Rädda fritidsbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Rädda fritidsbatteri?

Inlägg av gunne »

Jag har just tjackat en segelbåt och tjejerna som hade den innan sa bara att elsystemet inte funkade. Dom har haft den i två år och det har nog inte funkat så länge dom haft båten. Batteriet var inte inkopplat.

Jag plockade hem batteriet och försökte ladda det men laddarens nål står stadigt och bestämt på "0 A". När jag mäter över polerna får jag typ 5 V eller nåt liknande.

Min fråga är såklart om det går att rädda batteriet på nåt sätt? Hur fungerar såna här fritidsbatterier (inte gel) och är det nåt man kan pula med själv? Annars blir det väl till att bita i det sura äpplet och tjacka ett nytt...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Är det en blyack tror jag kan man köra på spänning (ganska hög spänning) polvänt fel typ ett par sekunder eller något. Det sker dock på egen risk 8-)

Finns säkert någon här som kan lite mer och kan ge mer exakta parametrar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du kan pröva med att knacka lite halvhårt på alla batteriets sidor så eventuella kristaller som byggts upp på bly plattorna som finns i batteriet lossnar. Låt det sen stå en kvart eller något sånt så kristallerna sjunker till botten och gör sen samma sak en gång till. Kristaller bildas om ett blybatteri får stå en längre tid oladdat. Vet sen inte hur dessa batterier ser ut men om det går så kolla även mängden syra i det, det skall ligga några mm över plattornas övre kant.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Köp ett nytt
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Är du på hugget idag danei eller dåligt med batteri i tangentbordet? :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tveksamt om battariet går att rädda

men försök att ladda med så hög spänning att den börjar ta ström

om du får den att fungera så kör relativt hårt med batteriet ett tag
sätt den i en bil och annvänd den där en vecka

som värst har jag provat med 300v pulsat, men det verkadade inte funka det heller, polvändningsmetoden var inte heller så lyckad, har provat den med
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett battri som har stått tomt så läge är förstört det är inte värt att lägga energi på.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Håller helt med Danei, sen finns det ju faktiskt billiga fritidsbatterier idag på Biltema och div varuhus. Byta skiten så slipper du kladda med det sen.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Polvänd INTE. Jag har sett med egna ögon vad som kan hända ... (Glad att jag har ögonen i behåll)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Beror väl på hur länge man har strömmen på. Har du den för länge kan jag väl tänka mig att det kan explodera. Vad jag vet ska man bara köra ett fåtal sekunder.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Köp ett nytt !!

Jag har provat de flesta tipps inklusive byte av batterisyra, det blev ändå inte bra. Bara en massa onödig tidsspillan
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Attans... Det verkar väl som det bara är att slänga skiten. Synd eftersom vi har en väldigt strikt budget till båten och batterier e ju inte billiga. Det e slutet så jag kan inte kolla syranivån. Jag får testa knacktricket en gång å om det inte funkar så slänger jag väl skiten.

tackar för alla svar!
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Om man vill tro på det eller inte får var och en själv bedöma men det finns några som tror att det mesta, i batteri väg, går att rädda.

http://p198.ezboard.com/bleadacidbatterydesulfation
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Banka inte på batteriet och polvänd det inte! Se till att vätske nivån är ok. Låna en laddare som har 24V (om din egen inte har det), sätt på 24 V och högsta läge (om det finns). Kolla på A-mätaren med täta mellanrum, LÄMNA DET INTE OBEVAKAT på 24 V! När (om) strömmen börjar stiga, slå om till 12 V och låt stå över natten. Om inget händer upprepa proceduren.
Det går bra med ett nätaggregat (som ger upp till 20 40V) om du inte kan fixa en laddare för 24V men när du får en ström att flyta, koppla ifrån kablarna och ställ in spänningen till 13,8V och koppla in dom igen strömlösa förstås. Aggregatet skall ha strömbegränsning för att vara lämpligt till obevakad laddning.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har testat rätt mycket med att rädda batterier på mitt förra jobb, men har till slut insett att även om man kan rädda ett och annat batteri ibland så är det inte värt riskerna och tiden det tar. Köp nytt om det är dåligt. Billiga batterier kan ibland efter att ha varit djupurladdade kortslutas internt när man börjar ladda dem och kan både brinna och explodera. Stora krafter i blysyrebatterier och slutrådet - byt. Startbatterier kan det ibland vara lönt att lägga lite tid på då de är mekaniskt robustare och även dyrare att byta.
Skriv svar