Fräsgrunder
Fräsgrunder
Har nu provkört en del och har några grunläggande frågor (eftersom jag är ny på detta)
Fräser i 20mm POM med en 6 mm fräs (2 skär). Behöver fräsa fullt djup d.v.s 20mm.
Fräsen har endast ca 12 mm som "aktiv" del.
Fräsens lägsta hastighet är ca 10.000 varv och har då givetvis problem med att plasten blir varm
och kyler därför med tryckluft.
Hur skall man göra?
Vilken typ av pinnfräs skall man välja?
Vilka hastigheter?
Gör jag fel?
Fräser i 20mm POM med en 6 mm fräs (2 skär). Behöver fräsa fullt djup d.v.s 20mm.
Fräsen har endast ca 12 mm som "aktiv" del.
Fräsens lägsta hastighet är ca 10.000 varv och har då givetvis problem med att plasten blir varm
och kyler därför med tryckluft.
Hur skall man göra?
Vilken typ av pinnfräs skall man välja?
Vilka hastigheter?
Gör jag fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fräsgrunder
Kör du alla 20 mm på en gång?
Hur snabbt matar du i X/Y led?
Jag kör nog ca 1500 mm/min 10000 rpm på spindeln men en mycket klenare fräs(3.175) när jag kör POM.
och ca 1.5 - 2mm i Z led per tag. Kyler med diskmedel & vatten
Anledningen till den tunna fräsen är mest att det var något jag köpte för att testa, och de funka ju bra. Så därför har jag inte orkat prova något annat.
Mina verktyg kommer från http://www.sorotec.de/shop/index.php/ca ... aeser.html
Hur snabbt matar du i X/Y led?
Jag kör nog ca 1500 mm/min 10000 rpm på spindeln men en mycket klenare fräs(3.175) när jag kör POM.
och ca 1.5 - 2mm i Z led per tag. Kyler med diskmedel & vatten
Anledningen till den tunna fräsen är mest att det var något jag köpte för att testa, och de funka ju bra. Så därför har jag inte orkat prova något annat.
Mina verktyg kommer från http://www.sorotec.de/shop/index.php/ca ... aeser.html
Jag har ingen speciell erfarenhet av POM men det finns fräsar speciellt för plast - är det ett vanligt material för dig att köra kanske det är idé att prova. Sen bör den ha antingen minst den skärlängd som du ska fräsa eller smalare skaft så att inte den cylindriska delen ligger och "gnor" mot ytan, det blir friktion som blir till värme.
Ett alternativ är kanske att fräsa i "överlappande trappsteg" på djupet (som man gör med stickstål i en svarv om ämnet är tjockt) så att delar av "spåret" verktyget går i är bredare än verktyget i sig. Då minskar skaftets anliggningsyta mot materialet plus att spånorna får lättare att komma undan.
Ett alternativ är kanske att fräsa i "överlappande trappsteg" på djupet (som man gör med stickstål i en svarv om ämnet är tjockt) så att delar av "spåret" verktyget går i är bredare än verktyget i sig. Då minskar skaftets anliggningsyta mot materialet plus att spånorna får lättare att komma undan.
Kör ca 500mm/min o matar 1 - 2mm i Z (provat med båda).
När du kör med 3 mm fräs, är det inte stor risk att den går av när den är nere på -20mm djup?
(Byggt lite i smyg eftersom jag inte är så bra på det här med rita o berätta.)
När du kör med 3 mm fräs, är det inte stor risk att den går av när den är nere på -20mm djup?
Överlappande trappsteg låter ju logiskt.
Kör CamBam och vad jag vet kan den inte fixa detta, man måste nog själv trixa till detta.
Kör CamBam och vad jag vet kan den inte fixa detta, man måste nog själv trixa till detta.
Väldigt fint smygbygge!hato skrev:Kör ca 500mm/min o matar 1 - 2mm i Z (provat med båda).
- Klas-Kenny
Fy på dig!hato skrev:(Byggt lite i smyg eftersom jag inte är så bra på det här med rita o berätta.)

Om du ställer in en "cutting width" som är bredare än fräsens diameter så gör CamBam jobbet i beredningen.
Rubriken antyder att du har behov av kunskap avseende fräsning. Fräsning handlar mångt och mycket om en blandning av teori och praktik. Det mest grundläggande förutom att lära sig att skapa NC-programmet för körningen och spänna fast arbetsstycket är att räkna ut skärdata.
Spindelhastighet och matningshastighet beräknas med följande två formler:
Det är bra att veta att teori och praktik inte alltid är hårt kopplat till varandra när det gäller maskinberabetning. Förklaringen är att ovanstående formler saknar en del variabler med komplicerade samband så som bland annat fräsmaskinens egenskaper samt hur bra/fort spånorna försvinner från materialet. Spånor som inte försvinner tillräckligt fort tenderar att smälta och då speciellt när man fräser i material som har relativt låg smältpunkt. Plast och aluminium är typiska exempel på material med låg smältpunkt.
Nåväl, ovanstående formler får nedanstående innehåll och resultat för de förhållande du har när det gäller din fräsning.
Som du ser klarar din frässpindel inte av den hastighet som krävs, det vill säga den snurrar nästan 4 000 varv per minut för fort i förhållande till den rekommenderade skärhastigheten CS. Om du studerar formeln för spindelhastighet så ser du att fräsdiametern står i nämnaren i formeln och detta berättar för dig att du skall minska fräsens diameter till nästan hälften för att möta den begränsning som finns i din frässpindel.
Rubriken antyder att du har behov av kunskap avseende fräsning. Fräsning handlar mångt och mycket om en blandning av teori och praktik. Det mest grundläggande förutom att lära sig att skapa NC-programmet för körningen och spänna fast arbetsstycket är att räkna ut skärdata.
Spindelhastighet och matningshastighet beräknas med följande två formler:
- CS är rekommenderad skärhastighet i meter/minut med avseende på arbetsstyckets material och typ av frässtål. För fräsning i POM/Delerin med HSS-fräs verkar det som om CS = 122 meter/minut är ett bra medelvärde då man söker på nätet;
- D är fräsdiametern i millimeter;
- T är antalet skär i fräsen;
- CL är en förkortning av Chip load som enkelt kan uttryckas som matningshastighet per frässkär.
Det är bra att veta att teori och praktik inte alltid är hårt kopplat till varandra när det gäller maskinberabetning. Förklaringen är att ovanstående formler saknar en del variabler med komplicerade samband så som bland annat fräsmaskinens egenskaper samt hur bra/fort spånorna försvinner från materialet. Spånor som inte försvinner tillräckligt fort tenderar att smälta och då speciellt när man fräser i material som har relativt låg smältpunkt. Plast och aluminium är typiska exempel på material med låg smältpunkt.
Nåväl, ovanstående formler får nedanstående innehåll och resultat för de förhållande du har när det gäller din fräsning.
Som du ser klarar din frässpindel inte av den hastighet som krävs, det vill säga den snurrar nästan 4 000 varv per minut för fort i förhållande till den rekommenderade skärhastigheten CS. Om du studerar formeln för spindelhastighet så ser du att fräsdiametern står i nämnaren i formeln och detta berättar för dig att du skall minska fräsens diameter till nästan hälften för att möta den begränsning som finns i din frässpindel.
Wow!
Tack, kul att förstå sambanden.
Har endast en spännhylsa för 6mm, fräsen finns inte att köpa i dag men skall ändå ta kontakt med Bosch och kolla om de har andra spännhylsor.
Tack, kul att förstå sambanden.
Har endast en spännhylsa för 6mm, fräsen finns inte att köpa i dag men skall ändå ta kontakt med Bosch och kolla om de har andra spännhylsor.
- Klas-Kenny
Får du inte tag på andra spännhylsor kan jag tipsa om att det finns "reduceringshylsor" i alla fall ifrån 6mm till 1/8" (väldigt vanlig storlek som du kanske känner till), jag kör med en sån i min fräs när jag vill använda mindre verktyg, fungerar kanon!
Det är också väldigt vanligt att mindre fräsar har just 6mm skaft. Nu funkar ju inte det speciellt bra om man måste skära djupare än fräsen är "kvistad". Å andra sidan är jag tveksam till att man hittar exemplevis en 3mm pinnfräs med 20mm skärlängd.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt: