Limit- och homeswitchar??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
m_thread

Limit- och homeswitchar??

Inlägg av m_thread »

Hej

Är på gång att utrusta min Kina cnc med limitswitchar samt verktygslängdsmätare. Vad ska man välja för typ av brytare, fabrikat? Det finns ju 'milljarder' med olika fabrikat och utföranden. Vad bör man tänka på?

/Fredrik
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Limit- och homeswitchar??

Inlägg av tecno »

Kanske börja med att läsa trådar i ämnet här på forumet, sök och du finner svar.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har kört med induktiva givare som jag köpt billigt begagnat eller som överskott, det finns på bl.a ebay.
Verktygslängdsmätare har jag inte än men t.ex den från sorotec.de verkar var populär. och billig!
m_thread

Inlägg av m_thread »

tecno skrev:Kanske börja med att läsa trådar i ämnet här på forumet, sök och du finner svar.
:) Jag har troligen redan läst varenda inlägg på forumet som innehåller något av orden 'limit', 'home' och 'switch' utan att bli direkt klokare. Det var därför som jag frågade...

Det lutar åt någon typ av mikrobrytare i mitt fall. Induktiva prylar kostar för mycket känns det som. Frågan är hur noga man behöver vara med kapslingen. Jag kommer sällan eller aldrig att köra något som behöver så stora mängder kylning att det kommer att rinna över hela maskinen. En anna sak jag undrar över är om man ska välja en brytare med arm, rulle eller nock.
dar303 skrev:Verktygslängdsmätare har jag inte än men t.ex den från sorotec.de verkar var populär. och billig!
Jag tänkte köra med en mikrobrytare till detta med. Ska fungera bra tydligen. sorotec.de har bra saker, beställde därifrån tidigare idag :)

Jag kommer att montera mina limitswitchar i samband med att jag kopplar in min nya usb kontroller. Det ska bli skönt att kunna köra maskinen med en laptop och med 'lite' modernare mjukvara än M3. Bilder och rapport kommer på EF när prylarna kommit hem och är provkörda...

/F
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

med 'lite' modernare mjukvara än M3
Nyfiken som man är, vad är det för styrprogram du syftar på?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ska välja en brytare med arm, rulle eller nock
Har rulle i portalfräsen, nockar i svarv och stora fräsen. Nock brytarna av hög industri kvalitet.

Vad beträffar längdmätning ska du vara observant på repetitions nogrannheteten, många mikro brytare är lite vida i sin respons.
Satsa hellre på riktiga grejer som är kapslade eller induktiva.
m_thread

Inlägg av m_thread »

tecno skrev:
med 'lite' modernare mjukvara än M3
Nyfiken som man är, vad är det för styrprogram du syftar på?
Jag kommer att köra med mjukvara och usb controller från Andrej på Planet-CNC. Man kan väl se hans produkt som ett alternativ till Smoothstepper, fast med hans egen programvara i stället för en plugin till M3. Som stegmotordrivare använder jag inledningsvis de som kom med maskinen från Kina.

Både mjuk och hårdvaran utvecklas aktivt och supporten har än så länge varit helt outstanding.

/F
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, du får rapportera framöver hur det går. Finns ju flera USB kort idag och jag har då valt KFlop och där finns ju fria KMotionCNC programvaran att tillgå kostnadsfritt (funkar bara med KFlop).
Skriv svar