Förlorade ytlödar-svennen med en DIR9001 igår

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Förlorade ytlödar-svennen med en DIR9001 igår

Inlägg av hanzibal »

Hon var fin Texas-tösen, men ciggen efteråt smakade illa...det funkar inte mellan oss, snyft!

DIR 9001 är en 96kHz s/pdif-mottagare, se datablad:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/dir9001.pdf

Jag norpade i stort sett schemat rakt av från spec men min uC får hela tiden xaudio=0 och error=1 oavsett om jag kopplar in in toslink eller ej. Någon som kan se något uppenbart fel på min bifogade krets - annat än att den saknar avkopplingar och att vdd/vcc resp. dgnd/agnd är ihopkopplade?

OBS: Loosade svempan med Eagle idag också så ursäkta min franska :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Förlorade ytlödar-svennen med en DIR9001 igår

Inlägg av jesse »

Har inte kollat databladet så noga, men varför har du ett antal ingångar oanslutna, t.ex. FMT0, FMT1, PSCK0, PSCK1, CKSEL, ??? Alla dessa har väl mer eller mindre vitala funktioner?

Dessutom, vad tänker du ska hända, förutom att error ska vara 0?

Ska du inte ta ut data via DOUT?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tackar för svar - de ingånger du nämner har interna pulldowns/pullups så jag borde väl kunna strunta i dem så länge?

Jodå, tanken är såklart att hela s2i-utgången skall gå till en DAC senare men ville första koppla upp och testa så här långt. Just nu är jag fullt nöjd om error=0 sedan går jag vidare därifrån.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Såg nu att jag skrivit fel i schemat på kapacitanserna men "tyvärr" inte i verkligheten, uppdaterat schema bifogas.

Skulle ju också kunna vara min lödning som felar, men tycker själv att det blev rätt ok - eller? Lödde på ca 350 grader men läste i efterhand (just det ja) att chipet klarar max 260 under 5 sekunder. Har jag pajat det tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Dina 350 grader har inte skadat chipet. Hög värme ger snabbare lödning och mindre uppvärmning.

Liksom lite baklänges.

Protte
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Har en polare som försökt använda det chippet men inte fått igång det vad jag vet.

Själv använde jag Cirrus Logics CS8416 som funkade omedelbums.

EDIT: Vänta lite här nu, är detdär en SO till hålmont adapter? Filterkondningarna (FLT) ska sitta så nära kapseln som möjligt, vilket de inte gör med denna adapter.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, det är en tssop28-adapter. Måste pll-filtret sitta så himla nära alltså?

Imorgon skall jag i alla fall köpa 680R och 68nF som det är nu fuskar jag ihop det genom att kombinera flera komponenter, dessutom är R2 fel, borde vara 220R...
Senast redigerad av hanzibal 22 januari 2012, 18:14:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

prototypen skrev:Dina 350 grader har inte skadat chipet.
Skönt att höra!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kolla i databladet, tror att det står att filtert är känsligt och ska placeras så nära kapseln som möjligt. (Det står det på de jag kikat på iaf)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det stämmer, de sitter så de kan med tanke på adaptern som inte har jättemycket längre tåtar än vad de skulle få på ett mönsterkort.

OBS: Chipet och det andra sitter på en experimentbräda (breadboard), det är ju inte direkt optimalt och begränsar ju ytterligare hur nära jag kan komma. Skulle kanske nämnt detta från början...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Skaffa Filter-komponenterna i ytmonterat utförande och löd dessa på expansionskortet du använder istället. Sidan 15 i databladet är nog bra att ta en kik på.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Antar att du tänkter på dessa två rader:

[*] The external loop filter must be placed on FILT pins.
[*] The GND node of the external loop filter must be directly connected with the AGND pin of the DIR9001

Jag föreställer mig att de alltid överdriver lite för att säkerställa kvaliteten men du har säkert rätt. Får väl se detta som gesällprovet i SMD-lödning :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Det är inte alltid de överdriver =)
Dessa komponenter hör till PLL-loopen som ska regenerera bitklockan, så de är nog väldigt känsliga.

I databladet till min så hade de en jättefin bild på hur man skulle placera alla komponenter i förhållande till chippet, men när man väl kom till att man skulle rita kortet så är komponenterna på deras skiss väldigt små i förhållande till verkligheten och passar inte alls ihop (trots att man använde deras föreslagna storlekar på dem) :roll:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jo, jag har förstått att filtret är kritiskt för funktionen. Har idag köpt komponenter med rätt värden men om det inte funkar så kör jag ytmonterat istället, får försöka löda dit dem direkt på adapterns pinnhål - chipets pinnar för filter och agnd ligger jämte varandra.
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Har själv använt DIR9001 med framgång till min hörlursförstärkare (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=52693).
Har några olika teorier om vad som kan strula:
- Reseten på pinne 21 måste vara låg under uppstart och togglas hög efter att matningsspänningen stabiliserat sig (vänta några ms). Vet av erfarenhet att det inte fungerar bara att sätta denna pinne hög.
- Filtret verkar som sagt inte stämma
- Du har lämnat PSCK0,1 samt FMT0,1 oanslutna, dessa har jag jag anslutit till 3.3V. De anger datahastigheten för utdatat. Jag brukar inte lita på intern pullup/down men det fungerar säkert tills störningar letar sig in.
- Ingen avkoppling på matningsspänningen? databladet rekommenderar 10uF och 100nF på både VDD och VCC
- I mitt schema har jag kopplat ihop pinne 28 och 27 (CKSEL och ERROR). Klockan körs då i autoläge. Men eftersom att du anslutit denna till GND, vilket är PLL-läge bör detta stämma. Men det kan ju vara värt att testa om inget annat fungerar.
Skriv svar