Vilken AVR blir bra att börja med?
Vilken AVR blir bra att börja med?
Hej!
Jag har STK500, men har inte försökt programmera någon AVR än...
Vilken AVR-modell tycker du är lätt att programmera från STK500, generellt-användbar och billig??
Och en annan fråga:
STK500 verkar vara gjort för AVR-Studio, men jag har tänkt köra GCC, kan det bli ett problem?
Tack / Svante
Jag har STK500, men har inte försökt programmera någon AVR än...
Vilken AVR-modell tycker du är lätt att programmera från STK500, generellt-användbar och billig??
Och en annan fråga:
STK500 verkar vara gjort för AVR-Studio, men jag har tänkt köra GCC, kan det bli ett problem?
Tack / Svante
GCC är en kompilator för C
AVR Studio är en assembler och programmerare för assembler/hex.
Du kör alltså båda programmen. Kompilerar C-koden till ett bibliotek (*.elf) som du öppnar i AVR Studio och bränner in i AVRen.
Mega 8 är en robust µC att börja med.
Man brukar få en AT90S8515 (och en Mega16?) med STK500. Det fick iaf jag.
Edit: Mega16 medföljer STK500, inte Mega8...
AVR Studio är en assembler och programmerare för assembler/hex.
Du kör alltså båda programmen. Kompilerar C-koden till ett bibliotek (*.elf) som du öppnar i AVR Studio och bränner in i AVRen.
Mega 8 är en robust µC att börja med.
Man brukar få en AT90S8515 (och en Mega16?) med STK500. Det fick iaf jag.
Edit: Mega16 medföljer STK500, inte Mega8...
Senast redigerad av $tiff 29 juni 2005, 01:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle rekomendera att du inte tar någon 90S* och istället plockar fram en Mega... till exmepeln Mega8. Mega-serien har en del funktioner som inte 90S har. Dessutom tror jag dom är billigare. En Mega48/88 kan man få för några tior (cirka 3 på elfa) och den har de növdändigaste funktionerna, dock lite snålt med minne i vissa fall.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Fick en Mega16 med mitt STK500!$tiff skrev: Man brukar få en AT90S8515 (och en Mega8?) med STK500. Det fick iaf jag.
Instämmer i rekomendationen av Mega48/88!
Tänk på att kolla upp var någonstans du har JTAG på AVR-en du använder, det kan spöka en del och ge dig huvudbry innan du hittar "felet", det skall vara avaktiverad annars funkar inte I/O-pinnarna som de skall.
Aha ok, jag kompilerar C-koden till ett bibliotek (*.elf) som jag sen öppnar i AVR-Studio och bränner in i AVRen, Tack $tiff
Ska sen kolla var jag har JTAG på AVR-en, för JTAG skall vara AVaktiverad så att I/O-pinnarna fungerar som de skall, tack för varningen Micael.
Ni verkar vara överens om en Mega modell.
Mega8 kan jag köra, men Mega88 och Mega48 verkar inte gå att köra med STK500 enligt manualen, någon som vet?
Om Mega88an är färskare än min STK500-manual, var kan jag då hitta den info som behövs för att köra nyare AVR-modeller med STK500??
/ Svante
PS. Jag fick en Mega16L och en 90S8515 med STK500.
Ska sen kolla var jag har JTAG på AVR-en, för JTAG skall vara AVaktiverad så att I/O-pinnarna fungerar som de skall, tack för varningen Micael.
Ni verkar vara överens om en Mega modell.
Mega8 kan jag köra, men Mega88 och Mega48 verkar inte gå att köra med STK500 enligt manualen, någon som vet?
Om Mega88an är färskare än min STK500-manual, var kan jag då hitta den info som behövs för att köra nyare AVR-modeller med STK500??
/ Svante
PS. Jag fick en Mega16L och en 90S8515 med STK500.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt: