LED-display ????

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonte!

LED-display ????

Inlägg av Jonte! »

Tjena, hittade en 7 segments LED-display i en gammal parabolmotagare, tänkta att man kanske kunde göra nått skojj av den.

Tänkte ha tex en svridtrömställare och vid varje hack så ska 1,2,3,4 osv lysa. Den har en jord och sedan en "tote" för varje "pinne".
Någon som har en enkel lösning ?

/Jonte

Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Självklart går det, men det kommer att gå åt en jädra massa dioder om man ska göra på de sättet!.
Låt säga att du ställer vridomkopplaren så att siffra 1 ska visas, då ska ju dom 2 segmenterna till höger lysa!. Då får du koppla 2 st dioder där bådas Anoder är ansslutna till vridomkopplaren & varsin katod på dioderna ska kopplas till var sitt segment som ska lysa. & sedan gör du likadant för varje siffra!. Och tillslut så märker du att det kommer bli ett ända skartbo, & för att slippa det så tittar du i elfa & hittar en 7segmentsdrivare som löser dina problem!. Se om du hittar i din bra & ha låda någon av dessa kretsar 7474/4055/4056/4511/4513/4543 eller 4558. Skulle du hitta någon av dom, så leta upp databladet på den kretsen & studera den en stund & vipps så öppnas det en helt ny värd för dig när du upptäcker vad man kan göra med några logikkretsar!.
Lycka till...
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

hej och hå åde, det går inte att göra så mycket kul med ett LEDsegment för dom är rätt tråkiga, men om du vill göra nått kreativt och ondöigt kan du alltid koppla in den till paralellporten på datorn och sen skriva ett eget program i typ qbasic, delphi, c++, visualbasic etc och göra lite mönster å helt onödiga ickefräcka grejjor med det, använd då oxå väldigt låga värden på motstånden till matningen och till paralellporten, typ 10ohm nånstans, eller skit i dom helt, så lyser det mer

//wappen
Användarvisningsbild
Jonte!

Inlägg av Jonte! »

Ok tackar tackar.
Vore ju kul om man kunde programera men nu vet jag inte om det är någon idè att försöka sig på det =)
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

sätt den i en bil... låt displayen visa vilken växel man har i...
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

metanolic skrev:sätt den i en bil... låt displayen visa vilken växel man har i...
Ballaste iden hittils! 8)
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

nee.. är det inte bättre att visa hastigheten?? där har du något att bita i :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle faktiskt säga att det är svårare att visa växel än hastighet på en manuelt växlad bil. Hastigheten kan man alltid plocka från hastighetsmätaren (såvida man inte kör en riktigt gammal bil men helmekanisk sådan) men växellägena kräver ju ett gäng microswitchar för att kunna detekteras (modernare automatare borde man kunna plocka det från styrboxen till automaten...)

Hmm såvida man inte plockar hastighet och varvtal dvs och räknar ut vilken växel som borde ligga i, funkar enda tills nån börjar slira på kopplingen :)
Användarvisningsbild
Jonte!

Inlägg av Jonte! »

Jo visa varv/hastighet i bilen har jag tänkt på ett tag, har en ganske grym grej på gång där, återkommer om det när jag byggt klart det. Finns en byggsats som fixar RPM på LED-display.kunde gå å få den å visa hastighet också med lite modifikation
http://www.jetronic.se/elektronikbyggsatser.htm#Rpm
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

AndLi skrev:Jag skulle faktiskt säga att det är svårare att visa växel än hastighet på en manuelt växlad bil...
Sätt två knappar "upp" och "ner" bredvid displayen.
När man växlar trycker man på "upp" eller "ner", och
displayen visar vilken växel man har "i" !! :-)

Ärligt talat,
i *min* bil syns det direkt på växelspaken vilken växel man använder...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

På den Opel Combon jag kör nu är det typ omöjligt att se vilken växel som ligger i, inte månhga mm mellan lägena.

När jag köper riktig bil ska jag ha automat eller triptronic(stavning?).

Ananrs har jag inget vettigt att säga.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

tiptronic =)

sån vill man ha.. eller en sekventionell (stavning?=)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

sekvensiell :)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sekvensiell med gearcut är det enda rätta.
Smäller så gött vid växlingarna.
Det är lagomt med ca 60ms dötid vid växlingarna o gasen i bott.
Skriv svar