Dimensionering av en motor
Dimensionering av en motor
Jag har en motor som är Y-kopplad 400V Den är på 3kW och har en märkström på 5,8A Räcker det med en säkring på 10A och en kabelarea på 1.5 ? Någon som kan förklara hur man räknar ut vad man ska ha för kabelarea samt säkringsstorlek ?
Re: Dimensionering av en motor
Det beror på.
Vad är den belastad med?
Finns det mjukstart?
Vilken karaktär har säkringen?
Lednigsdimensioneringen beror helt på vilken säkring som sitter (med vissa undantag).
Vad är den belastad med?
Finns det mjukstart?
Vilken karaktär har säkringen?
Lednigsdimensioneringen beror helt på vilken säkring som sitter (med vissa undantag).
Den styrs av en kontaktor med ett överlastskydd som är inställt på 5,8 A säkringen är en dvärgbrytare
Det var inte svar på någon av mina frågor. Men bra information. Jag skulle tro att 10A funkar bra.
Se till att ha tröga säkringar. Men vad är det för typ av belastning, är den trögstartad?
-
Anders Olsson
Hej!
Vi "normala" användningsområden och kabellängder borde det funka.
För att svara säkert behöver man veta:
- Längd på 1,5mm2 kabel mellan kontaktor och motor.
- Kabelareor och längder mellan elnät och kontaktor.
- Vad motorn driver (hur lång tid det tar för motorn att accelerera till arbetsvarv)
Vi "normala" användningsområden och kabellängder borde det funka.
För att svara säkert behöver man veta:
- Längd på 1,5mm2 kabel mellan kontaktor och motor.
- Kabelareor och längder mellan elnät och kontaktor.
- Vad motorn driver (hur lång tid det tar för motorn att accelerera till arbetsvarv)
Belastning => last på motorn => hur stor massa ska accelereras, alternativt hur tungt går det.
- prototypen
Hög startbelastning, ett 100 kg svänghjul. När man väl fått upp farten så är det bara lagerfriktionen som ger en låg belastning.
Låg startbelastning, en sågklinga. När man sågar så blir det "hög" belastning.
10A låter som fullt möjligt till en 3 kW motor med låg startbelastning.
Protte
Låg startbelastning, en sågklinga. När man sågar så blir det "hög" belastning.
10A låter som fullt möjligt till en 3 kW motor med låg startbelastning.
Protte
Det är en liten blåsmaskin som ska drivas. Det sitter en ABB K10 dvärgbrytare sedan en kontaktor med ett överlastskydd på 5,8A cos på 0.88 och 2890r/min längd på kabeln är ca 50m.
- prototypen
Med 50 m 1,5 kabel har du ett hyfsat förkopplingsmotstånd så då håller nog säkringen.
MEN se upp så inte motorn får för låg spänning, strömmen ökar nämligen när spänningen sjunker, motor håller ju varvtalet och ger nästan konstant uteffekt.
En blåsmaskin drar nog liten effekt på låga varvtal så det funkar nog.
Fläktkarakterestik är ju kubisk, hur det är med blåsmaskiner vet jag inte.
Protte
MEN se upp så inte motorn får för låg spänning, strömmen ökar nämligen när spänningen sjunker, motor håller ju varvtalet och ger nästan konstant uteffekt.
En blåsmaskin drar nog liten effekt på låga varvtal så det funkar nog.
Fläktkarakterestik är ju kubisk, hur det är med blåsmaskiner vet jag inte.
Protte
Har du motorskydd på motorn, skippa säkringen. Gör vi på jobbet, eller ja det finns ju så klart en säkring högre upp i kedjan men inte i någon i varje central till varje motor.
Det här kostar jobbet mellan 20 och 40 kkr när jag gör det där, men du får det gratis 
Blåsmaskin och 3 kW antar vi medeltung start, starttid 2 sek (förmodar att det är en centrifugalhistoria, är det en kolvmaskin blir det lite bättre).
Antag vidare effektfaktor 0,5 vid start och q-faktor på 1,2.
Startström 7.
Förutsättningar:
Ström 5,8 A
Spänning 400 V
Kabel 50 m
Lämpligt att välja säkring minst 2,3 * strömmen vilket ger 16 A(2,7 är mycket bra eftersom det ger längre livslängd vid dåliga förhållanden).
Med 2,5 mm2 kabel blir det 15 V spänningsfall i kabeln vid start, det kan vara lite mycket beroende på förimpedansen som vi inte fått reda på. 1,5 kabel blir dubbla spänningsfallet. Förmodligen klarar den då av att dra igång en centrifugallast, men sannolikt inte en kolvpump och synnerligen inte en kolvpump mot tryck.
Utlösningsvillkoret kan jag inte räkna på nu, behöver förimpedansen, men 1,5 är nog tveksam, även för 10 A med så lång kabel.
Sammantaget, jag skulle satsa på 2,5 eller 6 mm2 kabel med 16 A säkring, sen kan det vara så att man kan skala ner något på säkring till 13 A, vilketndock ändå förmodligen kräver 2,5 mm kabel. Fråga din elektriker, och fråga nätbolaget vad förimpedansen är.
Blåsmaskin och 3 kW antar vi medeltung start, starttid 2 sek (förmodar att det är en centrifugalhistoria, är det en kolvmaskin blir det lite bättre).
Antag vidare effektfaktor 0,5 vid start och q-faktor på 1,2.
Startström 7.
Förutsättningar:
Ström 5,8 A
Spänning 400 V
Kabel 50 m
Lämpligt att välja säkring minst 2,3 * strömmen vilket ger 16 A(2,7 är mycket bra eftersom det ger längre livslängd vid dåliga förhållanden).
Med 2,5 mm2 kabel blir det 15 V spänningsfall i kabeln vid start, det kan vara lite mycket beroende på förimpedansen som vi inte fått reda på. 1,5 kabel blir dubbla spänningsfallet. Förmodligen klarar den då av att dra igång en centrifugallast, men sannolikt inte en kolvpump och synnerligen inte en kolvpump mot tryck.
Utlösningsvillkoret kan jag inte räkna på nu, behöver förimpedansen, men 1,5 är nog tveksam, även för 10 A med så lång kabel.
Sammantaget, jag skulle satsa på 2,5 eller 6 mm2 kabel med 16 A säkring, sen kan det vara så att man kan skala ner något på säkring till 13 A, vilketndock ändå förmodligen kräver 2,5 mm kabel. Fråga din elektriker, och fråga nätbolaget vad förimpedansen är.
-
Anders Olsson
Hej!
Utlösningsvillkoret kan man beräkna med tex. Eldim: http://sourceforge.net/projects/eldim/
Utan att veta något om vad som sitter innan kontaktorn, dvs. med standardvärden i Eldim, så blir 50 meter kabel på gränsen för 10A dvärgbrytare (C).
Längsta längd på kabeln som kan uppfylla utlösningsvillkoret blir 57 meter. Spänningsfallet om du drar 10A blir ca 6%, vilket är i största laget.
Vid drift (5,8A) lär det inte vara något problem, men det kan som Millox säger bli ett problem vid start.
Jag skulle dock tro att det fungerar i praktiken i ditt fall, men det är inte säkert att elektrikern rekommenderar det.
Utlösningsvillkoret kan man beräkna med tex. Eldim: http://sourceforge.net/projects/eldim/
Utan att veta något om vad som sitter innan kontaktorn, dvs. med standardvärden i Eldim, så blir 50 meter kabel på gränsen för 10A dvärgbrytare (C).
Längsta längd på kabeln som kan uppfylla utlösningsvillkoret blir 57 meter. Spänningsfallet om du drar 10A blir ca 6%, vilket är i största laget.
Vid drift (5,8A) lär det inte vara något problem, men det kan som Millox säger bli ett problem vid start.
Jag skulle dock tro att det fungerar i praktiken i ditt fall, men det är inte säkert att elektrikern rekommenderar det.
Tack för svaren. en snabb fråga blir det någon skillnad på dimensionering om man ersätter kontaktorn och överlastskyddet med en frekvenomformare ?