Rörförstärkare av CRT vaccumtuber?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
oldenburg

Rörförstärkare av CRT vaccumtuber?

Inlägg av oldenburg »

Hej!

Jag går sista året i gymnasiet och håller på med det obligatoriska projektarbetet som vi skall göra. Vår grupp har valt att göra en förstärkare, vi har börjat lött en liten förstärkare på halvledarkomponenter men eftersom den var så klen så valde vi att lägga det projektet på is och börja fokusera på en rörförstärkare som vi tror är lättare att bygga.

Min tanke är att man kanske skulle kunna använda CRT-rören i gamla tvapparater till detta projektet, som jag förstått det är även de vaccumtuber. Är det möjligt?
Det största problemet för oss är hur vi faktiskt skall gå till väga. Vår handledare på skolan ingen aning om hur man gör och kan inte bidra till mycket hjälp, jag hoppas att någon här på elektronikforumet har gjort något liknande projekt och kan dela med sig av sina erfarenheter.

MVH Oldenburg
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Rörförstärkare av CRT vaccumtuber?

Inlägg av Glenn »

Ni tänker bygga med rör för att ni tror det är ENKLARE än transistorer ? ..redan där ser jag ett problem med researchen :)

Sen är det skillnad på rör och rör..

Ska det vara så enkelt som möjligt skulle jag rekommendera att bygga på en färdig förstärkarkrets, finns ett antal att välja mellan. Vill man ha det mer komplicerat, bygg på lösa transistorer, vill man göra det ännu mer kompilcerat (men lite tuffare kanske), bygg på rör..

Men först, låna lämpliga böcker på biblioteket :)
oldenburg

Inlägg av oldenburg »

Tack för svar, nej jag menade inte att det nödvändigtvis är enklare. Jag kanske uttryckte mig lite dåligt men jag menar att med tanke på den prestandan vi vill ha kanske det är förhållandevis lättare att göra någon slags rörförstärkare .

Vi vill gärna kunna driva något annat än hörlurar :)

Får ta en vända i bibblan och leta böcker, är tacksam för alla svar! MVH
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Jag är ingen expert på rör, men vad jag vet så kan du använda rör som i en gitarrförstärkare, men du vill nog inte driva dem lika hårt (när du distar i en gitarrstärkare klipper rören).

Ta även i akt att ett bygge med rör kan va dyrare :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det effekt ni vill ha ut så är det helt klar lättare och biligare med transistorer.
Bildrör funkar inte alls.

Enklast är att bygga runt en effekt OP, vill man göra lite mer på riktigt kör man med transistorer på utgången, men driver den via OP. Det är nog en rimmlig nivå.

Du verkar vara ute och cykla ganska rejält. Läs på mer och återkomm med de frågor som dyker upp.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Sök på LM3886 här på forumet och annorstädes så hittar du många exempel, den kretsen är enkel att bygga med och låter bra.
Hämta hem datablad, det går bra att bygga enl exemplet i databladet, tror att det kan vara en lagom ambitionsnivå.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bygger man bara enbligt en exempel ritning lär man sig inte mycket. Ska det vara vettigt ska man kunna förklara varför komonentvärdena är de de är. Inte i detalj, men ha ett hum om hur det funkar också.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Jag gillar rör !!!

MEN är det effekt per krona som räknas så blir det nog transistorer.

En liten förstärkare som driver ett par hyffsat känsliga högtalare går att få till för måttliga pengar.

Men ska ni ha effekt och framför allt bas så krävs det stora transformatorer och det kostar pengar.

Ni bygger ett 2x500w trisse steg för samma pengar som ett 2x5w rörsteg.

Sen är rörsteget enkelt och har få komponenter javisst men inte billiga.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att de har få komponenter beror väl just på att de är dyra. Ingen skulle komma på iden att bygga så komplexa steg som med transistorer. Det går att bygga enkla steg med transistorer också, men man vinner inget på att förenkla det in absurdum, transistorerna är så billiga.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

nej det går inte att använda crt rör som förstärkare så den iden kan ni glömma, däremot så går det utmärkt att bygga förstärkare av allmänna TV-rör ur P serien som tex PL82 eller PCL82 osv även PL509 och liknande fungerar bra att bygga ljudförstärkare av.

Att det skulle vara enklare att bygga en bra rörförstärkare ställer jag mig lite tveksam till dock, det ser oftast enkelt ut om man kollar på ritningar enbart, men less is more som det så fint heter. det kan krävas mycket erfarenhet för att bygga en brumfri rörförstärkare.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

som Oblivion säger så är rör förstärkare enklare på pappret.
tex arbetar jag på att reparera en gammal rörradio just nu.
och på kopplingsschemat ser ljudförstärkardelen väldigt enkel ut med bara två rör, ett rör för förförstärkning och ett utgångsrör, med några kondensatorer och motstånd kopplade till olika punkter på schemat. men när det kommer till att bygga en rörförstärkare kan det nog bli svårt även om man redan har ett bra kopplingsschema. :(

en av anledningarna är att få tag på rätt komponenter kan bli väldigt dyrt :( . kondensatorer och motstånd är inga probem, rör kan vara lite krångligare men om man gräver lite på nätet :humm: hos
http://www.ecotec-online.se/ och
http://www.radiomuseet.se/butik/index_ror.html
kan man hitta de vanligaste rören (inom radio och tv samanhang, rör som är eftertraktade inom gitarrförstärkar och audiofil värden är ofta dyrare)
för relativt rimmliga priser.

men vad jag tror är det stora problemet är att få tag på en lämplig nät och utgångstransformator.

rör behöver som du säkert redan vet högre spänningar än transistorer, vanligtvis mellan 100v och 400v. och problemet är att hitta en sådan transformator kan bli dyrt då alla transformatorer jag har sett kostar mellan 700 och 1000kr och ibland ännu mer.
men om ni har utrustning för att själva linda transformatorer på ert gymnasium så borde det inte vara några problem.

ett annat alternativ skulle förstås vara att leta reda på en gammal rör-baserad radio och ta transformatorn från den och använda (då finns det en 6v lindning för glödtrådarna ochså) men se i så fall till att ni inte slakar en fin radio i bra skick :evil: utan försök leta reda på en skrothög till radio (men se till att kolla transformatorn så att det inte är kortis i den).

sen måste ni ha en utgångstransformator mellan utgångsröret och högtalaren men om ni kan linda transformatorer så borde inte den vara några större problem annars får ni ta en från det radiovrak som ni förhoppningsvis kan hitta.

sen är jag ingen expert på området så jag kan ha fel om en del saker. det här är bara mina tankar kring projektet. :)
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Budget versionen på transformator är två stycken kopplade "back to back"

En lite större 230-12 och sedan en lite mindre 12-230 på det viset får man ut glödspänningen på 12v.

Spänningsdubblare funkar men kräver mera kapacitans för att hålla glättningen på vettig nivå.

För PP funkar en ringkärne nättrafo som utgångstrafo.

Skillnaden mellan olika lindade toroider är dock som natt och dag.

Det man söker är en som är progressivt lindad för att hålla kapacitansen i schack.

Dessutom funkar det bäst för rör som har låg Ra typ 6AS7G.

SEPP med ringkärna eller 100v högtalartrafo är också prisvärda.

Bild

SEPP med PCL82 och nättoroider byggd på dubbelsidig laminat som jordplan
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur lindar man progressivt?
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Grunden är att om man delar in kärnan i tårtbitar och sedan lindar ett udda x antal varv så lindar man ett jämnt x-1 antal i motsatt riktning för att sedan fortsätta med jämnt antal i nästa tårtbit osv.

Dessutom för en audio toroid brukar det gå åt en 500VA kärna för att åstakomma en 60W utgångstrafo.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bonusfråga: Varför skulle inte ett TV-rör fungera?

Givetvis blir det en rätt underlig koppling, och det blir antagligen svårt att ta ut nån signal på anodsidan (väl stora isolationskrav på utgångstrafo), men ett CRT borde väl gå att använda som katodföljare?

Däremot är det nog inte nyttigt att köra CRT'n utan nån slags kontinuerlig avlänkning, risken är väl att man kör slut på fosforn i en prick på mitten och om jag fattat rätt så kan det bli rätt otrevlig röntgenstrålning som strålar ut då...

Att använda en CRT som ljudslutsteg får väl också räknas som "knasprojekt" och överkurs för den som har dille på att använda saker på oväntat sätt... :wink:
Skriv svar