Peavey Bandit 112 Transtube

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MalW

Peavey Bandit 112 Transtube

Inlägg av MalW »

Hej!

Jag har plockat isär gitarrförstärkaren helt för att ta nån komponent från kretskortet.
(den var trasig och ingen brydde sig om att laga den)
Jag skruva ur kretskorten och kapade alla kablar när jag kom på att de kanske inte är så smart iomed att de kan finnas ström kvar.

De jag undrar nu iaf,
Är de säkert att börja löda ur komponenter?
Är kondensatorerna urladdade när det inte kommer nå "gnista/ljud" när jag använder skruvmejsel på kondensatorns + till - ?
Något annat ur säkerhets synpungt jag bör vara mer medveten om? =)

Ber om ursäkt för okunskapen, men vill lära mig!

MVH: Ny Medlem malW
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Peavey Bandit 112 Transtube

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du kortslutit alla stora kondensatorer bör det vara ganska ofarligt :)

Tillägg: Och välkommen till EF! :waving:

Tillägg igen: Något som kan vara bra för dig att veta ur säkerhetssynpunkt är att du bör undvika att andas in röken när du löder, sitt gärna i ett välventilerat utrymme och ha gärna någon typ utav fläkt som blåser över arbetsytan. Duger gott med en vanlig bordsfläkt eller till och med en gammal datorfläkt. Det viktigaste är att få det ifrån dina luftrör.
Men nej, du kommer inte att dö av att andas in det en gång, men det är onödigt att göra det :wink:
MalW

Re: Peavey Bandit 112 Transtube

Inlägg av MalW »

Okej! Tack så mycke för svaret och välkomnandet!
(vet att de kan vara drygt med okunniga amatörer(jag) med "idiotiska" frågor ibland, sorry! :)

Jo jag tänkte på de häromdagen faktiskt, Så jag tog och kopplade 2st dator fläktar till USB ingång som suger bort röken(direkt ut i rummet dock)
Finns det något filter man skulle kunna använda bakom fläktarna?

Ännu en gång, Tack! :)

MVH: malW
Skriv svar