsdelare och effekt?
Motståndet är en spänningsdelning. Det hjälper inte mot spänningsspikar. Vill du skydda transistorn mot spänningsspikar ska du använda en frihjulsdiod.
Ja, det glömde jag skriva, jag har en diod över solenoiden också.
Men allt funkar ju nu, så det är inte det som är problemet... Jag funderar ju på att förbättra min styrning...
Edit: spänningsdelning kan du väl ändå inte kalla 1 st motstånd jag redan har?
Men allt funkar ju nu, så det är inte det som är problemet... Jag funderar ju på att förbättra min styrning...
Edit: spänningsdelning kan du väl ändå inte kalla 1 st motstånd jag redan har?
Om du önskar någon som helst kvalitet i svaret på den fråga du ställer så är det rekommenderat att du postar ett schema i tråden. I annat fall finns det risk för missförstånd eller rena gissningslekar.
Ja, så här ser det ut nu.....
...men min fråga är ju som sagt hur jag skall utforma en spänningsdelare som tål effekten 1,2A @ 5v?
det kanske är en dum fråga?.... man kanske kan använda vanliga 0,25w?
...men min fråga är ju som sagt hur jag skall utforma en spänningsdelare som tål effekten 1,2A @ 5v?
det kanske är en dum fråga?.... man kanske kan använda vanliga 0,25w?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo, det är ett alternativ, men den måste klara av minst 1,2A så den blir ganska kraftig.
Jag tänkte att eftersom det absolut inte är viktigt att spänningen är exakt så borde det vara enklare/bättre med en spänningsdelare?
Jag tänkte att eftersom det absolut inte är viktigt att spänningen är exakt så borde det vara enklare/bättre med en spänningsdelare?
Du skall inte ha en spänningsdelare, rent teoretiskt räcker det med ett motstånd som skapar ett spänningsfall på 12-4,5=7,5V vid 1,2A. Problemet är att det blir mycket effekt som skall brännas bort, P = U x I => 7,5 x 1,2 = 9W. Således är det bättre att använda en spänningsregulator som tål drygt 1,2A och montera den på en kylfläns.
Med PWM behöver du ingen spänningsdelare.
Du behöver bara begränsa "on" tiden så att du inte överskrider maxspänning för solenoiden.
Du behöver bara begränsa "on" tiden så att du inte överskrider maxspänning för solenoiden.
labmaster:
Nja, jag tycker snarare att det är bättre att montera motståndet på en kylfläns.
Det jag tror danei menar är att motståndet tillsammans med spolens motstånd skapar en spänningsdelare.
Nja, jag tycker snarare att det är bättre att montera motståndet på en kylfläns.
Det jag tror danei menar är att motståndet tillsammans med spolens motstånd skapar en spänningsdelare.
Ok, men då behöver jag inte heller ändra min krets jag har. Den fungerar ju.... jag trodde bara det skulle bli bättre om jag matade solenoiden med lägre spänning från början.
Ja det är ju ett alternativ att montera ett effektmotstånd på kylfläns. Det är korrekt att det blir spänningsdelning med spolens resistans men det är inte så vanligt att man kallar det spänningsdelare.
Svaren blir lite kortare än man öskar när man svarar på telefon. Men jo det var så jag menade, spänningen delas mellan solenoiden och resistorn.