Val av pinnfräs för alu
Val av pinnfräs för alu
Hej,
Jag gjorde en sökning på pinnfräs och aluminium på forumet, men hittade inget direkt svar på min fundering.
ODT Tools säljer pinnfräsar, och eftersom jag ändå tänkte köpa lite andra prylar från dem så kunde jag lika gärna lägga på mig ett litet lager av pinnfräsar för mina aluminiumkörningar.
Men så visar de sig att de har HM-fräsar för alu, och HSS. Vad skall jag välja? HSS-erna finns TiAIN-M-belagda också.
Jag tänkte satsa på 2-skäriga för avmatning av material och så en fyr-skärig för fin-skär. Och så typ 3-4-6 och 10mm grova.
Tackar för tips!
/Anders
Jag gjorde en sökning på pinnfräs och aluminium på forumet, men hittade inget direkt svar på min fundering.
ODT Tools säljer pinnfräsar, och eftersom jag ändå tänkte köpa lite andra prylar från dem så kunde jag lika gärna lägga på mig ett litet lager av pinnfräsar för mina aluminiumkörningar.
Men så visar de sig att de har HM-fräsar för alu, och HSS. Vad skall jag välja? HSS-erna finns TiAIN-M-belagda också.
Jag tänkte satsa på 2-skäriga för avmatning av material och så en fyr-skärig för fin-skär. Och så typ 3-4-6 och 10mm grova.
Tackar för tips!
/Anders
Re: Val av pinnfräs för alu
Jag tror inte du behöver ha både 2- och 4-skäriga.
En bra kompromiss är att köra med 3-skäriga.
Köp borrande, obelagda, HSS.
De är billigast. Du kommer ändå inte att slita ut fräsarna, utan fördärva dem på annat sätt.
En bra kompromiss är att köra med 3-skäriga.
Köp borrande, obelagda, HSS.
De är billigast. Du kommer ändå inte att slita ut fräsarna, utan fördärva dem på annat sätt.
"Du kommer ändå inte att slita ut fräsarna, utan fördärva dem på annat sätt." Ha ha, låter lite hårt, men du har nog rätt.
Jag hade egentligen bara tänkt köpa en eller två fyr-skäriga för att se om ytan blir nå bättre. Men du tror tre duger gott alltså...
Jag hade egentligen bara tänkt köpa en eller två fyr-skäriga för att se om ytan blir nå bättre. Men du tror tre duger gott alltså...
Jag tror du kan köra 3-skäriga till både grovfräsning och finbearbetning. Det är ju ganska små fräsar vi talar om.
För att en det ska bli slätare med en 4-skäring, krävs att pinnfräsen inte kastar det minsta.
Det var det väl lite problem med det i ditt fall?
För att en det ska bli slätare med en 4-skäring, krävs att pinnfräsen inte kastar det minsta.
Det var det väl lite problem med det i ditt fall?
Nä, uppmätt så kastar ju min maskin 3 gånger kastet i spännhylsan när jag försöker dra fräsen så snett som möjligt när jag spänner in. Inte kasta det minsta borde väl vara iaf så mycket som spännhylsan kastar, minst.
Tänkte att jag ju kunde slänga in en 4-skärig för att prova iaf. Man kommer väl att handla fler pinnfräsar genom livet, så att exprimentera lite blir man nog bara visare av.
När jag körde min första till lika senaste alu-fräsning så hade jag mest problem med att jag inte fick bort spånet utan fräsen kladdade tillbaka det in i sidorna. Därför jag tänkte två-skärigt kunde vara bra som får lite mer spånutrymme. Men kanske bäst att montera på fräsen tryckluft som blåser undan skiten och köra tre-skärigt som du säger.
Tänkte att jag ju kunde slänga in en 4-skärig för att prova iaf. Man kommer väl att handla fler pinnfräsar genom livet, så att exprimentera lite blir man nog bara visare av.
När jag körde min första till lika senaste alu-fräsning så hade jag mest problem med att jag inte fick bort spånet utan fräsen kladdade tillbaka det in i sidorna. Därför jag tänkte två-skärigt kunde vara bra som får lite mer spånutrymme. Men kanske bäst att montera på fräsen tryckluft som blåser undan skiten och köra tre-skärigt som du säger.
4-skäriga fräsar med små diametrar blir täta mellan skären. Aluminium har en förmåga att "kleta fast" i dessa har jag märkt hemma. Jag kör med 2 och 3 skär idag vilket jag tycker fungerar bättre.
--per
--per
Jag kör med 2-skärs kinafräsar tills jag lärt mig ordentligt, man pajar dom som sagt inte av utslitning...
Fick leverans från OTD Tools i måndag. Maskinskruvstycket ser helt ok ut för det låga priset på 1 225:-. Spännjärnsatsen ser ut att kosta de 415:- den kostar. Men den fungerar helt klart. Lite surt att kortaste skruven är lite för lång och saknar gänga på mitten, men jag får väl kapa till lite gängstång istället, skall inte vara så svårt. Parallell-bitarna för 695:- ser helt ok ut. Inte mätt dem.
Inga av fin-fräsarna i typ 70:- klassen har kommit än, de var beställningsvara, men jag fick en påse med fulfräsar som kostade 15:- styck. Jag tänkte, de kan ju inte vara hur dåliga som helst. Men jo, klart jättemycket sämre än Julas pinnfräsar. Jag kanske inte körde dem optimalt för aluminium, men det kändes som att köra en rundstav genom matrialet. Jag trodde ärligt att jag körde spindeln baklänges fast jag ju såg att den startade åt rätt håll. Det blev liksom en krater runt fräsen där den pressade upp materialet. När jag satte i Julas pinnfräs för att prova så kunde jag öka matningen från 20% till 100% (Tror mig komma ihåg att 100% var 1000mm/min).
Pinnfräsarna får användas i andra material framöver.
Allmännt är jag nöjd med OTD Tools. Killen var snabb och trevlig. Varken skruvstycket eller spännjärnsatsen ser sådär jättedyra ut, men det var de ju inte heller. Jag tror de kommer att fungera utmärkt.
Jag återkommer med mer fräsprover när jag fått hem de finare pinnfräsarna.
Edit: Lade till bild på provfräsning. Jag behöver nog inte förklara vilken del av spåret som är fräst med Jula resp 15:- OTD. Jag körde inte så långt med 15 kronors varianten. Notera att jag inte har någon aning om vad endera fräs är gjorda för. Det står inte i deras info, och jag är inte duktig nog att se på dem vad de är till för.
Inga av fin-fräsarna i typ 70:- klassen har kommit än, de var beställningsvara, men jag fick en påse med fulfräsar som kostade 15:- styck. Jag tänkte, de kan ju inte vara hur dåliga som helst. Men jo, klart jättemycket sämre än Julas pinnfräsar. Jag kanske inte körde dem optimalt för aluminium, men det kändes som att köra en rundstav genom matrialet. Jag trodde ärligt att jag körde spindeln baklänges fast jag ju såg att den startade åt rätt håll. Det blev liksom en krater runt fräsen där den pressade upp materialet. När jag satte i Julas pinnfräs för att prova så kunde jag öka matningen från 20% till 100% (Tror mig komma ihåg att 100% var 1000mm/min).
Pinnfräsarna får användas i andra material framöver.
Allmännt är jag nöjd med OTD Tools. Killen var snabb och trevlig. Varken skruvstycket eller spännjärnsatsen ser sådär jättedyra ut, men det var de ju inte heller. Jag tror de kommer att fungera utmärkt.
Jag återkommer med mer fräsprover när jag fått hem de finare pinnfräsarna.
Edit: Lade till bild på provfräsning. Jag behöver nog inte förklara vilken del av spåret som är fräst med Jula resp 15:- OTD. Jag körde inte så långt med 15 kronors varianten. Notera att jag inte har någon aning om vad endera fräs är gjorda för. Det står inte i deras info, och jag är inte duktig nog att se på dem vad de är till för.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Jag kör med julas pinnfräsar, de i 3-20mm settet med både 2 och 4 skäriga.
Vad är fördelen med 2 skär? Man kan ju borra bättre med dem.
Och hur förhåller sig julas mot "riktiga"?
Ursäkta om det blir lite trådkap men det är ju relaterat.
Vad är fördelen med 2 skär? Man kan ju borra bättre med dem.
Och hur förhåller sig julas mot "riktiga"?
Ursäkta om det blir lite trådkap men det är ju relaterat.
Jag kör inte settet, utan de som är lösa. Lite av tanken med den här tården är att jämföra.
Och jag kör just nu med en tvåskärig som jag inte riktigt vet var den kommer ifrån, men som ser ut att vara av det dyrare slaget. Skillnaden jag upplever mest av är att jag inte behöver konstant blåsa med tryckluft på för att den inte skall gegga ihop. Det räcker att jag då och då duttar på lite alkohol. Ytan blir faktiskt rätt fin, skall visa när det är klart. Även om jag inte kan påstå att jula-fräsen gjorde sämmre yta. Det låter bättre nu bara. Den tvåskäriga verkligen kastar bort spånorna snyggt.
Och jag kör just nu med en tvåskärig som jag inte riktigt vet var den kommer ifrån, men som ser ut att vara av det dyrare slaget. Skillnaden jag upplever mest av är att jag inte behöver konstant blåsa med tryckluft på för att den inte skall gegga ihop. Det räcker att jag då och då duttar på lite alkohol. Ytan blir faktiskt rätt fin, skall visa när det är klart. Även om jag inte kan påstå att jula-fräsen gjorde sämmre yta. Det låter bättre nu bara. Den tvåskäriga verkligen kastar bort spånorna snyggt.
Jag kanske var lite för snabb att fördömma OTD Tools 15:- pinnfräsar. Jag körde denna http://www.youtube.com/watch?v=97iASSXa ... re=mh_lolz körning nyss, och det blev faktiskt rätt fin yta. Speciellt på ett av hålen där jag också körde finskär på slutet. Jag tror att det jag misslyckades med förut var att få bort spånor. Den här gången stod jag med dammsugare och tog bort alla spånor direkt. Jag matade också mer per varvtal denna gång. Vet inte varför just det gick så bra nu, eftersom det lät så illa om jag ökade förra körningen.
De finare pinnfräsarna skall vara skickade idag från OTD Tools, får se om de kommer imorgon så jag kan köra lite tester i helgen. Får fräsa ett antal lika dana fickor i en alubit och jämföra.
De finare pinnfräsarna skall vara skickade idag från OTD Tools, får se om de kommer imorgon så jag kan köra lite tester i helgen. Får fräsa ett antal lika dana fickor i en alubit och jämföra.
Skärande verktyg, fräsar, pinnfräsar HSS, pinnfräs tre-skär lång.
-
Som säter säger, man sliter sällan ut HSS fräsar på rätt sätt i alu, jag kör så gott som dagligen i 7075 aluminium och med ca 12000 v och rätt hög matning och flood kylning, aldrig problem med klet o sånt, innan det bara minuter innan det kletade fast..
Mina fräsar köper jag från Nisse i Insjön 15 kr/st också.
Belagda HSS fräsar.
Mina fräsar köper jag från Nisse i Insjön 15 kr/st också.
Belagda HSS fräsar.
Jag har en känsla av att kletet kommer ifrån att man kör för högt varvtal i förhållande till matning. Och såklart att man inte får bort spånorna ordentligt. Får man en spåna som har lite massa så kastas liksom den bort lättare och blir inte varm lika fort som 100 pyttesmå som lägger sig överallt och kläms och blir varm och då smälter.
Har jag fel i påståendet att ökad matning minskar risken för kletning?
Kan påpeka att när jag väl blåser med tryckluft konstant när jag fräser så får jag inte heller någon kladdning numer.
Jag har fått in "fin-fräsarna" nu, och visst känner man att de är riktigt mycket skarpare. Men jag har inte gjort någon ordentligt jämförelse med dem ännu. Som jag sagt i min byggtråd så skall jag byta spindelmotorn först till en som är lite stabilare.
Har jag fel i påståendet att ökad matning minskar risken för kletning?
Kan påpeka att när jag väl blåser med tryckluft konstant när jag fräser så får jag inte heller någon kladdning numer.
Jag har fått in "fin-fräsarna" nu, och visst känner man att de är riktigt mycket skarpare. Men jag har inte gjort någon ordentligt jämförelse med dem ännu. Som jag sagt i min byggtråd så skall jag byta spindelmotorn först till en som är lite stabilare.