Nexa dimmer och trappkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Nexa dimmer och trappkoppling

Inlägg av gOry »

Har några av dessa inbyggnads dimmrar, dom har funkat perfekt när de bara är en brytare.
Men nu i nya lägenheten sitter de en trappkoppling i vardagsrummet, har ännu inte öppnat upp och kolla hur de är draget men jag antar att de är en vanlig korskoppling.

Om jag vill ha kvar funktionen med två brytare kommer jag behöva sätta ett täcklock över en knapp och sen slänga upp en väggsändare bredvid?? Eller ser ni någon annan lösning?
Pajn
Kontakt:

Re: Nexa dimmer och trappkoppling

Inlägg av Pajn »

Jag har funderat över exakt samma dilemma ett tag.
Det jag funderar på är om skruvhålen i Nexasändaren matchar hålen i en vanlig dosa så att det går att sätta Nexasändaren där den gamla trappbrytaren satt.

Det är tyvärr den bästa lösningen jag hittils har hittat.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Brukar finnas skruvhål på väggsändarna så att du kan använda dom som täcklock.
Har man ELKO system så kan man kanske satsa på NEXA Professional men dom är dyra. Man kan lätt utöka med en sändare bredvid en befintlig brytare genom att montera dit en 2-facksram.

/// Marcus
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Fast och andra sidan så är de inte ett jätte problem med att ta bort ena brytaren helt. Kommer ändå kunna styra allt från ett webbgränssnitt via iphonen.
Ena brytaren sitter mot hallen och den andra mot sovrummet 3-4 meter i mellan, så de är ingen big deal.
De är väl bara leda vidare tändtråden från dimmern via en av mellantrådarna till den andra brytaren där man kopplar ihop den den egentliga tändtråden som går till lampan.
Dumt att låta en tråd vara lös? Kan ju sätta "ubåtar" i ändarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar