Någon som lagar/servar äldre tv? Färg Tv 70-tal

Berätta om dina pågående projekt.
chrille1989

Någon som lagar/servar äldre tv? Färg Tv 70-tal

Inlägg av chrille1989 »

Har äldre färg-tv jag skulle vilja ha hjälp med. tidigt 70-tal, delvis rörbestyckad. för mig lite för mordernt och avanserat att laga :D
Någon som vet någon som kan och vill.. tack
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Någon som lagar/servar äldre tv? Färg Tv 70-tal

Inlägg av ElectricMan »

Vars finns TV'n?
Modell?
Symptom?

Mer info, då finns det säkert någon som kan hjälpa dig. :)
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

Jag har 2 gamla tv... en Saba färg-tv.. delvis rörbestyckad tv som skall vara en färg tv... men ingen färg nu när man kör med den och inget ljud, riktigt fin bild fast då svart vit... allt glöder fint i bak inte varit i bruk på ca 30år... blir riktigt varmt vid högspänningsrören kännde jag, inget förvånad om det är lödfel osv i den hettan... säkert en hel del lödningar kondingar och andra komponenter som behöver bytas. för att den skall bli brukbar och drift säker...

Det tråkiga är att typbeteckningslappen som skall sitta på baksidan är förmodligen borta. men skall försöka söka reda på vad det kan vara för något.

Har även en av de riktigt tidiga färg tv som kom...en radiola (philips) K6 shassi från ca 1968-1969. den har jag inte startat då jag notera att ett högspänningsrör var trasigt och ett motstånd hade gåttvarmt ...såg inga andra defekter när jag granskade den... men den tv.n har nog inte varit i bruk sen mitten av 70-talet så dumt att bara köra i sladden untan någon vridtransformator, och saknar just sådan utrustning.. men till den finns chema..
vore så häftigt att få dem brukbara, lite fränt att ha färg tv från 60-talet
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

apparaterna finns i jönköpings trakten
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

Har hittat info om Saba färg-tvn från 1970-1971

Schauinsland T2600 color. http://www.radiomuseum.org/r/saba_schau ... color.html

det är precis en sådan som står hos mig med stativ och allt.. märkte att den reagerar på färg inställningarna dvs om du vrider på blå,grön röd, då går den svartvita över i respektive färgen :D
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

om du vrider på blå,grön röd, då går den svartvita över i respektive färgen

Det du ändrar på är förmodligen en av de tre skärmgaller-inställningarna till bildröret. Där ställer man in svart/vit balans.
Felet ligger inte där utan tidigare i signalvägen. Felet kan ligga i referensoscillatorn 4,43 MHz.
Någon liten konding som ändrat värde, eller kanske själva kristallen som lagt av.
Du får helt enkelt haffa någon i närheten som kan felsöka TV:n. :D

Var försiktig! Det finns 25-30 Kilovolt i apparaten!
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

joo hoppas på att denna tråd kanske blir givande. för någon som vill leka tv-tekniker,
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad menar du mer exakt med "inget ljut"? Totalt helt tyst, ett svagt sus i högtalaren oavsett volyminställning, ett brus som påverkas av volymen eller? Vissa TV har en halvhemlig "stäng av högtalare"-knapp, sitter ofta invid uttag för högtalare/hörlur, det är ett klassiskt misstag att missa den knappen.

Är det inte så enkelt att kanalen inte är rätt inställd? Med gamla analiga skruva-själv-snabbvalsinställningar så ska man skruva uppåt mot högre kanal till bilden blir helknasig och sen backa nedåt till bilden blir bra. Man kan råka få en "hygglig" oftast svartvit bild utan ljud om man kommer "från fel håll", olika på olika TV, troligtvis än lättare att råka få en sån "felbild" med signalen från en billig rf-modulator i t.ex. en digitalbox snarare än de gamla analoga tv-sändarna.

Om det inte är dessa enkla fel och om du inte hittar något direkt synligt lödfel och inte heller hittar nåt glapp (prova att knacka här och var på kortens lödsidor och skaka på kablarna - knacka gärna med t.ex. handtaget på en skruvmejsel eller något annat isolerande plastföremål, och se upp så att du inte knackar så att du slår sönder något eller böjer ett komponentben så att det blir kortslutning) så lär du behöva kopplingsschema.

En ren gissning är att det är kanske en bra idé att börja leta efter felet på ljuddelen och med lite tur löser sig färgfelet på köpet.

Bonusfråga: förutom att du inte har någon vridtransformator, vad har du i övrigt för mätinstrument o.s.v.?
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

jo har granskat tvn rätt rejält ...men hittar ingen sådan knapp.finns ej högtalar utgång heller..har för övrigt gjort rent de vrid potensiometrarna för ljud ljus färg osv... har prövat ratta in kanal på alla kanalerna.. har som sagt en rf-modulator för att få rf-signalen.. hade en annan tv förut från -74 och den vet jag var kännslig med inställning av kanalerna så var inte kanalen rätt så blev det svart vitt..
jag behöver helt klart elchema till tven... ska försöka skaffa det, men pga av min okunskap tänkte jag först och främst leja bort arbetet till någon intresserad och villig person,men kan ju försöka lite själv.
det är helt tyst inga antydan till ljud alls hur jag än drar upp ljudet eller trycker på klang knappar... bilden reagerar fint på de respektive knappar och han drar ut bilden fint ända ut i kanterna ...verkar inte vara några missfärgningar i bilden heller...

jag har oscilloskop och multimeter lödkolv, men inga komponeter eller elektrolyter hemma. sen är jag ju osäker på just modellen för det står inget i bak på tven lappen är borta men googlade och fick fram och tyckte den såg identisk ut och även i bak på de bilder jag fick se... men man skall reservera sig för ändringar osv med olika årtal chassimässigt har jag hört och om jag inte är expert är det lite svårt,det kan man ju gå miste om då.
har även sett att det finns en tom rörhållare, det står typ nått på tyska nått om test vid den.för sökte so om det stod någon rörbeteckning eller dyrligt men fann ingen just där..Fanns det något de kunde koppla upp där förr eller kan det saknas rör i han??
tänkte att det var felet för ljud eller nått,det är inte på högspänningsidan så pass kunnig är jag, för runt de andra rören står det inte heller vad det skall vara för rör.bara någon chema beteckning typ, och i bakstyckets insida finns ej heller någon rör-överblick, det gör det i de flesta andra rörbestyckade tv jag har varit i.
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

får fin bild i min bruks tv från 1980, med rf-modulen men ska ta och pröva någon gammal video eller något då får vi se om det är skillnad..
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

skall pröva knackning och peta metoden.. ställa en spegel framför mottagaren, och se vad som sker, har för övrigt lött om lite ''misstänkta'' ''dåliga'' lödningar utan resultat, gjort rent lite runt dessa och lött lite. både i högspänning och lite här och var. har för övrigt sett att det nu finns rf-modul med utgång för både vhf och uhf, bra för er som kör gamla tv-mottagare utan uhf, skall införskaffa en sådan... vidare info kommer efter knacka,peta lite här å där metoden, om jag eller tvn lever :D största försiktighet förståss!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Teoretiskt kan RF-modulatorn kanske köra fel tv-system, men om din bruks-tv från 1980 inte är en lyxmodell med multisystem så lär det inte vara felet...

Rörsockeln kan mycket väl vara ett testuttag, om du bara lyckas få tag på schema/servicemanual så framgår det förhoppningsvis vad för spänningar som ska finnas där.

Förresten, har du letat efter schema inne i apparaterna? Vissa hade schema i nån plastficka monterad på insidan av skalet.

Kolla här:
http://www.eserviceinfo.com/
och här:
http://www.leifline.com/reptips/

Risken är dock stor att det inte finns nåt intressant för så gamla apparater.
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

Tack för tipsen,tror inte det är fel på min rf-modul, Tänkte tanken först, men kom på att jag har kört en philips färg-tv från 1967 och 1974 tidigare utan problem,
vore konstigt om bara just denna tv ''störs'',men kan nog få en bättre bildkvalite med en dyrare kanske, man får ju vad man betalar för,
men efter att ha stått i ca 30 år, inte så konstigt om det hänt en del, behöver bara översyn av lödningar osv,och nya komponenter, är nog kanske inget ''jätte svårt'' för den som är kunnig och ett chema tillhands, den går fint när den är i gång,fast i tråkig svart/vit å ljudlös, jag får jaga vidare efter någon som vill serva.
chrille1989

Inlägg av chrille1989 »

någon med ''tv verkstad'' som är intresserad av serva nostalgi tv? känner att jag inte har tillräckligt med grejjer,kunnskap för det,även rädd att jag inte har någon bild alls sen när jag lagat den,
fixar fram chema, har bil så inga problem,
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

En RF-modul är en enhet som sitter i VHS-bandspelare för att visa inspelad information på en viss TV-kanal.
Det var enda möjligheten innan det kom separat videoingång på TV-apparaterna.
Man kan säga att det är en liten sändare, helt enkelt.
Felet på din TV ligger i färgdelen. Det kan saknas en drivspänning, t.ex.
Kanske samma drivspänning som saknas till ljuddelen. Vem vet?
Det finns många felmöjligheter. Krävs kopplingsschema instrument för felsökning, rutin...
Hoppas du får tag på en TV-reparatör.
Skriv svar