Pyttesmå logikretsar (ytmonterade) till matrisdrivning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Pyttesmå logikretsar (ytmonterade) till matrisdrivning

Inlägg av chille »

Jag är i behov av väldigt små kretsar till en del av ett projekt. Jag ska trycka in 8st LED-ringar motsvarande 96st tvåfärgs lysdioder på ett kort som är MAX 10*7cm. Jag har nog suttit mer timmar än jag kan räkna på fingrarna och ändå har jag inte ett fungerande kort. Och då kan det tilläggas att autoroutern gav bättre resultat än jag kunde få fram. :lol: Nu slog det mig att jag nog måste ha mycket mindre kretsar än SOIC för att kunna få plats med allt.

Drivstegen, eller åtminstånde en del av dem måste sitta på korter, så det lutar åt att det blir matrisdrivning. Om lysdioderna kommer matrisdrivas så det är viktigt att kretsarna inte är för slöa. Jag har kollat på till exempel MCP23016 (längst upp till vänster på bilden) som är väldigt bra, men den hänger nog inte med i svängarna. Och om man använder den utan matrisdrivning kommer det krävas minst dubbelt så många kretsar beroende på konstruktion, då blir det i slutändan ingen ingen större skillnad även fasst kretsarna bara är hälften så stora.

Ska man matrisdriva krävs det också någon form av strömförstärkare (beroende på kretsar och hur det är kopplat). Just nu sitter det ett par ULN2004AD för att driva kolumerna.

Som ni ser på bilden är det _väldigt_ tight. Kan tilläggas att kretskorten kommer tillverkas av ett företag så dubbelsidigt, genompläteringar och borrningar är inget problem. Kostar bara $3.3 per 500 borrhål.

Självklart kan man ju alltid dra sladdar manuellt och liknande. Men jag är inte den personen som gör något dåligt när det väl görs. Allt ska tamefan in på kortet utan att kompromissa :lol:

EDIT:
Jag räknade ut att jag sparar 31:- på att göra kortet 10*5 istället för 10*7. Självklart kommer det ju behövas en microcontroller. Kanske man kan trycka in tre stycken istället och skippa alla andra logikretsar? Då får det plats på 10*c. Det är precis så I/O räcker till och att det får plats att åtminstånde placera ut komponenterna. Dessutom blir kortet enklare att routa. Kommer bli lustigt att skriva program för 3st olika µC bara för att driva några lysdioder. :lol: Aja, återkommer med svar när jag vet om det funkar eller ej :)

EDIT2:
Det verkar ju funka ganska bra. Länk. Tror nog jag kör på den här lösningen om bara AVR:en klarar av att driva allt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är alltså inget alternativ att förlägga drivkretsarna på ett annat kort och bara precis dra fram kontakterna på LED-kortet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du har såna problem med platsen borde du ta ytmonterade LED i stället, då har du rikligt med plats på baksidan.

Desutom verkar du ha kopplat LED'na ihop direkt och då får du ju hoppas att de har exakt samma data så de inte ljuser olika starkt. *ironi* (för det vet du ju att de inte har/gör)

Dessutom är den ledningsdragning en ren katastrof! Ditt problem är inte att kretsarna är för stora, det är att det har börjat virrigt och sedan har blivit värre.

Hur ska ringarna tända? Schema? Reaktionshastighet?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Med tanke på att det redan är två dubbelsidiga kretskort ovanpå varann så är det nog inget bra alternativ. På sidan om finns det inte heller någon plats. Det skulle vara om man placerade drivkortet lite längre bort och drog kablar.

Vad jag får ut ur databladet pallar en ATmega48 med MAX 40mA per pinne. Det betyder at det är inga problem att source:a lysdioderna, men att sink:a 24st (i extrema fall) kan nog bli rätt tungt. Troligtvis borde man kunna pressa in 8st transistorer för att få det hela att gå ihop.

Lyckas jag få in allt så verkar det som om att kortet kommer kosta cirka 140:- + lysdioder (dem har jag redan). Jag antar att det är ett acceptabelt pris. Det blir 840kr för en 24kanals mixer. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

40 mA *per pinne*, men om man tittat på en hel 8-bit port (eller en hel krets) så brukar man inte kunna köa 40mA på hela porten (eller hela kretsen) samtidigt. Jag vet inte om du behöver det, men endå... :-)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Läser vidare lite, verkar som om 20mA är garanterat att den kan sinka och att 40mA är absolut max innan kretsen går sönder. Dock finns det begränsningar för hur många mA det får vara totalt. Verkar som om de delas in i tre olika grupper där varje grupp ej får belastas med mer än 100mA totalt. Frågan är om man kan belasta alla tre grupperna fullt samtidigt.
Skriv svar