formel kalkylator...
formel kalkylator...
vet inte riktigt hur jag ska nämna det...
men iaf.. nån som vet om det finns ett kalkylator-program till Windows som klarar av samtliga vanliga formler som en hobbyist kan ha att göra med.
Jag tänker mig ett program där man i ett träd till vänster väljer avdelning (säg RF, POWER, OPTO etc) och sedan får de formler som finns under den avdelningen. Klickar man sedan på en formel kan man i rutorna till höger mata in sina värden och räkna.. skärmen till höger med textrutor och knappar ändras beroende på vilken formel man har valt.
Som om man skulle snabbt kalkylera voltage divider klickar man sig fram till avdelningen och sedan själva formeln och knappar in värden man vet ...
eller om man vill snabbt ta fram lm317 Vout formeln eller om man behöver ta reda på LC-filter komponentvärdena för en viss cutoff frekvens med en viss max ström...
Det hade varit bra om ett sådant program fanns (eller en sida på webben...)
men iaf.. nån som vet om det finns ett kalkylator-program till Windows som klarar av samtliga vanliga formler som en hobbyist kan ha att göra med.
Jag tänker mig ett program där man i ett träd till vänster väljer avdelning (säg RF, POWER, OPTO etc) och sedan får de formler som finns under den avdelningen. Klickar man sedan på en formel kan man i rutorna till höger mata in sina värden och räkna.. skärmen till höger med textrutor och knappar ändras beroende på vilken formel man har valt.
Som om man skulle snabbt kalkylera voltage divider klickar man sig fram till avdelningen och sedan själva formeln och knappar in värden man vet ...
eller om man vill snabbt ta fram lm317 Vout formeln eller om man behöver ta reda på LC-filter komponentvärdena för en viss cutoff frekvens med en viss max ström...
Det hade varit bra om ett sådant program fanns (eller en sida på webben...)
Re: formel kalkylator...
De allra flesta sådana kalkylator program finns ju på webben , så vad du kan göra är ju en egen html-sida med länkar till de olika kalkylatorerna som du vill kunna nå snabbt. Sen kan du ju dela den filen här. 
Tänkte mest att det kanske skulle gå fortare än att försöka googla fram ett program som har exakt de formler just du vill ha. På det här viset får du ju det helt som du själv vill också.
Under Simulera på wikin finns en länk till MiscEl som gör en stor del av det du efterfrågar.
Riktigt bra länk, MrFrenzy!
Tråkigt att jag tycker Wikin är så svårnavigerad... jag hittar aldrig något i den när jag försöker söka, men när någon länkar direkt så är ju innehållet ofta bra.
Tråkigt att jag tycker Wikin är så svårnavigerad... jag hittar aldrig något i den när jag försöker söka, men när någon länkar direkt så är ju innehållet ofta bra.
Jag håller med om att wikin är svårnavigerad, om någon har en bra idé på ny strukturering och/eller innehållsförteckning är det bara att prova skapa en och se hur det blir.
Kan ni inte lägga in en länk till http://elektronikforumet.com/wiki/index ... 6rteckning i menyn?
Nu är vi på olika ställen. Jag menar i wikins meny, se bifogad bild 
Och en länk tillbaka till forumet skulle också vara bra.
Och en länk tillbaka till forumet skulle också vara bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alla ska ha en egen hemsida! 
Det är inte svårt att lära sig grunderna i tex php eller java-script och html. Hur enkelt som helst att göra en egen sida där du kan ha dina favoritformler färdiga via inmatningsfält och en knapp.
Är du intresserad kan vi ju gå igenom hur du ska göra.
Det är inte svårt att lära sig grunderna i tex php eller java-script och html. Hur enkelt som helst att göra en egen sida där du kan ha dina favoritformler färdiga via inmatningsfält och en knapp.
Är du intresserad kan vi ju gå igenom hur du ska göra.
Det är nog den menyn jag aldrig har hittat länk till från wikin:s startsida. Om den funnits så har jag inte sett den.Pajn skrev:Kan ni inte lägga in en länk till http://elektronikforumet.com/wiki/index ... 6rteckning i menyn?
Får nog lägga in den som bokmärke i min dator. EDIT: fast direktlänken från forumet borde väl räcka.
EDIT2: kollar huvudsidan nu, och så svårt var det ju inte att hitta den länken där heller. Får erkänna att det var ganska längesen jag var inne där senast, så det kanske har blivit bättre sen dess.