Vågar jag borra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars

Vågar jag borra?

Inlägg av oskars »

Goddagens!

Planerar att sätta upp lite hyllor och krokar och grejer i hallen, men ack ve, där sitter ju ett proppskåp också!

Har ritat en liten ritning på hur det ser ut. Har märkt ut med röda punkter där jag tänkt att borra! Finns det någon här som är kunnig och kan ge mig lite tips och råd? Kanske finns det någon standard för var alla kablar går runt ett sånt där proppskåp? Jag vet inte... så därför frågar jag...

Jag har en sån här stackare från Clas Ohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161919606 Men den klarar bara av att hitta elkablarna i gipsväggarna... Och den här väggen jag ska borra i är av någon sort hård hård betong!

Tacksam för tips och råd!

/ O
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Vågar jag borra?

Inlägg av Nerre »

Helt säker kan man aldrig vara, men normalt drar man ju uppåt och nedåt från centralen. Men man drar sällan några kringelkrokar utan att dra via dosor, så där du har strömbrytare och vägguttag tycker jag att det borde sitta en dosa upptill på väggen? Frågan är hur långt upp det röret går innan det viker av åt sidan.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Jag ska dubbelkolla om det sitter någon dosa uppåt väggen ovanför vägguttaget och strömbrytaren där vid dörren... Tror dock inte att det gör det...

Är det en bra idé att borra lite försiktigt... blåsa bort dammet, titta, borra lite till... kommer en kabel/rör så hinner man ju se det...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bygg en kabelsökare och leta fram kablarna

det behövs inte mycket borrning innan man har extrtemt okul arbete ett tag framöver

men troligen så går dom upp, kanske neråt
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Är inte kabelsökare typ väldigt dyra? Iofs väldigt dyrt att borra fel också...

Kanske går dom att hyra/låna nånstans...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kabelsökare där man kan göra en slinga kostar skrot att bygga och jag gjorde en på en timma aller en och en halv, såg ut som skam men funkade, nu har jag en bra på jobbet så jag slipper skrotbygget
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

oskars skrev: Tacksam för tips och råd!

Har du ingen fastighetsskötare du kan fråga?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

en kabelsökare kostar nån hundring eller två, typ.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

borra sakta så fort man känner att det är som en luftgrop så bör man inte borra mer. kan vara ett rör man går på. har borrat tusentals hål i väggar då jag själv jobbar som elektriker. har dock bara borrat av 4 kablar. 3 av dessa var i plattan i en trappuppgång och inte ens kabelsökare hittade dessa.

den 4de borrade jag av i en vägg jag skulle igenom med 4 50 hål dock sprängde det på utsidan så en ekk trillade ner och borret gnagde lite på kablen. men som tur var den inte använd.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Rören går rakt ovan central och brytare, så jag tror du kan borra säkert. Men som föregående inlägg borra försiktigt och avbryt direkt om det känns ihåligt. Om du skulle råka borra i en ledning så är det rätt så enkelt för en elektriker att fixa det.
I taket däremot kan ledningarna gå kors o tvärs.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Bra tips! Tack!

Även pratat med en gammal elektriker som jobbade på fastighetsförvaltningsföretaget. Han sa ungefär samma sak!

Nu blir det till att borra... dock säkert och försiktigt! :D
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Tänk bara på dina stackars grannar när du ska väsnas. :lol:
SM3KYH

Inlägg av SM3KYH »

MathiasP skrev:Rören går rakt ovan central och brytare, så jag tror du kan borra säkert.
Trodde syrran också så hon borrade av inkommande 3*16A (under centralen) varpå det slutade att komma ström till borrmaskinen.... Och till resten av radhuset. Såklart small 80A ute i gatuskåpet... inte hennes 16A.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Sånt kan tyvärr hända. Matningen går naturligtvis ner till källaren och då rimligen rakt under centralen. Jag har lagat otaliga såna här fel genom åren, hon är långt ifrån ensam. :lol:
Att säkringen i gatan gick istället berodde säkert på ren otur. Hög belastning samt kanske utmattad säkring. Lär ju förekommit kortslutningar tidigare.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med lite logisk slutledning brukar man ofta kunna lista ut ungefär hur elkablarna går i väggarna. Att tänka på är tex att rören sällan/aldrig har skarpa böjar, så där man förväntar sig att rören böjer av så ska man hålla ordentligt avstånd. En kabelsökare från Jula är bättre än ingen kabelsökare. Och även med en svindyr kabelsökare från Hilti kan det gå åt skogen...jag har "borrat" en hel del hål mellan 50 och 120 mm, och vid ett par tillfällen har det gått åt skogen. Körde av inkommande 3*X100 A (vet inte vad det var avsäkrat till, men ledarna hade en diameter av kring 16mm styck) vid ett tillfälle. Märkte inget förrän jag drog ut kärnan och såg fyra GROVA kopparledare tvärs igenom kärnan :D kabeln var helt ingjuten, låg inte i rör. Det jobbiga var att vi såklart såg kabeln både på utsidan och insidan av väggen, men kabeln låg som en halv slinga i väggen.
Skriv svar