Jag har laddat ner och pysslat lite med ett gratis program "CadStd Lite" som verkar vara rätt lätt att förstå och det är tillräckligt för mig (:
Jag fixade rutnätet till 1 millimeter samt så fixade jag så att det blev metriskt system. Jag gjorde en fyrkant på 10x10 mm och exporterade ut den
till DXF. Matade sen in DXF till Lazycam för att fixa skärdjup sen till Mach 3 och då visar Mach3 min lilla fyrkant mycket större än 10x10mm..
Är det någon skala grej jag kan tänkas ha gjort fel då ?
Har försökt med lite olika saker och jag har inte hittat varför det blir så.. Både Cad och Mach3 är inställt metriskt.
CadStd hjälp.
Re: CadStd hjälp.
Nej jag testade inte att fräsa den det räckte att köra maskinen för han för att se och den var långt mycket för stor ):
Men så som jag har gjort ska annars vara rätt sätt ? förutom det jag gör fel då... ?
Men så som jag har gjort ska annars vara rätt sätt ? förutom det jag gör fel då... ?
Nu gjorde jag en fyrkant 50x50mm i Cad den blev cirka 440mm i Mach3 hm något lustigt...
När jag gjort kugghjul osv så har måtten stämt
ifrån woodgears prog.

När jag gjort kugghjul osv så har måtten stämt

Hej igen jo det är inte så bra kanske men vet inga gratis cad program.. Nu har jag fixat mitt problem på något vis hade steps ändrats i Mach 3 därav fel mått... Nu ställde jag in steps med digitalt skjutmått och tror jag fick ner felmarginalen till under 1 tiondel men det lär väl bli mer fel om jag kör från ena kanten till andra kanten. Vad är precisionen på lillasystrarna ?
Min egen fick riktigt bra tycker jag efter jag justerat kullagerna innan jag ställde in stepsen och det.
Min egen fick riktigt bra tycker jag efter jag justerat kullagerna innan jag ställde in stepsen och det.