Skapa svängning mellan 0-5 V på ca 1 Hz?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Skapa svängning mellan 0-5 V på ca 1 Hz?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag sökt och provkopplat en massa saker som inte fungerar.

Jag vill skapa ett brus eller en svängning på ca 1 Hz eller långsammare som ligger mellan 0 och 5 V. Går det att åstadkomma med enkla medel, typ någon kondensator och några motstånd?

Jag ska koppla in det på ADC:n för att få ett "slump-värde"(skrev om det tidigare i en tråd men då gällde det mer att göra det i mjukvara, vilket jag inte tyckte kändes lika bra som ett "flimmer" på en ADC).

Kan någon ge ett tips, enkelt och funktionellt är välkommet! Förklara som om jag vore en idiot(är inte långt ifrån nämligen) :-)
labmaster

Re: Skapa svängning mellan 0-5 V på ca 1 Hz?

Inlägg av labmaster »

En klassisk brusgenerator består av en zenderdiod, ett motstånd en kondensator och en förstärkare. Koppla zenerdioden i serie med ett motstånd till jord och lägg på en spänning mellan 12 och 14V på dioden. Bruset plockar du ut via en konding på 470 pF mellan dioden och motståndet som är 33 ohm. Som zenerdiod kan du exempelvis välja 1N759 ellet någon ekvivalent till denna. Antagligen behöver du förstärka signalen i ett par steg innan du får en signal som är lagom för A/D-porten. Du behöver dock inte ha så mycket som 5V om du sänker referensspänningen.

Måhända räcker det kanske med att sätta en liten trådstump på analogingången och hämta bruset trådlöst från elektroniken. Om du vill testa detta så sätter du Vref så lågt som möjligt.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Okej, skulle man kunna få ett kopplings-schema på det? Jag vill vara säker på att jag kopplar rätt.
Hur fungerar det då? Ska zenern sitta "bakofram"? Kopplar man 12 V på den så borde det ju gå ström igenom den. Men varför får man brus då?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

http://www.ciphersbyritter.com/NOISE/NOISRC.HTM

frågan om du verkligen vill ha så brett omfång

vill du bara ha lite udda så kan man kolla på några oscillatorer och xorgrindar
labmaster

Inlägg av labmaster »

Zenerdioder brusar. 1N759 är en 12V zenerdiod om du skall köra 12V matning så kan du använda en runt 9V. Det spelar inte så stor roll vad du väljer för zenerdiod bara matningsspänningen ligger ett par volt över zenerspänningen. Bredden frekvensspannet spelar inte så stor roll för din applikation. Det viktiga att det är en signal som varierar slumpartat såsom brus gör.
brus.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Användbart bygge:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Aaah, tusen tack ska ni ha! Ska testa lite så får vi se :-)
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag testade nu med endast en sladd-bit på ingången till ADC:n drog den lite runtomkring på kortet. Körde 10-bitars ADC och använde bara de 8 lägsta bitarna. Den fungerar faktiskt bra! Men jag vet inte hur pålitligt det är i längden. Men plockar man värdet med jämna mellanrum så verkar det i alla fall oerhört slumpmässigt :P

Ska testa någon av ovanstående lösningar också då de känns lite säkrare. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Den lösningen kan du lita på ty elektroniken i ditt bygge kommer alltid att brusa så länge den har spänning. Du behöver således inte bygga något av de andra lösningarna om det inte är för att stilla din nyfikenhet :).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag vill skapa ett brus eller en svängning på ca 1 Hz eller långsammare som ligger mellan 0 och 5 V. Går det att åstadkomma med enkla medel, typ någon kondensator och några motstånd?
Kanske är lite udda men om du har en typ moraklockapendel som du kopplar till en
vridpotte som du matar med 5V så borde du kunna plocka ut en fin signal på mittlöparen.

Man tager vad man haver sa Kajsa Warg.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Använder du bara de lägsta 4 bitarna från ADC och läser flera ggr och xor och shifta ihop ett större tal blir du ännu mindre beroende av en speciallösning. Det kommer garanterat ge dig ett bra slumpvärde. Vilken fördelning söker du? Ett tal mellan 0 och 255 med jämn sannolikhetsfördelning?
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Andax: Precis, 0-255 jämnt fördelat(eller lika stor sannolikhet på alla tal, ungefär). Det är egentligen inte super noga utan jag tror att nuvarande lösning(sladd på ADC:n) fungerar tillräckligt bra :)
Ja, eventuellt kan man ju ta 4 bitar två gånger men jag tror att det räcker med att ta 8 bitar från de 10 som finns i ADC:n. Rent spontant känns det som att sannolikheten borde vara störst att man får 0 eller 255 då ADC:n borde slå i "botten eller taket" ibland men jag ser sällan att 0 eller 255 kommer, jag har kört lösningen på skrivbordet i några timmar och sneglat på den lite då och då, så då verkar det ju inte så heller :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Även om det *ser* bra ut när du tittar på några enstaka värden så tror inte jag att det blir så slumpmässigt om du använder de högre bitarna från ADC'n. Det kommer antagligen vara så att det fördelar sig mer inom vissa intervall. Tar du de lägre bitarna försvinner det problemet till stor del, men det kanske du redan har gjort?

testa följande: läs in 1000 tal med ADC och skicka i decimalform på UART. Läs in i PC-terminal och bearbeta med något kalkylprogram (hur får man fram fördelning etc?)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag antog att det var de lägsta bitarna som avsågs tidigare, men det
kanske var att tolka in lite för mycket i det... :-)

Sen så beror ju det hela på hur viktig själva fördelningen är. Behöver det
bara hoppa lite fram och tillbaka tillsynes "slumpmässigt"? Eller är det viktigt
att fördelningen är jämt och kanske t.o.m viktigt att alla möjliga värden
faktiskt finns med innan det hela "börjar om" igen? Det styrs ju till stor
del på vad det hela ska användas till.

I det senare fallet är nog en programvarulösning bättre där man kan få en
lösning där alla värden finns med *en* gång innan sekvensen börjar om igen.
Å andra sidan så är inte en sekvens som upprepas alltid önskvärt...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Enklaste sättet att se fördelningen är att plotta ett histogram på tillräckligt många värden... Finns en sådan funktion i excel, även om jag själv föredrar matlab.
Skriv svar