Drivstegen, eller åtminstånde en del av dem måste sitta på korter, så det lutar åt att det blir matrisdrivning. Om lysdioderna kommer matrisdrivas så det är viktigt att kretsarna inte är för slöa. Jag har kollat på till exempel MCP23016 (längst upp till vänster på bilden) som är väldigt bra, men den hänger nog inte med i svängarna. Och om man använder den utan matrisdrivning kommer det krävas minst dubbelt så många kretsar beroende på konstruktion, då blir det i slutändan ingen ingen större skillnad även fasst kretsarna bara är hälften så stora.
Ska man matrisdriva krävs det också någon form av strömförstärkare (beroende på kretsar och hur det är kopplat). Just nu sitter det ett par ULN2004AD för att driva kolumerna.
Som ni ser på bilden är det _väldigt_ tight. Kan tilläggas att kretskorten kommer tillverkas av ett företag så dubbelsidigt, genompläteringar och borrningar är inget problem. Kostar bara $3.3 per 500 borrhål.
Självklart kan man ju alltid dra sladdar manuellt och liknande. Men jag är inte den personen som gör något dåligt när det väl görs. Allt ska tamefan in på kortet utan att kompromissa

EDIT:
Jag räknade ut att jag sparar 31:- på att göra kortet 10*5 istället för 10*7. Självklart kommer det ju behövas en microcontroller. Kanske man kan trycka in tre stycken istället och skippa alla andra logikretsar? Då får det plats på 10*c. Det är precis så I/O räcker till och att det får plats att åtminstånde placera ut komponenterna. Dessutom blir kortet enklare att routa. Kommer bli lustigt att skriva program för 3st olika µC bara för att driva några lysdioder.

EDIT2:
Det verkar ju funka ganska bra. Länk. Tror nog jag kör på den här lösningen om bara AVR:en klarar av att driva allt.