Det första jag lärde mig var att kontaktdon är jäkla svårt. Det är mycket jobb bakom en bra kabelskarv. D-sub är ett kontaktdon som jag personligen gillar, även om de också trilskas ibland. Här skall jag visa hur jag gör när jag kontakterar en skärmad kabel.
Materiel:
Skalpell, fin avbitartång, krimptång HD20, kabelskalare, skruvmejsel PH2 och PZ1, kontakter, kontakthus, kontaktkåpa, krympslang och kabel. Utanför bild finns en varmluftspistol.
Jag gillar krimpning framför lödning eftersom risken för kortslutning i kontakten är lägre. Kontakt-kåpan jag använder är "4303430" hos Farnell. Den kostar 30:-, men det är den enda jag hittat som jag tycker gör vad en D-sub-kåpa skall göra. Dvs skärma 360º, fungera som dragavlastning och klara av lite grövre kablar.

Tillvägagångssätt:
Skala ytterhöljet ca 35mm med hjälp av skalpellen. Skärmen under skyddar kablarna innanför att bli skadad av skalpellen, men man kan ju vara lite försiktig.
Kapa av lite mindre än hälften av skärmen med avbitartången och vik skärmen tillbaka över ytterhöljet.
Trä på krympslang och värm. Lämna skärmen framstickande så brett som behövs för bygeln som skall klämma fast sladden i kåpan. Jag hade ingen 2-ledare kvar, så jag fick ta en tre-ledare. Får jag en kabel över så dubbelviker jag den och värmer på krympslang som ni kan se att jag gjort på den gröna kabeln.
Bara att skala kablarna med kabelskalaren och krimpa på stiften. På stiften finns två byglar som viks in över kabeln under krimpningen. Den yttre är ett böjskydd som skall krimpa runt höljet på kabeln och den inre är för kontakteringen. Mellan yttre och inne bygeln skall man efter krimpningen kunna se både hölje och kardeler. Innanför den inre bygeln skall kardelerna sticka in något. Jag brukar provdra i kontakt-stiftet för att försäkra mig om att det blev bra.
Välj rätt bygel och insert så att kabeln kläms lagom hårt och så att inserten trycker tight mot kabeln hela vägen. Jag valde den böjda bygeln och den mista inserten till min tre-ledare.
Tryck i kontakt-stiften i kontakt-huset på rätt ställen. Skruva fast bygeln över skärmen i sladden rätt så hårt och placera skruvarna/skruven för infästning av kontakten i mötande kontaktdon. Se till att kablarna inte kläms eller tar i skruvarna.
Färdig kontakt.
Hoppas att någon får användning av den här lilla guiden. Jag kan passa på att efterlysa en bra D-sub-kåpa som fungerar på liknande sätt som ovan men som är anpassad för att sättas i panel. Det är skitsvårt att få en bra/snygg anslutning mellan panelmonterat D-sub-hus och skärm.