IRF3205 från ebay

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

IRF3205 från ebay

Inlägg av SeniorLemuren »

God kväll i stugan! :) Jag har lyckats steka min 1 kW inverter. Synligt fel är en st. IRF3205 som ett ben har smällt av på. Kan ju vara fler fel men inga synliga. Testar att byta den som är brunnen först.

Till min fråga. Har kollat på ELFA där kostar en IRF3205 runt 40 kr plus frakt. På ebay kan man köpa 10 st för $6.60 inkl. frakt! Kan man tro att de billiga funkar som dom ska eller är det bara skräp? Jag söker svar från någon som har praktisk erfarenhet av denna typ av komponenter från ebay.
Borre

Re: IRF3205 från ebay

Inlägg av Borre »

Att det är fake är mycket vanligt bland mosfet på ebay, jag hade inte köpt därifrån.

Står lite mer om andra med samma erfarenhet här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=54665
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nej det var ju inga positiva omdömen man kunde läsa i de andra länkarna. Men eftersom jag inte vet vad som eventuellt kan ha gått sönder utöver IRF3205:an så kanske det är en bra ide att slänga på en billig, för att testa med på låg effekt. Funkar det så kan man ju köpa en dyring sedan.
beangan

Inlägg av beangan »

PMa din adress så kan jag skicka dig en som ska vara äkta, kommer från RS Online.

Jag bytte några i ett slutsteg som va lite "dåliga" av någon anledning :D
Bild

Edit: hur många sitter det totalt av IRF3205 i invertern? brukar nämligen vara så att går 1 så drar den med sig resten. Bästa är kanske att plocka loss samtliga och mäta dom. Vad sitter det mer för Fetar/transistorer i invertern?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

På dom jag lagat har tyvärr dom andra parallelkopplade trissorna också gått.

Brukar gå bra att provköra med vadsom helst som tål spänningen, det har jag gjort ,( skrot från ngt gammalt pc nätagg)
för att sedan köpa tillräckligt kraftiga trissor när man vet det funkar

Sitter det flera i parallel går det ofta att ta bort alla trasiga och bara provköra med en trissa och en 25watts lampa på utgången.

Har vid ett tillfälle ersatt dom trasiga med annan modell som tål högre ström och har lägre motstånd,
detta gjorde att den gick mycket svalare när man tog ut lite effekt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

beangan skrev:PMa din adress så kan jag skicka dig en som ska vara äkta, kommer från RS Online.

Jag bytte några i ett slutsteg som va lite "dåliga" av någon anledning :D
Bild

Edit: hur många sitter det totalt av IRF3205 i invertern? brukar nämligen vara så att går 1 så drar den med sig resten. Bästa är kanske att plocka loss samtliga och mäta dom. Vad sitter det mer för Fetar/transistorer i invertern?
Det sitter 4 st IRF3205 på varje sida mot ytterpanelen sedan sitter det 2 st IRF740 på ett annat ställe på komponentsidan. På baksidan ligger det 2 grupper med 4 i varje som ser likadana ut som 3205 samt en grupp med 2 st, men det går inte att se typnr. utan att bryta upp dom med risk för att laminatet följer med, så dom bökar jag inte med förrän jag testat de andra. PM kommer med adress. Kan ju börja med att testa att byta den som är blåst.
beangan

Inlägg av beangan »

Innan du testar den måste du kolla dom andra IRF3205. Är någon av dom dåliga så kan dom dra med sig dom nya.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vad gör man för att dom skall se ut sådär - dom brukar vara ganska skyddade annars, tycker jag.

(har 2 st sinusinverter som jag helst inte ser går samma väg - med andra ord - hur klantade du dig för att sådant skall hända ??)
beangan

Inlägg av beangan »

Gissar att du syftar på bilden. Det är ett slutsteg som gått åt helvete, ska avsäkras med 300A så då kan du ju räkna ut själv vad som kan hända :D
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Min inverter lade lite plötsligt av bara, vid en ganska beskedlig belastning, så kanske det sitter såna halvtaskiga trissor i den som det talas om att dom säljer på ebay. Den säljs av velleman.eu och är väl troligtvis tillverkad i Taiwan eller Kina. Märkt: PSI 1000S EHQ POWER.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

googla lite på den kanske?
är det ett vanligt problem tyder det på designproblem. tex spänningsspikar etc.
Skriv svar