Jag testar för fullt med att gravera med fräsen. För tillfället är det plexiglas som det graveras på.
Spetsiga graveringsfräsar typ dessa:
Bild på gravyrfräsar
När jag lyckas att nolla Z axeln bra så blir det tunna och fina spår.
Hur gör ni när ni vill täcka ett graverat område med fräsen. Alltså i plexiglas fallet så blir juh den frästa ytan "vit". Så frågan gäller alltså om man vill fräsa konturerna av ett objekt, tex en blomma, och sedan färglägga den vit. (Helt fel ordval "färglägga" men jag kommer inte på nåt bättre)
Att välja blomman i Cam programmet och välja att fräsa en grund Pocket låter juh som en bra ide men fräsen är juh så smal.
Byter ni till en Pinnfräs med lite grövre diameter? I vissa fall när mönstret är invecklat måste pinnfräsen vara väldigt smal den med.
Går det på nåt enkelt sätt att göra nåt typ rutmänster? I vissa fall kan det juh funka bra, alltså att inte "färglägga" den med solid färg utan typ ett rutmönster. Om man får det att funka skulle det nog gå att få till så att ögat uppfattar det som en "gråskala".
Använder Cambam
Alla tipps mottages tacksamt.
MVH Peter
"Färg"-lägga ett fält när man graverar med cncfräs?
-
Re: "Färg"-lägga ett fält när man graverar med cncfräs?
Att köra en pocket fräsning med en sån fräs du länkar till så blir nog inte bra, jag skulle ha valt en http://www.cnc-plus.de/product_info.php ... mills.html av lämplig storlek.
//Martin
//Martin
Det går med gravyrfräsar likt den du har också, men det tar lite tid (jag har provat).
Här nedan kommer två sunkiga bilder där jag graverat bilder på mina barn på mässingsplåt.
Jag skulle väl ha putsat plåten lite innan jag fotade.
Mobil bild med dåligt ljus. Närbild för att försöka visa banorna: Jag körde med en Ø0,4 x 45° fräs, tror jag att det var. Halva Ø i överlapp.
Heter det fräs eller stickel?
Här nedan kommer två sunkiga bilder där jag graverat bilder på mina barn på mässingsplåt.
Jag skulle väl ha putsat plåten lite innan jag fotade.

Mobil bild med dåligt ljus. Närbild för att försöka visa banorna: Jag körde med en Ø0,4 x 45° fräs, tror jag att det var. Halva Ø i överlapp.
Heter det fräs eller stickel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det beror nog på om du vill köra i flera olika djup. Samtidigt är det ju ett inte helt lätt jobb rent artistiskt / konstnärligt att gör en sådan modell i datorn.
Det är många mjuka former som går över i varandra och inget som är så lätt att göra i tex CAD. Å andra sidan så slipper man sitta i 200+ timmar plus med 30års erfarenhet.
Nu ska man kanske inte jämföra med dom som har vigt sitt liv till bara detta och är 14:e generationen av gravörer men det kan ju vara bra för inspiration.

Det är många mjuka former som går över i varandra och inget som är så lätt att göra i tex CAD. Å andra sidan så slipper man sitta i 200+ timmar plus med 30års erfarenhet.
Nu ska man kanske inte jämföra med dom som har vigt sitt liv till bara detta och är 14:e generationen av gravörer men det kan ju vara bra för inspiration.