Gängfräsa invändig ACME-gänga, går det?
- CNC Viking
- Kontakt:
Gängfräsa invändig ACME-gänga, går det?
Jag har en förfrågan att fräsa invändig ACME-gänga i ett bottenhål. Har ej fått exakta data än men det rör sig om ca 2" gängdiameter med kanske 4 gängor per tum i stigning.
Någon på forumet som gjort detta redan kanske?
Finns det gängfräsar att köpa för detta?
Någon på forumet som gjort detta redan kanske?
Finns det gängfräsar att köpa för detta?
Re: Gängfräsa invändig ACME-gänga, går det?
Större gängor brukar jag använda en svarvbom i fräsen.
Enkelt, ett invändigt svarvstål med rätt stigning på plattan.
Börja ifrån botten som alltid och mata utåt för att få medfräsning.
Enkelt, ett invändigt svarvstål med rätt stigning på plattan.
Börja ifrån botten som alltid och mata utåt för att få medfräsning.
- CNC Viking
- Kontakt:
Bra tips att jobba på!
LaRdA,
Såg dom också via "zonen". Hoppas bara det finns lämpliga skär i Sverige så man slipper importera.
sledneck,
Man programmerar den som en gängfräs alltså? Hur många pass brukar det gå åt för en sådan gänga?
LaRdA,
Såg dom också via "zonen". Hoppas bara det finns lämpliga skär i Sverige så man slipper importera.
sledneck,
Man programmerar den som en gängfräs alltså? Hur många pass brukar det gå åt för en sådan gänga?
Jag håller med Sledneck.
Jag brukar fräsa med svarvbom när det blir grövre gängor.
Jag körde tidigare några M48-hål, och det gick hyffsat.
Fördel med bara en tand är att risken vibrationer minskar.
Jag vill minnas att jag körde två pass.
Se upp med att använda för stor bom bara.
Den missen gjorde jag, och fick interferens vid fräsningen så att gängan vart för glapp.
Du bör nog tillverka eller köpa en gängtolk om ska till med det där.
Jag brukar fräsa med svarvbom när det blir grövre gängor.
Jag körde tidigare några M48-hål, och det gick hyffsat.
Fördel med bara en tand är att risken vibrationer minskar.
Jag vill minnas att jag körde två pass.
Se upp med att använda för stor bom bara.
Den missen gjorde jag, och fick interferens vid fräsningen så att gängan vart för glapp.
Du bör nog tillverka eller köpa en gängtolk om ska till med det där.
- CNC Viking
- Kontakt:
Kunden håller med motsvarande detalj som skall passa i gängan. Får använda den som GÅ-tolk.
Men hur tror ni dom gör med tolkning av denna gängan?
- DW
- Kontakt:
säter:
I en karusellsvarv eller motsvarande där ämnet roterar som länken visar är jag med på funktionen.
Men när man gängfräser, är det inte som det låter, man fräser med utvalt stål som roterar i en helix.
Typ här
http://www.sct-usa.com/millhelp.asp
Är det så du menar men du kör med ETT stål som får rotera lite fortare för att kompensera
de "3 saknade skären" eller finns det fler metoder? Jag har aldrig provat men har haft behov, så utveckla
gärna om jag är helt ute o cycklar.
Min fråga stämmer överens med denna metod......
I en karusellsvarv eller motsvarande där ämnet roterar som länken visar är jag med på funktionen.
Men när man gängfräser, är det inte som det låter, man fräser med utvalt stål som roterar i en helix.
Typ här
http://www.sct-usa.com/millhelp.asp
Är det så du menar men du kör med ETT stål som får rotera lite fortare för att kompensera
de "3 saknade skären" eller finns det fler metoder? Jag har aldrig provat men har haft behov, så utveckla
gärna om jag är helt ute o cycklar.
Min fråga stämmer överens med denna metod......
- CNC Viking
- Kontakt:
Just det DW! Jag tror att vi alla talar om fräsning med roterande skär utmed en helix-bana. Jag visade bara karusellsvarven för att det var en bauta-gänga.
Svenska firman SmiCut AB i Ludvika är bra på just gängfräsning, men har tyvärr inte ACME-profiler i katalogen. Men kan någon, så kan dom troligtvis ta fram om man beställer.
Svenska firman SmiCut AB i Ludvika är bra på just gängfräsning, men har tyvärr inte ACME-profiler i katalogen. Men kan någon, så kan dom troligtvis ta fram om man beställer.
Det finns ju profiltolkar. Vidare är ju både innerdiameter och ytterdiameter bestämda mått. Så det är bara att ta en mikrometersticka och mäta måtten. Trots allt är det jobbigt att ta med svarven och uppsättningen till mätmaskinen, eller tvärtomCNC Viking skrev:Kunden håller med motsvarande detalj som skall passa i gängan. Får använda den som GÅ-tolk.

Efteråt kan man naturligtvis mäta och få ett protokoll över detaljen i en mätmaskin.
Långa mikrometerstickor har alla som seriöst försöker tillverka något i en karusellsvarv. När det blir riktigt stora mått så kör de med brädor med mätspetsar på, som de precis innan kalibrerar i mätrummet. Typiskt vid 6 meters innermått.
#Vidare är ju både innerdiameter och ytterdiameter bestämda mått.#
De måtten kan man inte lita på till 100%.
Dels kanske en fullprofilplatta ha olika mått beroende på fabrikat, dels har man problemet med interferens, om man inte ser sig för.
Jag brukar tvåpunktsmäta Tr-gängor med mikromtersticka och två lämpliga kulor.
De måtten kan man inte lita på till 100%.
Dels kanske en fullprofilplatta ha olika mått beroende på fabrikat, dels har man problemet med interferens, om man inte ser sig för.
Jag brukar tvåpunktsmäta Tr-gängor med mikromtersticka och två lämpliga kulor.
Vanligaste är väl att man mäter medelgängdiameter. Med vad beror väl lite på storleken av gängan. Det finns rätt många sätt, men att mäta i mätmaskin är nog rätt ovanligt.
Självklart måste man även mäta innerdiameter (på invändig gänga).
Självklart måste man även mäta innerdiameter (på invändig gänga).
"De måtten kan man inte lita på till 100%."
Någonstans finns trots allt toleranser för gängmåtten och dessa går att mäta. Nu är inte jag säker på att tex, max yttermått i en innergäng finns utsatt, speciellt på traptetsgäng, men helt klart finns värden standardiserade. Bäst är naturligtvis att köra efter det som ska in där, men när det är 1200 mm i diameter så blir det *lite* jobbigt att prova...
Någonstans finns trots allt toleranser för gängmåtten och dessa går att mäta. Nu är inte jag säker på att tex, max yttermått i en innergäng finns utsatt, speciellt på traptetsgäng, men helt klart finns värden standardiserade. Bäst är naturligtvis att köra efter det som ska in där, men när det är 1200 mm i diameter så blir det *lite* jobbigt att prova...

- DW
- Kontakt:
CNC Viking:
-va bra, då är jag med i diskussionen! Har du kört gängor innan i din maskin?
säter:
Du kör 2ggr, är det något hinder att köra fler gånger bara för att kunna mäta mellan varje cykel?
Som man kör i en manuell svarv. Kör man profilen 100% direkt eller hur ställer man maskinen.
I cnc svarv kan man ju förskjuta i ex 30 grader i Z axeln så profilen skapas efterhand och dessutom skapas ju mindre
vibrationer då.
-va bra, då är jag med i diskussionen! Har du kört gängor innan i din maskin?
säter:
Du kör 2ggr, är det något hinder att köra fler gånger bara för att kunna mäta mellan varje cykel?
Som man kör i en manuell svarv. Kör man profilen 100% direkt eller hur ställer man maskinen.
I cnc svarv kan man ju förskjuta i ex 30 grader i Z axeln så profilen skapas efterhand och dessutom skapas ju mindre
vibrationer då.
#Du kör 2ggr, är det något hinder att köra fler gånger bara för att kunna mäta mellan varje cykel? #
Det kan man naturligtvis, men det tar en väldans tid.
Jag brukar i många fall köra ett skär + ett extra skär på återfjädring.
Det böjer undan en hel del på första skäret.
#I cnc svarv kan man ju förskjuta i ex 30 grader i Z axeln så profilen skapas efterhand och dessutom skapas ju mindre
vibrationer då.#
Det kan man teoretiskt göra även vid fräsning, men ska man ta nästan allt i första skäret, blir det inte så stor mening med det.
Spåntjockleken vid fräsning blir ju måttlig per automatik, även vid fullt skärdjup.
Det kan man naturligtvis, men det tar en väldans tid.
Jag brukar i många fall köra ett skär + ett extra skär på återfjädring.
Det böjer undan en hel del på första skäret.
#I cnc svarv kan man ju förskjuta i ex 30 grader i Z axeln så profilen skapas efterhand och dessutom skapas ju mindre
vibrationer då.#
Det kan man teoretiskt göra även vid fräsning, men ska man ta nästan allt i första skäret, blir det inte så stor mening med det.
Spåntjockleken vid fräsning blir ju måttlig per automatik, även vid fullt skärdjup.