Inkoppling av Demag telfer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Greener

Inkoppling av Demag telfer

Inlägg av Greener »

Hejsan
Är medlem på ett annat forum och fick tips om detta. Har nu blivit medlem och börjar ju givitvis med att ställa besvärliga frågor :oops: .
Jag var och inhandlade en Demag telfer på auktion för ett par veckor sedan. Tyvärr hade den väl suttit fast inkopplad och därför finns det ingen handske till elen utan bara en kopplingsplint på insidan och givitvis fattar jag ju inget. Det ända jag vet är att de svarta kablarna går till fjärrstyrningen och de gula till själva telfern. Hjälp tack.
HPIM3067.JPG
HPIM3072.JPG
HPIM3081.JPG
Elschema på insidan av locket till kopplingsplinten
HPIM3084.JPG

M.v.h
Greener
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GrymmeMannen

Re: Inkoppling av Demag telfer

Inlägg av GrymmeMannen »

vill du beskriva lite mer ingående vad det är pryl du har kommit över??
spufuz

Inlägg av spufuz »

Den där har jag för mig att den funkar som så att du har två hastigheter på höj/sänk.
Dvs du kan trycka in höj och sänkknapparna först lite för låg hastighet och sen helt in för hög hastighet.

Ser ut att vara stjärnkopplad nu för 380V.
Greener

Inlägg av Greener »

Ok, i min lilla värld (mekaniker) vet alla vad en Demag telfer är :oops:. Det är alltså en eldriven kettinglyft/spel. Den funkar så att det finns en knappsats med två knappar som styr motorn fram och bakåt (lyftkrok upp/lyftkrok ned). När man inte aktiverar motorn går en elektrisk broms in och låser.
Stjärnkopplad 380 ???. Ni har inte lust att utveckla?

M.v.h
Greener
spufuz

Inlägg av spufuz »

Jag stötte på en sån här i jobbet för ett par år sen. (är också mekaniker/tekniker i grunden så jag vet så klart vad en Demag telfer är! :wink: )
Nu minns jag inte hur vi fick igång den pinsamt nog, :doh: , men så här tror jag;
Om du tittar på din sista bild så ser du att motorn har liksom "dubbla" lindningar eller hur man nu ska förklara.
Dessa är för de båda hastigheterna.
(1U1, 1V1, 1W1) och (2U1, 2V1, 2W1)

Dessa är stjärnkopplade via plint 1U2, 1V2, 1W2 respektive 2U2, 2V2 och 2W2.

Kan du mäta om någonting händer "internt" i plinten? T.ex. om "1" och "2" har kontakt med 1U1 eller 2U1?

Något ska ju kasta om faserna för upp/ner, tänkte om det har något med plint 1 och 2 att göra.

//david
Greener

Inlägg av Greener »

Nu har jag äntligen fått en stund över att studera plinten. Utöver att det är bryggat, med kabel, mellan 1U1 och 2U1 så är det ingen kontakt mellan plintarna.

M.v.h
Greener
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har också ett gäng sådana telfrar.
Jag förstår inte problemet?
Så länge reglaget inte är demonterat, är det väl bara att koppla in tre faser och nolla?
mjv

Inlägg av mjv »

Först och främst, ska du använda 230 eller 400 volt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker inte det verkar som han befinner sig i Norge. Så vi kan nog anta att det är 400V som gäller.
Greener

Inlägg av Greener »

Ok, nu känner jag mig ännu mera dum i huvudet än tidigare :cry: . Visst är det så att det bara är att koppla in tre faser och en nolla, men frågan är VAR? Och så till frågan huruvida jag ska använda 230 eller 400 volt. Det spelar ingen större roll för min del. Bara jag får den att funka så är jag nöjd 8) .

M.v.h
Greener
mjv

Inlägg av mjv »

Glöm det.
Brännvin. :tumner:
Senast redigerad av mjv 5 januari 2012, 20:35:46, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I Sverige finns det ingen 230V trefas så det är 400V som gäller.

Var det ska kopplas in är inte lätt att veta med de bilderna. Det kanske är läge att ta in en elektriker.
Senast redigerad av danei 5 januari 2012, 20:36:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Leta på plinten efter losskruvade skruvar.
Där har förmodligen inkommande 400V varit ansluten.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Är det en gammal telfer som inte är kontaktorstyrd så behövs nog inte nollan, hade ett gäng telfrar och även sådana Demag (känner igen plinten) på mitt förra jobb och kommer jag ihåg rätt så är det en 2-hastighetsmotor och inkopplingen av rätt lindning och fasväxlingen sköts av knappsatsen. På nyare telfers har dom gått över till 24V styrning och kontaktorer (pga. elsäkerheten?).

Har tyvärr inte möjlighet att komma över dom scheman vi hade men utan rätt schema är det inte det enklaste att komma på hur dom ska kopplas.

Försök få tag i ett kopplingschema från Demag är mitt råd.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Motorn i telfer är egentligen 2 motorer. Båda är Y-kopplade då det sitter 3 trådar i 1U2, 1V2 och 1W2. Och tre i 2U2, 2V2 och 2W2. Då är motorerna kopplade för 400V trefas.

Sedan ser det ut som om 1U1 är byglad till 2U1, där ska en fas in.
1V1 och 1W1 får sina faser från knapplådan endera kopplade rakt eller korsat beroende om den ska upp eller ned. Detta till den ena motorn som är endera hög eller lågfart
2V1 och 2W1 får sina faser från knapplådan endera kopplade rakt eller korsat beroende om den ska upp eller ned. Detta till den andra motorn som är endera låg eller högfart

I knapplådan måste det sitta förregling så det bara är en knapp i taget som ger signal.

Nu blir det bara brytning av 2 faser och det är tillåtet i en maskin.

Närbilder är ju bra men blir det föööör nära så ser man ju inget heller.

Protte
Skriv svar