Xbox 360 red ing of death
Xbox 360 red ing of death
Detta låter som ett ämne som antagligen har varit uppe här tidigare.
Gjorde en sökning, men hittade inget direkt.
Har fått fatt i en Xbox 360 med rrod.
Orsaken till problemet är överhettning av CPU och GPU så mycket är klart.
Här finns en video där man säger sig kunna fixa problemet:
Lägg märke till tjejens naglar, impad att hon kan göra nåt alls....
Det ingår i fixen att man ska låta CPU / GPU överhetta.
Nåt som knappast kan vara nyttigt/nödvändigt.
Jag tror att orsaken till problemet snarare är kass kylpasta, CPU/GPU känner av överhettning och
stänger ner konsolen.
Ide'n är troligen att defekta lödningar ska fixas genom överhetningen, nån som tror på det?
wiklis
Gjorde en sökning, men hittade inget direkt.
Har fått fatt i en Xbox 360 med rrod.
Orsaken till problemet är överhettning av CPU och GPU så mycket är klart.
Här finns en video där man säger sig kunna fixa problemet:
Lägg märke till tjejens naglar, impad att hon kan göra nåt alls....
Det ingår i fixen att man ska låta CPU / GPU överhetta.
Nåt som knappast kan vara nyttigt/nödvändigt.
Jag tror att orsaken till problemet snarare är kass kylpasta, CPU/GPU känner av överhettning och
stänger ner konsolen.
Ide'n är troligen att defekta lödningar ska fixas genom överhetningen, nån som tror på det?
wiklis
Re: Xbox 360 red ing of death
Att den detekterar överhettning borde ju rimligen betyda att det finns ett säkringskretslopp som stänger av innan det blir farligt.
Att de låter den överhettas är sannolikt för att kylpastan ska bli mer rinnig och klumpar ska "lösas" innan man klämmer ihop det hela, annars kan man knäcka kretsen rent fysisk och det blir dyrt!
Att de låter den överhettas är sannolikt för att kylpastan ska bli mer rinnig och klumpar ska "lösas" innan man klämmer ihop det hela, annars kan man knäcka kretsen rent fysisk och det blir dyrt!
Det är i princip samma sak som reflow lödning, fast att värma kretsen via dess egen värmeavgivning är dock inte bra då det inte ger någon som helst kontroll.
Det bästa är en varmluftstation med ställbar temp så man vet exakt hur varmt det blir.
Det bästa är en varmluftstation med ställbar temp så man vet exakt hur varmt det blir.
Jag har lågat två st X360 som led av RROD.
En hoppade igång direkt, den andra var jag tvungen att "överhetta", antar att det inte påverkade lödpunkterna utan snarare att kylpastan skulle "brännas in" som en del hävdar att man alltid ska göra på montering av en PC's CPU.
Den som startade direkt hade en lager plastfilm mot kylflänsen, om jag inte minns fel så var detta den största boven i dramat för dem flesta som drabbades av RROD, då det blev en miss i monterings-kedjan.
Jag följde denna guiden: http://www.llamma.com/xbox360/repair/ri ... mp_fix.htm
En hoppade igång direkt, den andra var jag tvungen att "överhetta", antar att det inte påverkade lödpunkterna utan snarare att kylpastan skulle "brännas in" som en del hävdar att man alltid ska göra på montering av en PC's CPU.
Den som startade direkt hade en lager plastfilm mot kylflänsen, om jag inte minns fel så var detta den största boven i dramat för dem flesta som drabbades av RROD, då det blev en miss i monterings-kedjan.
Jag följde denna guiden: http://www.llamma.com/xbox360/repair/ri ... mp_fix.htm
Tror och tror...wiklis skrev:Ide'n är troligen att defekta lödningar ska fixas genom överhetningen, nån som tror på det?

Nä, det kan knappast fungera, eftersom tennet smälter vid runt 220-250 grader, så måste chip-temperaturen, pga termisk resistans hamna på säg 250-300 grader och det finns nog inga kiselbaserade kretsar som klarar, max är väl kanske 120 grader eller så.
Du kan sluta gissa, tro och anta: Jag har testat metoden och den funkar utan problem. Funkar även att göra så på PS3, men där krävs lite mer förarbete.
- Electricguy
Jo vi gjorde det på en kompis Xbox 360. Funkade då också. Men det känndes lite svettigt att göra det... 

- MarcusUmeå
- Kontakt:
När jag hittade en PS3 i grovsoprummet så gjorde jag en reflow på den. Men jag gjorde det med en varmluftspistol istället för att försöka överhetta chipset. Den funkar finfint idag. 

Jag skulle nog köra med varmluftspistol eller vanlig ugn, har kört laptopgrafikkort i vanlig ugn med framgång tidigare.
Jag har ett par PS3 som behöver fixas, nåt speciellt man behöver tänka på när man gör det på dom?
Jag har ett par PS3 som behöver fixas, nåt speciellt man behöver tänka på när man gör det på dom?
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Spara alla skruvar. xD
Nä, men skämt åsido så finns det några riktigt bra videos på youtube där de förklarar processen steg för steg. Den här var den jag följde:
Nä, men skämt åsido så finns det några riktigt bra videos på youtube där de förklarar processen steg för steg. Den här var den jag följde:
Då är det garanterat inga lödfel, utan nått annat fel, som fixas tillfälligt.bos skrev:Du kan sluta gissa, tro och anta: Jag har testat metoden och den funkar utan problem. Funkar även att göra så på PS3, men där krävs lite mer förarbete.
Tänk efter själv, det är omöjligt att få kapseln/benen/lödpunkterna upp till de 250 grader som krävs för att omsmälta tennet utan att knäcka processorn i fråga.