Pic som startar om

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Chrille
Kontakt:

Pic som startar om

Inlägg av Chrille »

Har en liten koppling uppkopplad med bland annat en pic processor. Allt har fungerat fint till för ett par dagar sedan då processorn hela tiden vill starta om. Höll på och grejade lite med kopplingen och lade bland annat till en OR grind när detta felet att processorn startar om uppstod. Tar jag nu bort OR grinden så startar den fortfarande om.
Kopplade in en 1000uF kondensator på ingången och då startar den inte om längre.
Varför är det så att processorn startar om hela tiden om jag inte sätter dit en kondensator, det fungerade ju innan utan kondensator? :?:

Har ett annat problem också som även detta gör att processorn startar om. Har ett litet relä på kopplingen och om jag drar loss reläet från kopplingdäcket medan det är inkopplat så startar processorn om, och då har jag kondensator på 1000uF inkopplad. Varför gör den det? :roll:
VikHe

Inlägg av VikHe »

kan vara att reläspolen skickar ut en strömstöt som gör det, sen det första beror på att strömmen "dör" ett tag, därför det funkar om man har en kondensator.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Högfrekventa störningar på matinngsspänningen försvinner inte så värst bra av en 1000uF konding. Prova att lägga en 0.01-0.1uF konding mellan vcc och gnd så nära cpu'n som det bara är möjligt.
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Här är några software fel som det möjligen kan vara:

1. WDT är enabled. Detta leder till att att processorn startas om hela tiden
2. Du har enablat interrups men har ingen interrupt-rutin.

Sen kan det vara att MCLR inte är kopplad som den ska. Detta är ju en reset-pin.

Är det med jämna mellanrum skulle jag kolla på 1 först. Kommer det på random skulle jag kolla på någon av de andra två alternativen.

Sen kan det bra vara störningar, speciellt om du har rele, skulle vara bra med ett oscilloskop...
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Provat att bara sätta dit ett pullup-mostånd på reset?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok nu har jag provat lite olika metoder. Provade att köra kretsen från batteri men processorn startade fortfarande om. Jag tror inte att det är fel i programmet i processorn för det är samma program som jag använde när det fungerade. Har även kollat till motståndet på resetbenet.

Kopplade jag dock in en kondensator på 0,01uF över spänningsmatningen nära processorn så verkar det fungera, den startar dock fortfarande om när jag tar bort reläet.

Det första felet att den hela tiden startade om verkar ju vara löst men det skulle vara intressant att veta varför den inte startade om innan utan att den helt plötsligt började med detta?
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Med elektronik och programmering kan allt hända... ;)

En bugg jag hade i ett program gjorde att programmet fungerade som det skulle i en PIC, men när jag satte samma program i en annan PIC så visade buggen sig... Före trodde jag att om man gjorde ett programmeringsfel i en PIC visade sig problemet genast, men detta visar att inte ens PIC'ar är säkra..

Samma sak har hänt en gång med en IC-koppling, först funkkade allt bra men efter en tid när jag satte lite längre kablar så slutade det att fungera. Jag felsökte förstås allt annat utom att kopplingen var rätt gjord (den hade ju fungerat tidigare) och förstås var kopplingen fel... Man lär sig med tiden... :)

Detta visar att man inte ska vara för säker på när man börjar var felet är!
Var ditt fel är kan jag inte säga men kolla alla möjliga felorsaker.
Skriv svar