Kolla även i forumet efter gamla trådar.
Detta är ju inte direkt en speciellt ny eller ovanlig fråga.
Sen finns det ju även kanske 3-4 olika tekniska lösningar
för att göra mönsterkort (det är nog inte kretskort du menar?).
Fräsning, transfer och etsning t.ex.
Om du har tillgång till en laserskrivare och ett strykjärn skulle du kunna testa det som kallas "toner transfer" och se vad tycker. Du behöver förutom skrivare+strykjärn ett kopparlaminat utan fotoresist, svinta/stålull, etsmedel, och småprylar (som ett kärl att etsa i, och något att röra om med, ev. en billig lupp för att syna resultatet av de olika stegen).
Om du inte har tillgång till de dyrare grejerna för att testa "toner transfer" kanske det är bättre att satsa på den traditionella metoden med fotoresist. Resultatet verkar bli bättre med fotoresist.
Med en etstank kan du bara etsa kortet .
Innan så måste man föra över kretsmönstret till kortet.
Det kan man göra via foto-metoden eller Tonertransfer metoden
Och värt att nämna kan vara att du ej måste ha en riktig etstank.
Det fungerar finfint att ha en glassburk i en vattenfylld stekpanna och köra på spisen och gunga för hand.
Självklart ska man dock vara väldigt försiktig med kemikalier tillsammans med matvaror! Och jag rekommenderar väl då att du har en egen stekpanna för etsandet, risken finns att man spiller ut litet i stekpannan, vilket inte är helt bra att laga mat med då.
I wikin finns det det bra beskrivningar hur man gör egna kreskort.
Men eftersom etsmedel är inte helt ofarliga grejor och du är ganska så ung ,så tycker jag att du skall använda
experimetkort med banor för dina projekt. Man kommer väldigt långt med den tekniken.
Jag tror nog han förstått att man måste föra över ett mönster...
Själva proceduren är rätt enkel, tycker jag. Men det kan krävas några försök och testande med olika papper (som släpper). Om utskriften är dålig blir det porer.
Kjell säljer laminat (EDIT:tydligen inte längre) och etspulver också, tror jag. Jag har inte någon etsapparat, men saknar verkligen en, för det kan ta evigheter att etsa med fel temp.
Om man bara ska göra enkla saker så tycker jag att det går smidigt med en speciell penna som man ritar på kortet själv med.
Då ritar man bara kretsarna på laminat utan fotoresist och sedan etsar man. Färgen skyddar då kopparn som skall vara kvar efter etsningen.
bearing skrev:Kjell säljer laminat (EDIT:tydligen inte längre) och etspulver också, tror jag. Jag har inte någon etsapparat, men saknar verkligen en, för det kan ta evigheter att etsa med fel temp.
Köpte där i fredags, så visst säljer dom laminat ännu!