7-segment led räknare
-
GrymmeMannen
7-segment led räknare
hejsan jag bygger på en 7segment räknare
har en labb platta som jag använder när jag bygger 7segment räknare.
Det som är tanken är att när jag använder pulsgivaren så ska den börja räkna vid varje tillfälle jag rör ett metall förre mål vilket den inte gör den visar en åtta och när jag rör ett förremål så tänds den och släcks den någon som vet felet??
chipset som jag använder mig av är 74LS90N och 4511BD
ström 7,4volt spänning 2,1 ampere
74LS90N råkade ut för en fel koppling då jag kopplade den på pin14 plus och pin 7 minus
då gick den väldigt varmt om det kan vara anledningen? vad jag har hört så klara dom ganska mycket stryk men detta lilla misstaget var kanske för mycket??
Har nu kopplat den på rätt sätt 5pins plus och 10pins minus och då som sakt lyser leaden som en åtta men den räknar inte bara tänds och släkt varjegång jag rör den mot ett förremål
Någon som har föklaring på felet eller något förslag på vad felet kan vara ??
har en labb platta som jag använder när jag bygger 7segment räknare.
Det som är tanken är att när jag använder pulsgivaren så ska den börja räkna vid varje tillfälle jag rör ett metall förre mål vilket den inte gör den visar en åtta och när jag rör ett förremål så tänds den och släcks den någon som vet felet??
chipset som jag använder mig av är 74LS90N och 4511BD
ström 7,4volt spänning 2,1 ampere
74LS90N råkade ut för en fel koppling då jag kopplade den på pin14 plus och pin 7 minus
då gick den väldigt varmt om det kan vara anledningen? vad jag har hört så klara dom ganska mycket stryk men detta lilla misstaget var kanske för mycket??
Har nu kopplat den på rätt sätt 5pins plus och 10pins minus och då som sakt lyser leaden som en åtta men den räknar inte bara tänds och släkt varjegång jag rör den mot ett förremål
Någon som har föklaring på felet eller något förslag på vad felet kan vara ??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: 7segment led räknare
Du får nog beskriva lite mer hur du kopplat. Ett schema vore inte dumt!
Sen så har du blandat ihop ström och spänning
2,1A låter dock väldigt mycket för två logikkretsar och en 7seg-display...
Sen så har du blandat ihop ström och spänning
-
GrymmeMannen
jaja du ska få en ritning i allafall hoppas det kan vara nytta
i bland bli det lite fel när det gäller skrift men en bild säger mer än tusen ord så jag slänger upp en bild på schemat
och en bild på min multimeter när jag mäter av amperen vad jag läser mig 2,10 ampere kan vara jag som skriver fel har inte en aning om hur komma tecknet ska vara med ska man gå efter vad multimeten säger så står 2,10 om sen kanske jag utrycker det fel i beteckning eller du får gärna skriva den korrekta sättet attt läsa ut det på så jag vet
det är min första egerna multimeter så jag håller på att lära mig den för fullt. 
i bland bli det lite fel när det gäller skrift men en bild säger mer än tusen ord så jag slänger upp en bild på schemat
och en bild på min multimeter när jag mäter av amperen vad jag läser mig 2,10 ampere kan vara jag som skriver fel har inte en aning om hur komma tecknet ska vara med ska man gå efter vad multimeten säger så står 2,10 om sen kanske jag utrycker det fel i beteckning eller du får gärna skriva den korrekta sättet attt läsa ut det på så jag vet
-
GrymmeMannen
tyvär kom det inget schema har för många pixlar hemsidan reda inte ut hög upplösta bilder det var den ända bilden på schemat jag har tyvär 
skicka pm med din mejl address så slänger jag över bilden över mejlen i stället
skicka pm med din mejl address så slänger jag över bilden över mejlen i stället
Om du läser data bladet på kretsarna speciellt 74LS90,
där finns två delar som jag tänker på,
"recommended operating contitions"
det är inom vilka förhållanden som tillverkaren garanterat att kretsen fungerar korrekt.
och "absolute maximum ratings", det är när kretsen kan få bestående skador.
Finns alltså en stor risk för att kretsen är paj, men börja med att sänka spänningen.
där finns två delar som jag tänker på,
"recommended operating contitions"
det är inom vilka förhållanden som tillverkaren garanterat att kretsen fungerar korrekt.
och "absolute maximum ratings", det är när kretsen kan få bestående skador.
Finns alltså en stor risk för att kretsen är paj, men börja med att sänka spänningen.
-
GrymmeMannen
Re: 7-segment led räknare
Mycket intressant information ska genast prova och sänka spänningen
kommer mer information inom kort
kommer mer information inom kort
-
GrymmeMannen
ska testa med en funktionsgenerato
men ska se om jag ha en ny krets och hemma och testa den om det kan vara felet
fick ner spänningen på voltregulaton till 5,40 volt läkre kan jag inte får ner den utan att köra motstånd
fick ner spänningen på voltregulaton till 5,40 volt läkre kan jag inte får ner den utan att köra motstånd
Det var snabbt avancerat, har du redan gjort lödövningarna och de laborationer med resistorer jag rekommenderade i din tråd under idébanken? I så fall har du nog haft lite för bråttom ty du har ju dels blandat ihop ström och spänning ("ström 7,4volt spänning 2,1 ampere ") och dels skriver du att du mätt amperen. Till råga på allt har du anslutit mer än 7 volt till 74LS90N som är en TTL-krets och den skall ju enligt databladet inte ha mera än 5 volt.
Jag förstår att du är ivrig att komma igång med konkreta projekt och att det är häftigt när det lyser och blinkar men lär du dig inte grunderna så kommer du misslyckas med var och vartannat projekt och det är ju inte roligt eller hur.
Labbplattan du köpt är givetvis bra ty där kan du göra de enkla övningar med resistorerna jag beskrev tråd. Nackdelen är att du missar lödmomentet men det hinner du i och för sig öva på senare.
Jag förstår att du är ivrig att komma igång med konkreta projekt och att det är häftigt när det lyser och blinkar men lär du dig inte grunderna så kommer du misslyckas med var och vartannat projekt och det är ju inte roligt eller hur.
Labbplattan du köpt är givetvis bra ty där kan du göra de enkla övningar med resistorerna jag beskrev tråd. Nackdelen är att du missar lödmomentet men det hinner du i och för sig öva på senare.
-
GrymmeMannen
labbmaster jag gillar ditt tanke sätt man lever bara en gång och det är en snabb värld vi lever i XD
jag tycker om att felsöka och lösa problem arbeta mycket via forum och böcker
det är så man bli själv lärd
även om jag har på börjat ett projekt som är kanske inte i riktigt i min nivå så måste jag ändå slut föra det.
Det höjer självförtoendet enormt om jag ger sig på något uppdrag som man inte tror sig klara av men ändå slutändan klara reda ut. man måste ha en vinnar instikt
Fram gånga kommer via motgångar man ska vara målinriktad och sträva högt
74LS90N
har jag bytt ut får samma resultat ändå
har även sänkt volten 5,40 ett värde som den kretsen bör klara av
ska prova funktionsgenerato se om det kanske löser problemmet
jag tycker om att felsöka och lösa problem arbeta mycket via forum och böcker
det är så man bli själv lärd
Det höjer självförtoendet enormt om jag ger sig på något uppdrag som man inte tror sig klara av men ändå slutändan klara reda ut. man måste ha en vinnar instikt
Fram gånga kommer via motgångar man ska vara målinriktad och sträva högt
74LS90N
har jag bytt ut får samma resultat ändå
har även sänkt volten 5,40 ett värde som den kretsen bör klara av
ska prova funktionsgenerato se om det kanske löser problemmet
Gamla mobiltelefonladdare brukar ge 5volt ut.
Kan du inte fixa ett schema?
Kan du inte fixa ett schema?
> har även sänkt volten 5,40 ett värde som den kretsen bör klara av
5.0 volt ska de ha. Använd det !
OK ?
OK ?
Seriekoppla en diod med spänningsmatningen så minskar spänningen med ca 0.6-0-7 volt - då får du under 5V.GrymmeMannen skrev:ska testa med en funktionsgenerato
Fast de där 2.10A undrar jag hur du mäter? Mäter du i serie med kretsen, eller mäter du rakt över + och - på spänningskällan? Det låter nämligen som en förfärligt hög ström för denna krets. Att mäta ström på fel sätt kan förstöra både amperemetern och nätaggregatet. (I bästa fall brinner en säkring eller så får du bara en spänningsdip.)
Så här mäter man spänning och ström:

Mer om spänning och ström - enkla exempel: Elektriska kretsar
-
GrymmeMannen
Här är länk på schemat
http://79.133.13.197:565/temp/klocka2.jpg
jag mäter på matnings källaren då det är vad som skickas till kretsen inga motstånd eller diod in koplade utan har följt schemat till punkt och prickar
http://79.133.13.197:565/temp/klocka2.jpg
jag mäter på matnings källaren då det är vad som skickas till kretsen inga motstånd eller diod in koplade utan har följt schemat till punkt och prickar
>jag mäter på matnings källaren
hmmm... Det var ju inte helt lätt att tolka, men om det är som jag tror så mäter du fel. Man kan inte (får inte!) mäta med amperemeter över en spänningskälla! Då skapar man en kortslutning.
Ström mäter du i serie med kretsen , och strömmen borde bli ca 14 mA per tänd lysdiod , dvs max ca 100 mA med alla sju segmenten tända. Övriga kretsar ska inte dra mer än någon milliampere om de är hela.
Det är nog ganska stor risk att din 74LS90 är bränd med tanke på att du vände + och - fel. Det brukar dom inte klara av.
Sedan pratar du om en metallplatta... på vilket vis är den plattan ansluten till ingången? EN digital puls är ju antingen "etta" = +5 volt , eller "nolla" = 0 volt. Att du tar på plattan kan ge precis vilka spänningar som helst, allt från +50 till -50 volt... eller i värsta fall, flera tusen volt! sådant kan också förstöra en krets.
Testa att displayen och 4511 är rätt kopplade först, genom att ansluta de fyra ingångarna (DA,DB,DC,DD) till antingen VCC eller GND. Beroende på hur du sätter dem ska du kunna få fram siffror från 0 till 9.
hmmm... Det var ju inte helt lätt att tolka, men om det är som jag tror så mäter du fel. Man kan inte (får inte!) mäta med amperemeter över en spänningskälla! Då skapar man en kortslutning.
Ström mäter du i serie med kretsen , och strömmen borde bli ca 14 mA per tänd lysdiod , dvs max ca 100 mA med alla sju segmenten tända. Övriga kretsar ska inte dra mer än någon milliampere om de är hela.
Det är nog ganska stor risk att din 74LS90 är bränd med tanke på att du vände + och - fel. Det brukar dom inte klara av.
Sedan pratar du om en metallplatta... på vilket vis är den plattan ansluten till ingången? EN digital puls är ju antingen "etta" = +5 volt , eller "nolla" = 0 volt. Att du tar på plattan kan ge precis vilka spänningar som helst, allt från +50 till -50 volt... eller i värsta fall, flera tusen volt! sådant kan också förstöra en krets.
Testa att displayen och 4511 är rätt kopplade först, genom att ansluta de fyra ingångarna (DA,DB,DC,DD) till antingen VCC eller GND. Beroende på hur du sätter dem ska du kunna få fram siffror från 0 till 9.
- Electricguy
skaffa en 5V spänningsregulator. tex. LM7805
http://www.electrokit.com/l7805acv-to22 ... -25v.48766
Köp 10st så har du ifall några går sönder
Dom är ju snuskigt billiga ändå.
http://www.electrokit.com/l7805acv-to22 ... -25v.48766
Köp 10st så har du ifall några går sönder