Elektrikerns kläder
Elektrikerns kläder
Hej.
Hade egentligen bara en specifik fråga, men tråden kan ju gärna få breda ut sig och handla om allehanda klädesfrågor för elektriker.
Min fundering är iaf denna:
Jag har en jacka som det står "7kA" på etiketten, och en sån där blixt. Vad betyder och innebär det? Sju tusen ampere låter ju lite väl mycket...
Följdfundering, finns det smidiga handskar som ger bra isolering?
Hade egentligen bara en specifik fråga, men tråden kan ju gärna få breda ut sig och handla om allehanda klädesfrågor för elektriker.
Min fundering är iaf denna:
Jag har en jacka som det står "7kA" på etiketten, och en sån där blixt. Vad betyder och innebär det? Sju tusen ampere låter ju lite väl mycket...
Följdfundering, finns det smidiga handskar som ger bra isolering?
Re: Elektrikerns kläder
Här hittade jag nåt: (nån pdf efter lite googlande)
EN 61482-1-2 Kläder för skydd mot termiska risker orsakade av ljusbågar
Skyddsklasser
Klass 1: Skyddar upp till 4kA.
Klass 2: Skyddar upp till 7kA.
Vid ljusbåge prov får materialet inte antändas, smälta in i huden eller punkteras.
EN 61482-1-2 Kläder för skydd mot termiska risker orsakade av ljusbågar
Skyddsklasser
Klass 1: Skyddar upp till 4kA.
Klass 2: Skyddar upp till 7kA.
Vid ljusbåge prov får materialet inte antändas, smälta in i huden eller punkteras.
nej det fins inte smidiga handskar
för ljusbågsskydd ska man ha tre par på sig
underst bommul, så inte gummihandskarna som är mellanlagret bränner fast i skinnet, och ytters svinläder som tål ljusbågen bättre
gummihandsken i mitten finns vanligtvis för 1000v
kul att jobba med m3 muttrar med den kombinationen på sig

för ljusbågsskydd ska man ha tre par på sig
underst bommul, så inte gummihandskarna som är mellanlagret bränner fast i skinnet, och ytters svinläder som tål ljusbågen bättre
gummihandsken i mitten finns vanligtvis för 1000v
kul att jobba med m3 muttrar med den kombinationen på sig
Aha. Känner mig lite dum som inte googlade iofs, men det är ju trevligt att diskutera också. 
Är enheten verkligen kilo Ampere?
Då ger det alltså inget isolerande skydd, utan bara termiskt.
Vad tror ni om handskar då? Jag har gärna på mig ett par "vanliga" vita tunna arbetshandskar av något konstskinn när jag pysslar med spänningssatta delar. Men det är ju bara en falsk trygghet vid närmare eftertanke...
Edit: Grym, jaha, det visste jag inte. Ja, det låter ju aningen osmidigt...
Är enheten verkligen kilo Ampere?
Då ger det alltså inget isolerande skydd, utan bara termiskt.
Vad tror ni om handskar då? Jag har gärna på mig ett par "vanliga" vita tunna arbetshandskar av något konstskinn när jag pysslar med spänningssatta delar. Men det är ju bara en falsk trygghet vid närmare eftertanke...
Edit: Grym, jaha, det visste jag inte. Ja, det låter ju aningen osmidigt...
Gick en kurs i AMS (arbete med spänning) för snart 10 år sedan, där var det bara bomullshandskar och speciella gummihandskar (1000V) som behövdes, man skulle blåsa upp gummihandskarna för att kolla så de inte blivit skadade innan varje gång man använde dom.
Kan säga att man även fick klä in allt i gummiduk runt den eldel man skulle jobba med, samt även att man skulle stå på en isolerande gummiduk när jobben skulle utföras.
Bl a så fanns det ett moment där man skulle byta elmätare (direktmätning) utan att bryta strömmen till kund.
För att få lite näring till tråden så tror jag att en vanlig dykare hade känt sig mer bekväm i utrustningen för dessa jobb än vad jag gjorde. (eller möjligen någon med lite annorlunda sexuella böjelser än vad jag har...)
Salle
Kan säga att man även fick klä in allt i gummiduk runt den eldel man skulle jobba med, samt även att man skulle stå på en isolerande gummiduk när jobben skulle utföras.
Bl a så fanns det ett moment där man skulle byta elmätare (direktmätning) utan att bryta strömmen till kund.
För att få lite näring till tråden så tror jag att en vanlig dykare hade känt sig mer bekväm i utrustningen för dessa jobb än vad jag gjorde. (eller möjligen någon med lite annorlunda sexuella böjelser än vad jag har...)
Salle
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
På Elektronik Partner (här i Vänersborg) fick man ha elektriskt (av)ledande tofflor och speciell rock med invävda kol(?)trådar som skulle leda av statisk elektricitet. Man fick dock se upp; en kollega fick en rejäl smäll när rockärmen råkade komma i kontakt med nätspänning.
Så kläder som är antistatiska kanske till och med är dåliga att ha som elektriker? 
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Om du jobbar som installationstekniker, ja. Om du jobbar med känsliga kretsar är de bra att ha.
Det var som fan...
Jag är på en industri med vissa EX-klassade utrymmen, det är anledningen att jag fick sådana kläder. Trodde dock att de gav ett isolerande skydd...
Jag är på en industri med vissa EX-klassade utrymmen, det är anledningen att jag fick sådana kläder. Trodde dock att de gav ett isolerande skydd...
Som installationselektriker är det inte lika vanligt med såna kläder som de som håller på med högspänning.
Men en tumregel är att inte ha på sig bävernylon och liknande plagg som smälter. Bomull kan säkert börja brinna men smälter inte fast i skinnet.
Men en tumregel är att inte ha på sig bävernylon och liknande plagg som smälter. Bomull kan säkert börja brinna men smälter inte fast i skinnet.