Lödpasta hur länge räcker det?
Lödpasta hur länge räcker det?
Är nyfiken då jag snart ska börja testa detta sätt att löda snart, så jag har några frågor:
Hur länge räcker lödpastan för er?
Hur stor förpackning i gram brukar du köpa?
Hur länge räcker lödpastan för er?
Hur stor förpackning i gram brukar du köpa?
Re: Lödpasta hur länge räcker det?
Så liten som möjligt för den torkar alltid i tuben.... Personligen skulle jag vilja ha små "kulor" typ dem man fick med lim i till modellbyggsatser.....
Säger detsamma. Små pipetter typ ögondroppar vore en bra förpackning för enstaka lödningar, dvs om man inte sitter och löder hela dagarna. I alla fall om det är små komponenter, ytmonterat. Men annars behöver man väl inte pasta...
Nä, men för att löda chip med "exposed pad" och/eller SMD-lyter så är det bra.Men annars behöver man väl inte pasta...
Allt beror ju på hur många kretskort du ska löda....
Jag brukar köpa 35 gram åt gången i en tub då de inte kostar mycket mer än en 15 grams tub. (DigiKey: Chipquik paste)
Dessa räcker väldigt länge... mycket grovt gissat kanske 50 kretskort med ca 80 komponenter på varje.
De håller minst ett år i kylskåp. Förmågan att torka ut tycker jag beror på fabrikat. Just Chipquik verkar ha riktigt bra egenskaper.
EDIT: Rättade felaktig länk. Nu länkar den till en lista på ChipQuik-pasta i Digikey's sortiment.
Jag brukar köpa 35 gram åt gången i en tub då de inte kostar mycket mer än en 15 grams tub. (DigiKey: Chipquik paste)
Dessa räcker väldigt länge... mycket grovt gissat kanske 50 kretskort med ca 80 komponenter på varje.
De håller minst ett år i kylskåp. Förmågan att torka ut tycker jag beror på fabrikat. Just Chipquik verkar ha riktigt bra egenskaper.
EDIT: Rättade felaktig länk. Nu länkar den till en lista på ChipQuik-pasta i Digikey's sortiment.
Senast redigerad av jesse 9 januari 2012, 15:00:10, redigerad totalt 1 gång.
NoteratJust Chipquik verkar ha riktigt bra egenskaper.
Edit: Råkar du ha artikelnummer (Chipquik, inte digikey)
Råkade skicka med fel länk. Har ändrat den nu (ovan).
Blyfri: SMD291SNL10-ND - Sn96.5Ag3.0Cu0.5 (96.5/3/0.5)
Blyad: SMD291AX10-ND - Sn63Pb37 (63/37)
Dessa är NoClean. Finns visst vattenlösliga också - har ingen aning om hur de är.
Blyfri: SMD291SNL10-ND - Sn96.5Ag3.0Cu0.5 (96.5/3/0.5)
Blyad: SMD291AX10-ND - Sn63Pb37 (63/37)
Dessa är NoClean. Finns visst vattenlösliga också - har ingen aning om hur de är.
Vill ni kan jag dispensera upp i sprutor om ca 5ml av det jag har (SN100c+ lod blyfritt).
Pm'a så svarar jag.
//stefan
Pm'a så svarar jag.
//stefan
Håller med. Jag kör också med Chipquik.jesse skrev:Just Chipquik verkar ha riktigt bra egenskaper.
Tack för all fin information!
Skulle man kunna använda ett minikylskåp (kylskåp för en 33cl burk) för att förvara lödpastan?
Skulle man kunna använda ett minikylskåp (kylskåp för en 33cl burk) för att förvara lödpastan?
jag har det bland nagellacket i en påse i kylen.
edit: det är tjejens nagellack
edit: det är tjejens nagellack
Du skall nog förvara lodpastan i en separat påse, istället för tillsammans med ditt nagellack.
Egentligen får man inte förvara lodpasta tillsammans med födoämnen. Helst ett eget kylskåp eller flera lager påse som byts varje gång man använder lodpastan.
/// Marcus
Egentligen får man inte förvara lodpasta tillsammans med födoämnen. Helst ett eget kylskåp eller flera lager påse som byts varje gång man använder lodpastan.
/// Marcus
Senast redigerad av lond 10 januari 2012, 02:30:56, redigerad totalt 1 gång.
Mat är inte nyttigt för lödpastan? Man hon ska väl inte äta nagellacket?lond skrev:Du skall nog förvara lodpastan i en separat påsen, istället för tillsammans med ditt nagellack.
/// Marcus
Det borde vara mindre farligt med blyfritt i alla fall....
nagellacket mm ligger brevid lodpastan som ligger i en separat påse.