Veckour DIN-skena 1 och 4-kanals 240VAC 10-16A

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Repaterion

Veckour DIN-skena 1 och 4-kanals 240VAC 10-16A

Inlägg av Repaterion »

Detta är inget jag kommer installera själv, så slipper vi den diskusionen :roll:

Letar efter detta, 1kanals är ju inga problem att hitta, men 3-4Kanals är destå värre och vill man inte betala en förmögenhet med så är det inte lättare, men jag vill inte ha någon billig skit heller som krånglar efter ett litet tag.

En 1-2kan. i elcentralen i hallen som skall styra fasad belysning, så som utelampor och liknande.

4Kan. skall sitta i källaren för vi har nämligen två skilda "elsystem" i huset, det blev så mycket enklare när vi gjorde om allt.
Den i källaren kommer styra två motorvärmarutg och annan utebelysning så som granar på jul och liknande.
Till motorvärmarna kommer det gå två skilda faser iom 10A kommer inte orka två värmare inkl. kupévärmare, jag och frugan går olika tider och ibland överlappar dessa.

men för att återgår till komponenterna, dessa skall även vara digitala.
De jag hittat som verkar intressanta är.
Hugo Müller SC2821PRO-230V och SC8840PRO-230V, Grässlin Talanto 371+ 372+ och Talento 893 eller 894 eller motsvaranede.

eller har någon några bättre / mer prisvärda förslag, vet att dessa ur inte är gratis men som jag skrev så vill jag inte ha billig skit.

Är det så annars att någon ser något i detta tänkt, och tänker varför gör han så så kom med förslag på andra lösningnar.
Så här ser det ut nu.

HALL:Ljusvakt->Veckour->A-0-1switch-Förbrukare.
KÄLLARE:Ringhals->Trafo->Trafo->tällverk->trafo->"Stolpe"->Elcentral->förbr. :wink:

Hoppas någon fattar vad jag yrar om, vet med mig att jag är kass på att förklara ibland.

EDIT: Satt och funderade på hur besvärligt vore det låta yttertempen styra motorvärmarutg, alltså veckouret slår till vid utsatt tid säj 03:00 på min bil, men om yttertempen är mer än +5 så slår inte ett relä till som skall mata veckourets kanal 1-2 t.ex.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Veckour DIN-skena 1 och 4kanals 240Vac 10-16A

Inlägg av CPMS »

Skulle använt en miniplc istället för en massa klockor om jag ville ha dom funktioner.

Ex. Mitsubishi Alpha, Siemens LOGO, Crouzet Millenium och en termostat så har du motorvärmar-styrningen, visseligen klarar dom inte 16A på utgången men det finns ju DIN-kontaktorer. Lätt att ställa in/om tider (med rätt program såklart), säkert inte mycket dyrare än några flerkanalsklockor.

PLC med analogingång + tempgivare och du har en Termotakt eller två.

Släng upp ett ljusrelä också så kan du bygga världens styrning för utebelysning.
Användarvisningsbild
Repaterion

Re: Veckour DIN-skena 1 och 4-kanals 240VAC 10-16A

Inlägg av Repaterion »

Detta med PLC har slagit mig, men första tanken var dyrt, dyrt och dyrt.
Fast jag hade ju graft fel med variabel spänningsregulator med ;)

Hur styr PLC är det 24/48Vdc de styr med eller går det att köra in 240Vac i på ingångarna och köra relä/kontaktor rakt av? antar att det skiljer sig från PLC till PLC.

Det skiljer ju en tusing i runda slängar, det är ju inte allra värst :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

De flesta fabrikat har olika modeller med olika matningsspänning och ingångsspänning, enklast i detta fall om man bara behöver digitala ingångar från termostat, ljusrelä, rörelsedetektor mm borde vara en 230V enhet med reläutgångar.

Finns en LOGO-klon som ligger ganska bra i pris som säkert skulle duga: ELC-18AC-R ,230V matning ,12st digitala ingångar (230V), 6st 10A reläutgångar, realtidsklocka och inbyggd display, möjlighet att utöka. £77 + moms/frakt alt samma modell fast utan möjlighet till expansion för £69.

Sen tillkommer programmeringskabeln för £39 USB alt. £20 RS232

Gillar inte riktigt menysystemet i xLogic men proggar man själv behöver man inte skapa menyer för tidsinställningar utan då ändrar man direkt i PLC:n med datorn och då kan man tom. snika lite och köra ELC-12AC-R modellen för £42 utan display (8 digital in och 4 relä ut) om det räcker till.

Har tyvärr inte hittat någon svensk återförsäljare.

Bifogar prislista, är några månader gammal men du ser vilka modeller som finns.

Problemet kan ju bli att hitta någon som kan skriva program om du inte vill göra det själv men det är enklare än man kan tro, bara att ladda hem programmeringsverktyget och prova.

Annat alternativ är NEXA och en dator med Tellstick. Finns programvara för schemalagd tidstyrning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

CPMS du säger LOGO klon, vet du om deras expansions enheter går att haka på en LOGO?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ingen aning men man vet aldrig med kopior. Kanske fel att kalla den klon men det var vad den kallades på en sida som radade upp några mini-plc.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

60-80 GBP är ju helt ok.
Hur står dessa PLC sig mot t.ex Telldus utrustning?, jag är en aning anti mot att ha datorer till allt.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ehhhh.. förstår inte riktigt frågan :)

PLC:n är en fristående enhet som du programmerar att utföra vissa saker enligt vissa villkor och sen sköter den sig själv.

Telldus är mer som en fjärrstyrd strömbrytare som kan styras via dator/internet/smartfone, visseligen finns det programvara som datorn kan köra med viss automatik.

Fördelen med mini-PLC är att man kan man ersätta ex. tidur och/eller mindre automatikskåp för en billig peng. Har ex. en Mitsubishi Alpha i min pelletsbrännare som styr och övervakar hela förloppet. Skulle jag byggt upp samma automatik med relän skulle det nog kostat betydligt mer och tagit en himla plats.
Användarvisningsbild
Repaterion

Re: Veckour DIN-skena 1 och 4-kanals 240VAC eller miniPLC

Inlägg av Repaterion »

Iom svaret så förstod du vad jag tänkte
Okej det var så som jag trodde, en kompis tyckte jag skulle satsa på ett sådant system i stället, men det känns inte "rätt" på nåt sätt.

För han menade på att det var så mycket krångligare att bråka med PLC än att sitt med datorn och "knappa in" tider, och hämta info från internet för ute temp., det kanske det är, men efter vad jag såg när jag skulle hjälpa honom initiera en motagare så är jag inte övertygad direkt...
Men det känns som att jag i så fall satsar på en som är utbyggbar uti fall att.

Hur fungerar programmeringen till nya PLC är det ett programmeringsspråk eller hur fungerar det idag, då jag gjorde det satt vi med själva PLC och knappade.

Plus att man kan använda en Iphone/Android baserad sak.... mjo jag har just nu en Samsung B2100, för jag känner inget behov utav en sådan telefon :doubt:

PLC var det nog 10-12 år sedan jag lekte med, det var en test i gymnasiet vi hade i ettan för att lättare bestämma sig inför 2-3an.
Då var det inte frågan om analoga ingångar etc utan AND,OR i stort sätt.

Nej telldus känns som ett sätt att bygga om sin villa till en digitalvilla wanna be :roll:

Kollade på PLCSweden och där hade Siemens logo för ca 500 och uppåt, Mitsubishi för 800, fast jag vet inte om just den/de modellerna du skrev var med.

Nä nu måste jag till jobbet tjo på sig ;)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Varje fabrikat har oftast sitt eget programmeringsverktyg och egna kablar/protokoll så det är en djungel när man ska jobba med olika fabrikat.
När det gäller vanliga plc-system är nog vanligast att man programmerar i Ladder, ser ut som ett kopplingsschema men istället för kontakter och spolar används symboler som representerar ingångar, timers, minnen villkor mm.
List-läge använder jag ibland och då ser programmet ut som en textlista med instruktioner.

Miniplc programmeras oftast med objektsorienterade verktyg, olika verktyg från fabrikat till fabrikat men brukar vara ganska lika. Här representeras varje funktion, villkor mm av en grafisk ikon och sen drar man linjer mellan dom för att koppla ihop funktionen.

Anledningen jag föreslog en miniplc istället för klockor var att i en plc kan man i princip skapa obegränsat med tidslag och styra alla utgångar som man vill, sen kan man ju även lägga in lite mer villkor om man vill. Begränsningen är programmets storlek men dom nya miniplc:na brukar vara ganska bra tilltagen.

Gjorde en litet förslag på en motorvärmarstyrning till xLogic plc:
2 motorvärmar uttag som styrs via olika klockor, 3 olika till/från-tider i varje klocka (går att lägga till flera klockor vid behov), termostatingång som stänger av uttagen över en viss temperatur, 2 tryckknappar som tvångstyr uttag A eller B i tre timmar och sen återgår till tidursstyrning.
motorvärmare.jpg
Inställning av tider görs endera via displayen på plc:n eller via programmeringsverktyget.

Så här ser Mitsubishi Alphas programmeringsverktyg ut, detta är huvuddelen av min pelletstyrning:
pelleta.jpg
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Ser ju riktigt smidigt ut faktiskt.
Tacka tackar :D
Får forska vidare i detta.
stark

Inlägg av stark »

Hittade www.xlogic.se.
Svensk sida med webshop för xlogicprylar.
Har redan ett par Siemens LOGO i mitt hus men xlogic verkar intressant. Främst med tanke på ethernet-interface, de saknar dock KNX-interface :(
Jag vill ju kunna ändra önskad avfärdstid på min motorvärmarstyrning via min android. Motorvärmaruttagen styrs med en KNX-aktor via min LOGO.

//Hemautomation kan man inte få för mycket av
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Aha, det finns en svensk återförsäljare. :tumupp:

xLogic ligger bra till i pris och skulle inte bli förvånad om det är en re-branded Logo, verktyget till xLogic ser tom. ut som en tidig version av Logo Soft så det skulle vara intressant att veta om modellerna är kompatibla med varandra. Ska nog ta och höra med tillverkaren.

xLogic:
xLogic Soft.jpg
LOGO (version 7):
LOGOSoft.jpg
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Berätta gärna sen vad du har fått reda på om LOGO kompabilitet.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jaha du, fått svar från tillverkaren och det var nästan väntat. Dom kan nog inte säga något annat. :)
Får nog prova med några återförsäljare också.

"Dear Marcus,

Many thanks for your kind inquiry and interest in our xlogic micro plc. and please take a look at my comments embedded into your last mail body as follows :

:are the xLogic and the LOGO the same plc with different names and is it
possible to mix parts from the two?

Andy's comments: Not really, our xLogic is 100% developed by ourselves with our own code, nothing to do with LOGO!, hence, surely, it is impossible to mix parts from each other. Only our programming soft is similar to theirs, but our xlogic is powerful than LOGO! in some aspects , such as MODBUS RTU/ASCII supported, SMS and Ethernet module available, 2 RS485 ports builit, being either slave or master as your like, larger program capacity(512 FBS) ETC.

:The software are very alike so I got the feeling that the xLogic is a
re-branded LOGO.

:Also got a friend thats interested in getting a xLogic and wants a
KNX-interface but there is no KNX-interface for the xLogic so he is asking
if the KNX-interface from the LOGO would work on the xLogic?

Andy's comments: KNX-interface from the LOGO cannot work on the xlogic

Should you need to know more about our xlogic, please feel free to visit our site at http://www.xlogic-relay.com .

Warm Regards,
Andy"
Skriv svar