Dual-Tracking ±19V Power Supply
Dual-Tracking ±19V Power Supply
Skummade igenom de senaste årens projekt de haft i tidskriften
Silicon Chip och hittade ett som det ser ut trevligt bygge som inte
verkar allt för komplicerat. Alla detaljer syns inte men det går att
lura ut en del utan att ha tillgång till hela artikeln. Jag tror strömbegränsningen
justeras i fasta steg. LM317 och LM337 verkar användas
och de är ju kända för att ha bra data.
Ger i vilket fall lite inputs till en eventuellt egen design av något liknande.
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_112014/article.html
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_112041/article.html
Silicon Chip och hittade ett som det ser ut trevligt bygge som inte
verkar allt för komplicerat. Alla detaljer syns inte men det går att
lura ut en del utan att ha tillgång till hela artikeln. Jag tror strömbegränsningen
justeras i fasta steg. LM317 och LM337 verkar användas
och de är ju kända för att ha bra data.
Ger i vilket fall lite inputs till en eventuellt egen design av något liknande.
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_112014/article.html
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_112041/article.html
Re: Dual-Tracking ±19V Power Supply
Strömmen är steglös, omkopplaren är till för mätområdesval.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det finns två varianter, en med intern trafo och en med extern trafo.
Med tanke på vad aggregatet ska kunna leverera bör trafon vara på minst 100VA.
Den traforn som visas på tidningens bild är inte på 100 VA, uppskattningsvis ca 50 VA. Med tanke på att den skall kunna lämna +/- 19V, så bör det vara en 2x24V transformator. LM317/337 har en maximal ström på någon A. Då stämmer också 50 VA.
5V regulatorn bör ha en egen transformatorlindning på ca 9 V och egen likriktare.
Annars verkar konstruktionen helt OK med OP-ampar för strömbegränsarna. Det framgår inte direkt om det är en gemensam pot för båda kanalerna eller de har varsin på samma axel.
Ett instrument för allt kan vara en begränsning. Jag ville nog ha ett för + och ett för -. Men det är ju mera en smaksak. Kan vara ett lämpligt projekt i min kommande bok.
5V regulatorn bör ha en egen transformatorlindning på ca 9 V och egen likriktare.
Annars verkar konstruktionen helt OK med OP-ampar för strömbegränsarna. Det framgår inte direkt om det är en gemensam pot för båda kanalerna eller de har varsin på samma axel.
Ett instrument för allt kan vara en begränsning. Jag ville nog ha ett för + och ett för -. Men det är ju mera en smaksak. Kan vara ett lämpligt projekt i min kommande bok.
"This linear bench supply can deliver up to 1.6A from positive and negative outputs with a range of ±0-19V. "
Det går inte med 50VA.
Det går inte med 50VA.
Jag testade att klicka på en bild och då startar ett bildspel
med ritningar. M6674L heter trafon och jag tror det är en sån här:
http://www.techtronics.com.au/p/126337/ ... M6674L.asp
med ritningar. M6674L heter trafon och jag tror det är en sån här:
http://www.techtronics.com.au/p/126337/ ... M6674L.asp
-
Rolf Zetterberg
Förutom trafon-kylningen kommer INTE att klaras eftersom det är en plastlåda och all kylplåt utgörs av bakstycket-en bit aluminium.Inga lufthål heller.
Vill också-liksom Gustav 180-ha ett instrument till och inte så förbenat tätt mellan rattarna.
Vill också-liksom Gustav 180-ha ett instrument till och inte så förbenat tätt mellan rattarna.
Låda kan man väl designa själv.
Vill man vrida på rattarna med fälgkors så kan man väl fixa det också.
Dual tracking är väl inte så dumt egentligen då man oftast vill ha
symmetrisk matning till förstärkare.
Och med 2x19 kan man ju plocka ut 38V vid hyfsat hög ström.
Vill man vrida på rattarna med fälgkors så kan man väl fixa det också.
Dual tracking är väl inte så dumt egentligen då man oftast vill ha
symmetrisk matning till förstärkare.
Och med 2x19 kan man ju plocka ut 38V vid hyfsat hög ström.
Andy
Det där med maximala data är en liten djungel. Du kan nog få ut 1,6 A, men bara vid 19 V ut. Sedan räcker kylningen inte till.
En liten kalkyl:
Låt oss anta att baksidan kan ha ten termisk resistans till omgivande luften på ca 10°C/W. IC:n har enligt databladet 4°C/W. Tillsammans med isolerskivan blir det ca 15°C/W. Omgivningstemperatur = 25 °C och kristalltemp = 150 °C. Då blir maximal kylbar effekt = (150-25)/15 = 8,3 W.
Om vi har 24 V in på LM317 och 19 ut, så är spänningen över LM317 = 5 V.
Maximal ström för att klara kylningen blir 8,3/5 = 1,6 A som i artikeln. LM317 är specad till minst 1,5 A men klarar lite mer enl. characteristics.
Om vi har 24 V in och 2 V ut, så är spänningen över LM317 = 22 V.
Maximal ström för att klara kylningen blir 8,3/22 = 0,38 A. Om man tar ut högre ström blir LM317 för varm och "kopplar ner".
Det kan vara lite overkill att sätta in en så stor transformator när man bara kan använda maximal utström i maxläget. Då bör man i stället kanske montera på en ordentlig kylare på baksidan så att totala Rth minskar till ca 8. Då kan man ta ut ca 16 W. Max utström vid 2 V ut blir då 16/22 = ca 0,7 A.
Det där med maximala data är en liten djungel. Du kan nog få ut 1,6 A, men bara vid 19 V ut. Sedan räcker kylningen inte till.
En liten kalkyl:
Låt oss anta att baksidan kan ha ten termisk resistans till omgivande luften på ca 10°C/W. IC:n har enligt databladet 4°C/W. Tillsammans med isolerskivan blir det ca 15°C/W. Omgivningstemperatur = 25 °C och kristalltemp = 150 °C. Då blir maximal kylbar effekt = (150-25)/15 = 8,3 W.
Om vi har 24 V in på LM317 och 19 ut, så är spänningen över LM317 = 5 V.
Maximal ström för att klara kylningen blir 8,3/5 = 1,6 A som i artikeln. LM317 är specad till minst 1,5 A men klarar lite mer enl. characteristics.
Om vi har 24 V in och 2 V ut, så är spänningen över LM317 = 22 V.
Maximal ström för att klara kylningen blir 8,3/22 = 0,38 A. Om man tar ut högre ström blir LM317 för varm och "kopplar ner".
Det kan vara lite overkill att sätta in en så stor transformator när man bara kan använda maximal utström i maxläget. Då bör man i stället kanske montera på en ordentlig kylare på baksidan så att totala Rth minskar till ca 8. Då kan man ta ut ca 16 W. Max utström vid 2 V ut blir då 16/22 = ca 0,7 A.
Verkar lite udda om de missar en så pass viktig detalj då det i övrigt verkar
vara en hel del tid nedlagt på hela projektet.
Eventuellt ska det väl gå att montera en minifläkt i som startar om det blir för ljummet.

vara en hel del tid nedlagt på hela projektet.
Eventuellt ska det väl gå att montera en minifläkt i som startar om det blir för ljummet.

Jo det kan man tycka, men det är ju amerikanska data. Jämför med Music Power. Det är dubbelt så stor som den verkliga, men kan tas ut under den tid laddningskondensatorn håller spänningen uppe. Man kan få 1,6 A, men bara under en kortare tid och vid full spänning. Att det inte går inom hela spänningsområdet talar man inte om, det är inget säljargrument.
Nu när jag nu ser transformatorn från ovan ser den lite större ut än när jag såg den först , den kan nog vara på ca 70 VA. Men det är plåten på baksidan som bestämmer hur stor ström du kan ta ut under en längre tid. Om kretsarna i stället vore styrkretsar till tre transistorer typ TO3 monterade på bra kylare så skulle man kunna få ut bra mycket mer ström vid låga spänningar. Det är inte kretsarna som bestämmer maximal ström, det är hur bra de kan kylas.
Nu när jag nu ser transformatorn från ovan ser den lite större ut än när jag såg den först , den kan nog vara på ca 70 VA. Men det är plåten på baksidan som bestämmer hur stor ström du kan ta ut under en längre tid. Om kretsarna i stället vore styrkretsar till tre transistorer typ TO3 monterade på bra kylare så skulle man kunna få ut bra mycket mer ström vid låga spänningar. Det är inte kretsarna som bestämmer maximal ström, det är hur bra de kan kylas.
Men det här är ju ett bygge i ett australiskt magasin och de är nog
måna om att deras läsare får väldesignade byggen att pyssla med,
i vilket fall när det gäller labba-prylar. Skulle tippa på att SiliconChip
är en populär tidning down-under. Tror inte de väljer frilans-konstruktörer
från elektronikforum som har svårt att tänka hela vägen och än mindre
låter byggen publiceras utan att vara lite kritiska.
måna om att deras läsare får väldesignade byggen att pyssla med,
i vilket fall när det gäller labba-prylar. Skulle tippa på att SiliconChip
är en populär tidning down-under. Tror inte de väljer frilans-konstruktörer
från elektronikforum som har svårt att tänka hela vägen och än mindre
låter byggen publiceras utan att vara lite kritiska.