är mitt slutsteg gått sönder av ojordat uttag eller elfel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perik

är mitt slutsteg gått sönder av ojordat uttag eller elfel?

Inlägg av perik »

Hej!

Jag har kopplat in min hemmastudio i en ny lägenhet. Kort efter installationen slutade en funktion på ett mixerbord fungera. Mixerbordet är gammalt och sådant kan hända så tänkte inte så mycket på det men nu precis när jag slog på mitt slutsteg efter att inte haft det igång på någon dag så upptäckte jag att slutsteget slår till och slår ifrån (det knäpper till varje gång).

Jag börjar då misstänka att det faktiskt kan vara något elfel? kanske peakar i strömmen??? (en väldigt nybörjarteori för kan inte så mycket om ström och sådant där)

men tänker att det kanske är troligt då uttagen är ojordade tyvärr i min lägenhet. Jag tog då in slutsteget på toaletten där det enda jordade uttaget finns och med samma resultat dock. Min fråga är:

Låter det troligt att det är något elfel som har orsakat det här och kanske helt enkelt förstört mitt slutsteg samt mixerbord?

Tack för hjälp
Användarvisningsbild
prototypen

Re: är mitt slutsteg gått sönder av ojordat uttag eller elfe

Inlägg av prototypen »

Tror varken på peakar eller ojordat. Du har nog bara råkat ut för 2 normala fel samtidigt.

Protte
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Släng utrustningen i bilen och åk till nån kompis på andra sidan stan och testa dom där.
Har själv en Miele torktumlare som jag fick gratis för den inte funka 2 gator bort.. här funkar den klockrent.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lite från ämnet, men ett tips är att använda jordade grendosor till all el även om uttaget är ojordat. Strömmar som skulle krupit iväg i skyddsjorden kommer då krypa i skyddsjordsledaren mellan apparaterna. Om man kör ojordade grendosor så kommer krypströmmar istället gå i signaljorden i signalkablarna och i värsta fall kan saker gå sönder om man drar ur eller stoppar i kontakter utan att ha brutit all ström (räcker inte garanterat att slå av strömbrytarna).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kör också så, men det finns en liten risk med detta. Om någon av apparaterna av någon anledning får ett strömförande chassi så kommer alla jordade apparater i samma dosa också få det. Det är ju mindre bra...
perik

Inlägg av perik »

okej. så ni tror inte det är något med strömmen då?

jag kör med jordade kontakter fast i ojordade uttag.
mjv

Inlägg av mjv »

Att det slår till och från låter som kortis någonstans på utgången.
Blir det någon skillnad om du kopplar ur alla kablar till högtalare etc?

Tvivlar på att ditt elsystem är boven.
perik

Inlägg av perik »

nej. det slår till och från även om alla kablar (högtalarkablar och audiokablar) är urdragna sånär som på strömsladden.
Skriv svar