Avlödningsverktyg?
Avlödningsverktyg?
Typ för att löda loss 0802, 0604 etc och kanske ngt annat. Dvs löda loss utan att skada. Är det då varmluft som gäller? Dvs vad katten skall man ha som inte kostar en halv förmögenhet?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Avlödningsverktyg?

Denna fungera utmärkt och kostar bara en liten slant från SWECH. Duger gott till småjobb då och då.
lödpincett är ju en annan variant, dom som har lite kvalitet brukar dock kosta några spänn..
- Klas-Kenny
Kan varmt (
) rekommendera hetluftstationen ifrån Swech, enormt bra vid både avlödning och lödning!
Varmluft är ju mer mångsidigt än en lödpincett eller så, eftersom man enkelt kan avlöda även större IC-kretsar och liknande på några sekunder.

Varmluft är ju mer mångsidigt än en lödpincett eller så, eftersom man enkelt kan avlöda även större IC-kretsar och liknande på några sekunder.
- Klas-Kenny
-
Har också en sådan. Billig och bra i förhållande till priset. Använder den mest till avlödning och att värma krympslang med.
- Klas-Kenny
Jag använder min främst till vanlig lödning, sjukt smidigt när man löder ytmonterat att dutta på lite lödpasta på kretskortet, lägga ut alla komponenter och värma på 

En annan smidig lösning är att helt enkelt använda två lödstationer...
http://www.youtube.com/watch?v=vva2t21s ... plpp_video
Jag har en här hemma och den är verkligen värd sina pengar.
Jag har en här hemma och den är verkligen värd sina pengar.
- Klas-Kenny
Och för att undvika förvirring, den stationen är alltså exakt samma som den Swech säljer, finns många olika märken på just den hetluftstationen. 

-
Lödpincett piskar rumpa med varmluftstationer, då får man bara värmen där man vill ha den och inte runt om. Dessutom om det är ett jordplan inblandat så kan man styra enklare vart och när man vill ha sin värme. Om man är lite ambitiös så kan man modifiera några spetsar så att dom blir U-formade för ännu enklare användning och bara kostnaden för en extra lödspets. Kam görs med en nålfil och en del svett...