Jag var på MediaMarkt häromdan. Såg då universella dator-laddare för 12 V som man använder i bilen/båten/husvagnen. Dom hade en på 120 W och en på 70 W. Eftersom jag tänkte använda den i båten som har solcell så vill jag ha en som inte drar onödigt mycket ström. Jag förstår att skillnaden troligtvis är marginell(om ens någon?). Tacksam om någon kan berätta om jag tänker rätt här:
Min dator är en Asus med en nätladdare på 19 V 4.7 A = 89.3 W(ca 90 W för enkelhetens skull), borde väll vara vad den MAX ger, med fulladdat batteri i datorn så borde den väll dra mindre än 90 W?
Batteriet är på 10.8 V 4.4 Ah = 47 Wh och med fulladdat batteri så går datorn ca 2 timmar(ibland mer och ibland mindre beroende på vad man gör) innan den stänger av sig. 47 Wh / 2h = 23.5 W borde den dra om den tömmer batteriet helt(vilket jag antar att den inte kan göra så troligtvis drar det lite mindre än 23.5 W).
Batteriet som laddas av solcellen är 12 V * 75 Ah = 900 Wh, dock är det väll rimligt att 450 Wh är användbara i praktiken. 450 Wh / 23.5 W = ca 19 h.
Nu vet jag inte vad det är för verkningsgrad på en 12 v laddare(höjer ju till 19 V i mitt fall, någon som vet ungefär?) men säg 70% kanske? 19 h * 0.7 = 13.3 h.
Har jag räknat rätt, går datorn ca 13 h på ett fullt 12 V batteri?
Och blir det någon skillnad om jag väljer 120 W eller 70 W laddaren(mer än att 70 W-laddaren borde ladda långsammare och datorbatteriet är helt tomt)?
12 V-laddare till datorn? Effektivitet?
Re: 12 V-laddare till datorn? Effektivitet?
Det blir samma sak om du vilken laddare du använder. Skillnaden är att 120W laddaren kan ladda större batterier mer mer Ah på kortare tid än 70W. Om du skall driva både dator och samtidigt ladda, så bör du ha 120W laddaren.
- Klas-Kenny
Det som kan skilja är väl om laddaren har maximal effektivitet vid max belastning eller en bit under, men skillnaden är nog ganska marginell i praktiken 
Tack för svaren!
Då blir det en 120 W-laddare
Eftersom ingen har påvisat något fel i min uträkning av drift-tiden så utgår jag från att det stämmer på ett ungefär.
Då blir det en 120 W-laddare
Eftersom ingen har påvisat något fel i min uträkning av drift-tiden så utgår jag från att det stämmer på ett ungefär.
-
Mindmapper
Jag skulle ju vilja veta om det skiljer något i förbrukning i tomgång. Förmodligen blir nätdelen lämnad inkopplad någon gång utan att datorn används och då vill man ha så liten förbrukning som möjligt.
Nu har jag köpt 120 W laddaren. Den heter "Universal 120 watt car/plane notebook power supply" av märket Vivanco och inhandlades på Media Markt. Har testat den lite på min Asus X52J med följande resultat:
Datorn på utan att göra någonting - 2 A
Flytta mus/fönster, starta mindre program - 3 A
Spela DVD-film - 3 A
Spela spel på max grafik(datorn laggar lite) - 6 A
Laddaren utan att datorn är inkopplad - 20 mA
Jag mätte mellan laddaren och ett fristående 12 V bilbatteri som var nästan full-laddat. Skärmljus-styrkan på max och volymen ganska hög(lagom för film och spel), datorns batteri var full-laddat. Strömmen varierar lite men jag uppskattade ungefärligt medelvärde.
Man borde alltså på ett 75 Ah batteri kunna:
Spela spel i 6,25 timmar eller DVD/Surfa/Normal användning i 12,5 timmar innan batteriet är 50% urladdat.
Datorn på utan att göra någonting - 2 A
Flytta mus/fönster, starta mindre program - 3 A
Spela DVD-film - 3 A
Spela spel på max grafik(datorn laggar lite) - 6 A
Laddaren utan att datorn är inkopplad - 20 mA
Jag mätte mellan laddaren och ett fristående 12 V bilbatteri som var nästan full-laddat. Skärmljus-styrkan på max och volymen ganska hög(lagom för film och spel), datorns batteri var full-laddat. Strömmen varierar lite men jag uppskattade ungefärligt medelvärde.
Man borde alltså på ett 75 Ah batteri kunna:
Spela spel i 6,25 timmar eller DVD/Surfa/Normal användning i 12,5 timmar innan batteriet är 50% urladdat.