Letar efter elektronikkit för övning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
baconeater

Letar efter elektronikkit för övning

Inlägg av baconeater »

Hej
Letar efter något slags grund kit där man kan öva och bygga olika elektronik prylar. Vill gärna ha ett kit som innehåller en massa olika komponenter och beskrivning på olika prylar som man kan bygga. Har tidigare läst gymnasie el där vi läste lite elektronik. Men intresset har kommit på nytt och jag vill lära mig mer. Skulle kunna tänka mig att lägga ut ett par tusenlappar om det är något bra och lärorikt.

Tack på förhand.
Senast redigerad av blueint 8 januari 2012, 11:42:58, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
GrymmeMannen

Re: elektronik kit

Inlägg av GrymmeMannen »

http://www.electrokit.com/elektronikbyggsatser.c19
där finns massor allt för nybörja byggsatser till lite mera avanceradebyggsatser
baconeater

Inlägg av baconeater »

Ok är det någon speciell som du kan rekommendera som du tycker är lärorik. Vet du hur elektroniklabben på sidan är?
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

jag köpte en enkel byggsat där i från men och jag tycker det faktist väldigt kul men om det var lärorikt ja på sätt och vis man fick bekanta sig med elektroniken man fick träna sig på löddnings tekniken

det var ju en kul nybörja grej men jag vill ju vidar utvecklas som alla andra
då kan ju jag rekommendera att köpa en bread board då du får väkligen lära dig hur man arbeta med elektronik jag har bara några veckors erfarenhet så jag är med väldigt ny men jag lär mig saker hela tiden dels på forumet sen har varit och lånat böcker från bibblioteket för att läsa på lite mer elektronik och sen helt enkelt laborera sig fram här på sef finns det många hjälpsamma personen som gärna delar med sig av sina kunskaper om man skulle fastna under sina egerna labbförsök :)
baconeater

Inlägg av baconeater »

Ok tackar för hjälpen. Skulle gärna vilja hitta något kit med en bread board där det följer med diverse transisistorer, dioder, motstånd mm. Alltså där allt är klart för att köra samtidigt som man har en bok med uppgifter att lära sig.
Har ju hållit på och kopplat en del elektronik i skolan så jag kan ju en del grundläggande men vill vidare utvecklas. Har även tänkt att börja läsa till ingenjör i elektroteknik så skulle vara kul att kunna få lite mer kött på bena.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

många som hänger vad jag har förståt det som impotera elektronik typ via ebay eller så kan man alltid slå en titt på tradera
finns också elektronik prylar att köpa till vettiga priser om man har lite tur http://amiga1200.mine.nu/dwel/komponenter.html

sen böcker som jag kan rekommen dera är att gå ner på biblan kolla efter
Elektronik för alla med Lars Asplund och Berndt Andersson dom har en serie i 7 delar där dom tar upp i princip allt om elektronik digitalteknik m.m
Supra Ellära A förlaget är gleerups en trevlig och lätt läst bok
bara ett tips som sakt jag är med ny här så jag förmedla dom små budskapen jag har hoppas det kan vara till någon hjälp :D
baconeater

Inlägg av baconeater »

Ok ska ta och kolla upp lite och testa mig fram. Ellära A och B har jag redan läst och har faktist kvar böckerna hemma.

Men Tack för tipsen
Användarvisningsbild
Andy

Re: Elektronikkit

Inlägg av Andy »

Det finns lite grejor här oxå: http://www.bde.se/b_sats_n.htm
Skriv svar