Hej!
Jag behöver råd angående ljuskällor. Jag söker efter den absolut mest ljusstarka lampa med en färgtemperatur runt 6000K. Valet står mellan HMI och Xenon, min uppfattning enligt bifogade datablad är att det absolut är HMI som vinner. Men det talas överallt om att Xenon är det man ska använda då man söker en ljusstark lampa. Varför??
Det är effekten 6000W vi behöver.
HMI (metallhalogen) vs. XBO (Xenon)
-
HMI (metallhalogen) vs. XBO (Xenon)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: HMI (metallhalogen) vs. XBO (Xenon)
Ljusstyrka är inte det enda intressanta i sammanhanget. XBO har mig veterligen mycket högre briljans än HMI eftersom ljusbågen är kortare. Detta gör att det är enklare att fokusera ljuset. I praktiken betyder detta att skillnaden mellan 150 W och 450 W XBO är mindre än man skulle tro eftersom den förra har en betydligt kortare ljusbåge.
Sedan är det möjligt att Xe-lampor är bättre för dagsljusåtergivning p.g.a. det i stort sett kontinuerliga spektrumet.
Edit: Jag har för mig att MH-lampor har avsevärt längre livslängd än Xe-dito, vilket i de effekter du är ute efter nog kan vara av ekonomiskt intresse.
Edit 2: Om du kan beskriva _vad_ du skall med lampan till är det enklare att ge råd (även om jag inte arbetat med belysning).
Sedan är det möjligt att Xe-lampor är bättre för dagsljusåtergivning p.g.a. det i stort sett kontinuerliga spektrumet.
Edit: Jag har för mig att MH-lampor har avsevärt längre livslängd än Xe-dito, vilket i de effekter du är ute efter nog kan vara av ekonomiskt intresse.
Edit 2: Om du kan beskriva _vad_ du skall med lampan till är det enklare att ge råd (även om jag inte arbetat med belysning).