Koppla in LS/Home

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Koppla in LS/Home

Inlägg av Agwan »

Tjena,

Mitt system är uppbyggt av smoothstepper och granite devices motordrivare tillsammans med deras BOB, så alla kablar jag har behövt göra hittills har varit raka. Därför har jag inte satt mig in i hur inkopplingar av smoothsteppern fungerat tidigare.

Nu tänkte jag koppla in LS/HOME (jag har 5 switchar, 2-X, 2-Y 1-Z, kopplade i serie alla normalt slutna). Jag vill använda dem så att de fungerar som både limitswitchar och home helst. Som jag förstår det skall det gå. Men iaf vill jag ha home på dem.

Jag har gjort en kabel som filtrerar signalen och ansluter med pullup till 5V, och har två jordar (1 för konding och 1 för andra signalen).

Google eller Warp9:s hemsida har inte gett mig mycket ännu. Hur skall jag koppla in mina 4 tåtar på SS för att få till funktionen?

Alltså:
5V
Signal
GND
GND

/Anders

Edit: Kan man använda kopplingen enligt listan en liten bit ner på denna sida? http://reprap.org/wiki/4_Axis_TB6560_CN ... Controller
Jag kan inte förstå hur de som gjort SmoothSteppern inte kan visa i databladet vilka pinnar som är vad. Google visar heller inget vettigt när man söker på någon av kombinationerna med home switch smoothstepper connection Mach3.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Koppla in LS/Home

Inlägg av tecno »

Varför tror du att jag är anti SS, jo för att de har inte besvärat sig att ha vettig dokumentation på skräpet! En manual som är daterad 14 april 2008, va fan håller Greg på med kan man fråga sig.

Näe byt till KFlop är min rekomendation.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Löste det nu, kopplade in på kontakten för port 2 och pinne 10. Det var port 2, pinne 10 i mach3 också. Smart... Kopplade 5-volten till pinne 26 med bygel JP3 satt och de två jordarna till pinnarna 24 och 25. Funkar med samma ingång för home och limit. Soft limits är inte så dumt. Jag har ju rätt tung maskin, så man kan göra sig illa. Går även med soft limits, men det är lite svårare.
H.O

Inlägg av H.O »

I det här fallet förstår jag inte problemet (som ju nu inte är något problem). Det är ju inte Smoothsteppern som bestämmer vilka pinnar du väljer att ha till vad. På sidan 5 i min manual står det
Pin numbering conforms to the pin numbering of a DB25 connector, not the convention for low-profile headers
Så, Port1 Pin1 = Port1 Pin1 svårare än så är det inte.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jo, men det var ju just det vilka egenskaper har port 1, pinne 1? Hade de bara specat hur pinnarna ser ut ekektroniskt så kunde man ju göra en design som passar just den typen av in/ut-gång.
H.O

Inlägg av H.O »

På sidan 25 i manualen står det
All outputs are 5V CMOS logic.
Port 2 pins 2-9 have CMOS thresholds (input and output).
All other inputs are TTL, except for 3 of them that are differential and are intended to be used with an
encoder. Except for Port 2 pins 2-9 and the differential inputs, all other inputs are Schmitt Triggers.
All outputs capable of sinking or sourcing 32 mA.
Så, port 1 pin 1 är alltså en 5V CMOS utgång kapabel att driva och sänka 32mA och Port 2, Pin 10 som du använder till dina switchar är en alltså en TTL-ingång. Är det infon du sökte?

Om inte så bifogar jag en .pdf med schema över in- och utgångarna på SS som Greg postat i sitt forum, hoppas den hjälper. Den borde han så klart gjort mer lättillgänglig eller inkluderat i manualen och jag kan hålla med om att bättre dokumentation hade varit trevligt (det är det ALLTID) men att säga att man dissar produkten för att manualen är från 2008 är lite magstarkt samtidigt som man talar så varmt om Mach3 vars manual inte uppdaterats sedan 2006... 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

10 points!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är delar av infon jag sökte ja. Jag läste texten du visar nu, men den lämnar mycket osagt. Pin 1 kan vara ingång 1 eller pinne ett på kontakten eller ingång 1 motsvarande i mjukvaran. Ingen behöver vara samma.

Sedan sökte jag infon om vilka pinnar som är jord och matning också. Men databladet verkar förklara detta. Tackar för den länken!
H.O

Inlägg av H.O »

Jag måste vara korkad för jag fattar fortfarande inte "problemet"....
SS har två primära portar, Port1 och Port2. Pinouten på dessa två portar motsvarar den på en LPT-port - förutom Pin26 som inte finns på en LPT-port och är +5V på SS. Pin 1-9, 14, 16, 17 är utgångar, Pin 10,13 & 15 är ingångar, Pin 18-25 är GND, precis som i LPT-porten). På Port2 kan pin 2-8 vara antingen ut- eller ingångar vilket konfigeras i setup'en för SS.

Port1, Pin1 är Port1, Pin1 helt enkelt. Vilken port och pinne som är Input n och Output n i Mach3 (om det var det du menade) är ju "fritt" konfigurerbart så det går inte att i dokumentationen för hårdvaran referera till något annat än Port och Pin.

Aja, det verkar ju lösa sig!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Funderar på att använda Google translate på det du just skrev och skicka det till han som gjort SS. Ganska så precis det man behöver veta. Databladet ger indicier om att det skulle kunna vara så som du skriver.

Sedan hade det varit trevligt att få exakta beskrivningen av in/ut-gångarna, i det datablad du länkade till verkar det finnas lite pull-downs och så. Dvs inte standard TTL bara. Men nu har jag bara snabb-tittat på databladet via telefonen ännu, så jag kan ha fel där.

En bonus hade varit om han visat hur man kan koppla in switchar och andra typer av givare. Granite Devices känns lite stabilare på den punkten tex. Men det är ett val man kan göra som försäljare av något.
Skriv svar