Koppla in valfri musikmaskin på grammofoningång
Koppla in valfri musikmaskin på grammofoningång
Hej,
Jag är helt färsk på det här forumet och ganska färsk när det kommer till elektronik.
Men i julklapp fick jag en gammal rör-radio av märket philips som har, som enda extra ingång, en "grammfoningång" på baksidan.
Radion fungerar fin fint och tanken på att kunna spela annan musik genom möbeln växte till sig.
Så min fråga är hur jag ska göra för att på enklast möjligast sätt koppla in mig på grammofoningången?
Jag bifogar en bild på ingången.
Tack!
-Tobias
Jag är helt färsk på det här forumet och ganska färsk när det kommer till elektronik.
Men i julklapp fick jag en gammal rör-radio av märket philips som har, som enda extra ingång, en "grammfoningång" på baksidan.
Radion fungerar fin fint och tanken på att kunna spela annan musik genom möbeln växte till sig.
Så min fråga är hur jag ska göra för att på enklast möjligast sätt koppla in mig på grammofoningången?
Jag bifogar en bild på ingången.
Tack!
-Tobias
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppla in valfri musikmaskin på grammofoningång
Anslutningen märkt "båndoppt" är antagligen en helt vanlig line-in där du kan ansluta din ljudkälla direkt. Passande kablage din-4xRCA finns tex hos kjell.
Aha!
Fick för mig att det bara var line-out. Men det ska jag självklart testa!
Tack.
Tack.
Hehe, vilken relik. 
Är det en Bang & Olufsen?
Grammoingången har en större förstärkning har jag för mig.
Edit: är det märkt 800 ohm på högtalarutgången!? Eller är det ingen högtalarutgång?
Edit 2: Välkommen till forumet förresten. Och du, posta gärna fler bilder på maskinen! Här gillar vi bilder.
Edit: är det märkt 800 ohm på högtalarutgången!? Eller är det ingen högtalarutgång?
Edit 2: Välkommen till forumet förresten. Och du, posta gärna fler bilder på maskinen! Här gillar vi bilder.
Senast redigerad av mjv 31 december 2011, 13:12:46, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Googla lite på standarder för DIN-kontakter. Troligen har du både IN och UT i den kontakten.tobiasr skrev:Aha!![]()
Tack.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sitter säkert lågohmiga rör (EL86??) på utgången som är transformatorlös. Tå den piden fanns det högtalare på 800Ohm. Ska du köra extern högtalare får du skaffa en anpassningstrafo - inga överdrivet svåra saker att få rätt på.mjv skrev:Edit: är det märkt 800 ohm på högtalarutgången!? Eller är det ingen högtalarutgång?
Eller så är det bara UT, om han har otur. Med tanke på texten...soundbrigade skrev:Googla lite på standarder för DIN-kontakter. Troligen har du både IN och UT i den kontakten.tobiasr skrev:Aha!![]()
Tack.
Ok, bränner man upp rör om man kopplar in en "vanlig" högtalare på tex 8 ohm eller finns det något skydd?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Troligen sitter det en stor konding på utgången, som i gamla transistorsteg med bara en matning (inte plus och minus), men inga skydd.
Problem kan väl vara att nivå- och impedansanpassningen blir usel med problem med volym och kanske frekvensgång som följd.
Problem kan väl vara att nivå- och impedansanpassningen blir usel med problem med volym och kanske frekvensgång som följd.
Jaja. Fungerar det om man sätter en resistor i serie då? Fast då blir väl volymkontrollen knas.
Och så undrar jag, om det visar sig att den där "Båndoppt." bara är en utgång, vad behöver TS göra för att köra via "Grammo"-ingången?
Jag är väl ute och cyklar som vanligt, men jag har för mig att de har annan förstärkning jämfört med vanlig line-in.
Och så undrar jag, om det visar sig att den där "Båndoppt." bara är en utgång, vad behöver TS göra för att köra via "Grammo"-ingången?
Jag är väl ute och cyklar som vanligt, men jag har för mig att de har annan förstärkning jämfört med vanlig line-in.
Tack!mjv skrev:Hehe, vilken relik.
Det är en Philips, och ja det är en högtalarutgång. Tänkte inte koppla in några extra högtalare. Det sitter tre stycken ganska fina element i den.
Återkommer efter nyår när kjell har öppet igen och jag köpt kontakter för att berätta hur det har gått.
Här kommer en bild på hur hela härligheten ser ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
SLAKTA DEN INTE!!!!!
Något motstånd hjälper inte, det gör saken bara värre. Eftersom pjäsen är en monomaskin räcker ju högtalarna som sitter i.
Något motstånd hjälper inte, det gör saken bara värre. Eftersom pjäsen är en monomaskin räcker ju högtalarna som sitter i.
Inget slaktande kommer att ske, bara bevarande.
Undersöker bara möjligheten att kunna koppla in min airport-express och strömma musik ur denna härliga möbel!
Undersöker bara möjligheten att kunna koppla in min airport-express och strömma musik ur denna härliga möbel!
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Ljudbrigaden: Men det står ju Stereo på maskinen =)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: