Drivsteg -> relä -> Magnetventil Problem!
Drivsteg -> relä -> Magnetventil Problem!
Hej!
Håller på ett projekt. Det är ett styrsytem som innehåller några tryckluftsvetiler (magnet ventiler).
Av och på för repektive ventil styrs med en PIC vidare till ett 7667 DRIVSTEG (OPamp buffert) vidare till ett RELÄ (omron G6S - 5V) och vidare till VENTILEN.
Problemet är att när ventilen är inkopplad blir det en fördröjning i av-/frånslag hos drivsteget/relä.
Jaha... tänkte jag och satte en kondensator mellan pinnarna på magnetventilens spole så var det löst. Men problemet blir ju då istället att man får en liten fördröjning hos ventilen istället.
Det jag undrar är om det finns något fiffigare sätt att lösa det än med kondensatorn som jag gjorde, så att jag slipper fördröjningen på ventilen?
Tack på förhand!
Håller på ett projekt. Det är ett styrsytem som innehåller några tryckluftsvetiler (magnet ventiler).
Av och på för repektive ventil styrs med en PIC vidare till ett 7667 DRIVSTEG (OPamp buffert) vidare till ett RELÄ (omron G6S - 5V) och vidare till VENTILEN.
Problemet är att när ventilen är inkopplad blir det en fördröjning i av-/frånslag hos drivsteget/relä.
Jaha... tänkte jag och satte en kondensator mellan pinnarna på magnetventilens spole så var det löst. Men problemet blir ju då istället att man får en liten fördröjning hos ventilen istället.
Det jag undrar är om det finns något fiffigare sätt att lösa det än med kondensatorn som jag gjorde, så att jag slipper fördröjningen på ventilen?
Tack på förhand!
Om hastighet är viktigt så kanske det första steget är att plocka bort reläet?
PIC -> transistor -> ventil bör räcka som drivkrets, beroende på hur mycket ström ventilen drar. Någon krets för att ta hand om spiken när ventilen (och reläet om du har det) slår av behövs. En diod är det enklaste, men jag tror man får snabbare frånslag med någon krets som tillåter högre spänning (men fortfarande klarar att skydda transistorn).
PIC -> transistor -> ventil bör räcka som drivkrets, beroende på hur mycket ström ventilen drar. Någon krets för att ta hand om spiken när ventilen (och reläet om du har det) slår av behövs. En diod är det enklaste, men jag tror man får snabbare frånslag med någon krets som tillåter högre spänning (men fortfarande klarar att skydda transistorn).
>Definiera "fördröjning".
-Ja både av å påslag är fördröjt i ca 1 sekund.
>Varför inte en enkel transistordrivning istället för en opamp ?
-Inte en aning.
>Hur spänningsmatas de olika delarna ? Vad delas och vad är separat ?
Ventilen matas egen separat 24V via relät, resten har samma 5V matning.
>Och, som sagt, glöm inte dioden för back-EMF'en...
Hur ska en sån se ut och sitta?
-Ja både av å påslag är fördröjt i ca 1 sekund.
>Varför inte en enkel transistordrivning istället för en opamp ?
-Inte en aning.
>Hur spänningsmatas de olika delarna ? Vad delas och vad är separat ?
Ventilen matas egen separat 24V via relät, resten har samma 5V matning.
>Och, som sagt, glöm inte dioden för back-EMF'en...
Hur ska en sån se ut och sitta?
Hastigheten är egentligen inte så viktig så länge det inte handlar om flera tiondelar.
Jag ska eventuellt driva en Luftpump som drar typ 800 mA tillsammans med vetilen på samma relä. Då kanske det behövs ett relä eller, räcker transistor då?
Jag ett rikitgt blåbär på elektronik, så all hjälp uppskattas!
Den där dioden, hur skall den kopplas in?
Jag ska eventuellt driva en Luftpump som drar typ 800 mA tillsammans med vetilen på samma relä. Då kanske det behövs ett relä eller, räcker transistor då?
Jag ett rikitgt blåbär på elektronik, så all hjälp uppskattas!
Den där dioden, hur skall den kopplas in?
Kolla in ULN2001A, den lämpar sig mycket bättre än 7667 för din applikation, åtminstone om du har några likadana relä/ventiler du ska driva parallellt. Den innehåller även klamp-dioder!
Så fort du switchar spolar i relä eller ventiler måste du ha skyddsdioder som kortsluter bort de transienter som skapas vid switchningar p.g.a. spolars induktiva egenskaper. Om du switchar på låga sidan, ska du ha en diod kopplad med katoden på den positiva matningen och anoden på lasten.
Så fort du switchar spolar i relä eller ventiler måste du ha skyddsdioder som kortsluter bort de transienter som skapas vid switchningar p.g.a. spolars induktiva egenskaper. Om du switchar på låga sidan, ska du ha en diod kopplad med katoden på den positiva matningen och anoden på lasten.
Nej, då blir det kortis.
Sätt >5V zenerdioder med anod mot jord och katod mot drivspolen. Inga motstånd.
Sätt >5V zenerdioder med anod mot jord och katod mot drivspolen. Inga motstånd.
Kod: Markera allt
+5 V -----------------+----- +---| Ventil|--------- +24 V
| ( |
---- ( /
/ \| ( /
| ( |
GND ------------------+----- +---------------------- GND