mitt projektarbete, en robotarm

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

mitt projektarbete, en robotarm

Inlägg av warpcore »

Har inget att göra idag så tänkte slänga upp mitt projektarbete som jag gjorde nu i våras innan jag tog studenten,

hade knappa 2 mån på mig att göra denna klart från idéen i huvudet till färdig fungerande, men blev inte helt nöjd, är en massa saker jag hade kunnat göra bättre och snyggare om jag haft mer tid... men men bättre det än inget alls :)

Robotarmen styrs med vanliga standardservon förutom gripklon som styrs av ett litet mikroservo, allt styrs ifrån kontrollen, antingen via en sladd eller via IR, finns makrofunktion så man kan lägga in 10 olika mönster så kör den de efter varandra i en loop. jag hann inte göra mjukvaran med komplex på den korta tiden jag hade. Har gjort allt med pic processorer.

slänger upp ett gäng bilder och filmer, ursäkta om det går slött, servern är på en 0.5mbit lina :/

ha så skojj, skriv gärna om det är nått ni undrar/vill fråga över

vill passa på att tacka Johan.o på detta forumet för sitt servobidrag så jag kunde göra färdigt mitt projekt i tid... tack än en gång johan :D


mvh wappen

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

(dessa bilder är ifrån uppvisningen ifrån skolan) 8)

Bild
Bild


här är även ett gäng filmer, OBS slö lina som sagt..

http://wappen.mine.nu/projekt/MVI_0197.AVI

http://wappen.mine.nu/projekt/MVI_0198.AVI

http://wappen.mine.nu/projekt/MVI_0202.AVI

http://wappen.mine.nu/projekt/MVI_0033.AVI

http://wappen.mine.nu/projekt/MVI_0034.AVI
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Ser mycket häftigt ut... har du en kamera på den också eller är det bara nån slideshow som går på skärmarna på bordet? Styr du den med ir och vad gör irdioderna längst fram på armen för nytta? (hinderdetektering) eller är det vanliga vita lysdioder?

/Björn
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

netbear skrev:Ser mycket häftigt ut... har du en kamera på den också eller är det bara nån slideshow som går på skärmarna på bordet? Styr du den med ir och vad gör irdioderna längst fram på armen för nytta? (hinderdetektering) eller är det vanliga vita lysdioder?

/Björn
nej det är bara en slideshow på datorn som jag hade under visningen för att fylla ut lite, jepp den går att styra både med IR och via sladd, hade inga lämpliga radiomoduler hemma under byggets gång och hade inte pengar heller så fick bli en snik lösning med IR :)

dioderna längst fram är bara vanliga vita för att lysa upp när det är mörkt, blev riktigt coolt, tyvärr har jag inga bilder på det :roll:
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Riktigt snyggt bygge :) Funkar den bra? Många börjar ju bara klaga på att det är svårt att bygga något liknande utan att det blir för tungt. Vad har du använt för material? Alu?

Ett tips är att länka till bilderna istället (eller directory listing).... känns som om din 512kbit-lina blir rätt rejält slaktad om man ska ladda alla bilderna varje gång man postar i tråden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30112
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Samverkande servon minsann... Var det en lätt match att kalibrera in dem så de inte spänner och då jobbar mot varandra i stället?

Mycket fint arbete :)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Imponerande för att vara ett projektarbete! Nu känner jag att jag ligger i lä!
Du skrev ingen bastant projektrapport på den? Isåfall kan det vara en bra idé att lägga ut den för att ge svar åt många nyfikna nybörjare.

Men bilderna... Minska storleken (thumbs) och lägg dem på nån gratis bildserver är du snäll.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

chille skrev:Riktigt snyggt bygge :) Funkar den bra? Många börjar ju bara klaga på att det är svårt att bygga något liknande utan att det blir för tungt. Vad har du använt för material? Alu?

Ett tips är att länka till bilderna istället (eller directory listing).... känns som om din 512kbit-lina blir rätt rejält slaktad om man ska ladda alla bilderna varje gång man postar i tråden.
jepp denfunkar bra, den orkar iofs inte med mycket tyngd längst ut men det beror på servona inte konstruktionen, hade jag haft mer pengar så hade jag köpt ballare servon men men :)

jaja jävla tjat om hur man ska ladda bilderna osv hela tiden... får väl se vad jag kan göra åt den saken :evil:


Madmodder: Jo det var en del pill asså att kaliberera dom rätt, tog en del tid faktiskt, mennär det väl är gjort funkar det bara bra, dom går helt jämt och drar fint ihop... märkte att det är lättare att kalibrera in servona om dom är av lite finare slag, körde med lite olika servon, vilket jag upptäckte att mina futabaservon funkade bäst ihop med varandra, köper man sen finare servon med riktiga kullager osv blir det ännu enklare att kalibrera in dem :)

Stiff: tack så mycket, jodå jag har en projekrapport, men dock bara utskriven, tror jag var så glömsk att jag glömde den på datorn i skolan och nu är allt formaterat där :P

jaha lite tips på sånna gratis webservrar då tack!

mvh
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

FAQ YOU (om bilderna) =)

Nu har jag äntligen kollat igenom filmerna. Det som jag tycker saknas är en utjämningsalgoritm för alla rörelser. Jag förstår om du inte hann med det till din deadline, men det kanske är något att skriva på önskelistan?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Som $tiff sa så borde det vara någon form av utjämningsalgoritm. Med motorfaders brukar man göra så att man ger den en "kickstart", fasst det verkar du redan ha som den rycker till 8-) Sen strax innan den är klar får man dra ner tempot. Nu vet jag hur du har kodat, men det borde vara hyffsat enkelt att bara lägga till en inbromsning på slutet. Bara skriva en funktion som returnerar hastigheten. Den funktionen får räkna ut en lägre hastighet ju närmare slutet den kommer.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Grymt gjort! På 2 månader dessutom. Jag började på mitt robotarmsbygge för 4-5 år sedan och är inte ens klar med stommen :S

Har du testat hur mycket den orkar lyfta? Det finns ingen möjlighet att montera dit fjädrar eller liknande som skulle kunna "hjälpa" servona. Precis som industrirobotarna har.

Nu blev jag JÄTTEsugen på att börja bygga jag med...

Kommer du ha möjlighet att bygga vidare på den eller är det skolan som äger den nu?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Han verkade ju ha betalat iaf en del själv. Så den är nog hans. :)

Fjädrar vore nice, men vart köper man fjädrar? Måste ju vara rätt "styrka", längd osv.
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Logan ger dig 10/10 på den :D Mycket bra gjort!
BTW, hur har du gjort metallbitarna? och varför gjorde du inte så att bägge klorna öppnar sig och det?? :P
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

chille skrev:Han verkade ju ha betalat iaf en del själv. Så den är nog hans. :)

Fjädrar vore nice, men vart köper man fjädrar? Måste ju vara rätt "styrka", längd osv.
Det finns ju fjädersatser på biltema t.ex. Det behöver ju inte vara exakt styrka och längden kan man ju ställa in genom att konstruera roboten för den fjäderlängd man har. Tänkte bara att det kunde hjälpa servona vid dom "jobbiga" lägena.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Spazze »

Det är alltid kul att läsa om andras elektronikrelaterade projektarbeten och ditt arbete var inte dåligt :)
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Då tiden var knapp och jag inte är så jävla het på matte direkt (bara läst matte A :wall: ) så gav jag fan i någon mer avancerad styrning, projektet var tillräckligt komplext för den tid jag hade :D

nej jag har inte kvar roboten betalade cirka 800kr själv ur egen ficka resten beställde jag genom skolan, den gick på ca 3k totalt och säkert minst 100h arbetstid och minst det dubbla betänketid :P
hade fått betala över 1000kr för att ha kvar den själv, köpa loss den ifrån skolan, men tänkte att de kunde ha kvar den och flasha med några år till innan nån jävla etta tappar den i marken eller pluggar in nån sladd fel, fick mycket beröm och kan nog nästan säga att det var det ballaste projektarbetet någon har byggt på många många många år, så jag har lagt bort det projektet ur min hjärna, ville dock visa det och förhoppningsvis inbringa lite insperation bland folket här :)

Jag hade en likadan idé om att sätta fjädrar lite där och var för att göra den lite starkare, men då var tiden knapp (1v till den skulle visas) och jag hade inga pengar att beställa mer saker... Satt samma dag som den skulle visas i skolan och programmerade det sista i kontrollen, så hann precis på håret, den gick 1.5h innan första buggen visade sig så är nästan lite stolt :D Hade man haft alla affärer som finns i sverige runt hörnet hade nog projekten gått lite snabbare :lol:

Logan: jag satt nog en dag till och från och tänkte på hur jag skulle göra gripklon, och detta var den enklaste snabbaste lösning, och den fungerar hyffsat, men visst en gripklo där båda öppnar/stänger sig fanns med på önskelistan :) föressten har du snott din logan ifrån mythbusters (ifall du inte visste :D)

hoppas detta svarar en del frågor, nu ska jag sova godnatt :)

PS. alla alubitar, då menar jag _alla_ bitar har jag bokat, sågat och slipat till själv :)
Skriv svar