Skulle som sagt göra en gjutform i POM för att gjuta gelantinkulor.
Jag caddade upp första modellen som så. Försökte få lite feedback på hur man får en vattentät skarv mellan två bitar, svaren jag fick var att det skulle läcka som ett såll osv. Jag tänkte då, om jag får till en grym passform så borde ytspänningen göra så att det inte läcker. Nåväl, jag fräste ut två halvor som tillsammans ger en sfär. Tryckte ihop delarna och insåg att jag nog hade varit lite väl snål med frigången, ett hårt tryck och 'poff' så satt delarna där de skulle. Tänkte plocka isär och kolla en sak, men insåg att de satt ganska så hårt...väldigt hårt. I med delarna i ett skruvstäd och en stor skiftnyckel på den andra halvan och lirkade lite försiktigt tills den poppade ut.
Det ser lovande ut tänkte jag och tryckte ihop dem igen. Fyllde på med vatten och lät stå i 10 min.
Men bara efter någon minut kunde jag se vattendroppar undertill, ingen snabb avrinning, men tillräckligt för att vara ok.
(Kan också bero på att jag råkade köra verktyget rakt ner i bottendelen

Nu är det dags för prototyp 2, denna gången med en o-ring.
Vad tror folket om denna lösning? Tanken är att lägga en o-ring i den skålade urholkningen så att den komprimeras och håller tätt.
Tänkte också lägga till två M4:or som sitter på kanterna för att pressa ihop de två halvorna.
[edit]
Lade till en ny bild på hur den nya designen skulle kunna se ut- Ris eller ros?