Termostatens resistans sjönk av värme
Termostatens resistans sjönk av värme
Jag kopplade en multimeter till en NC termostat. Resistansen var ca 0,8 ohm. Lade termostaten i en ugn, drog sladdarna till multimetern genom en springa i luckan, och satte igång ugnen på 125°C. Allteftersom ugnens temperatur steg, sjönk termostatens resistans ner till 0,12 ohm. Termostaten öppnade sedan när den skulle, jag stängde av och tog ut allt. Nu när sakerna kallnat är resistansen fortfarande 0,12ohm. Jag har mätt flera oanvända termostater till 0,5-1 ohm. Det verkar alltså som att den här termostaten blivit bättre av en värmecykel. Vad kan det bero på?
Re: Termostatens resistans sjönk av värme
Om du kör en konstant ström på tex. 1A genom termostaten och sedan mäter spänningen över kontakterna och räknar ut resistansen. Så tror jag du får en annan resistans.
En multimeter är inte speciellt noggrann vid låga resistanser.
En multimeter är inte speciellt noggrann vid låga resistanser.
Jag fick 10,7mV/0,98A på både den som varit i ugnen och en annan nu. Så resistansskillnaden var kanske bara mätfel. Men jag kunde se hur resistansen successivt sjönk när ugnen värmdes. Det är en rätt bra multimeter, en Fluke 289, som har "Low ohm"-mätning. Multimeterns sladdar har 0,10 ohm.
Kanske var det oxid på kontaktytorna, som försvann i ugnen, och nu när jag körde 1A genom dem.
Kanske var det oxid på kontaktytorna, som försvann i ugnen, och nu när jag körde 1A genom dem.
Fördelen med att köra konstant ström är just att övergångsresistans och ledningsresistans
Inte har någon betydelse är strömmen 1A så är den det.
Inte har någon betydelse är strömmen 1A så är den det.
Är det med brytande/växlande kontakter så är många av dom avsedda för att bryta med ström typ 230 Volt från 100-tals mA till flera Ampere - dom behöver strömmen för att vara sk. självrensande och sådana kontakter får gärna problem när de skall bryta signalspänning på några volt och ingen ström i princip genom att oxider byggs upp på kontaktytorna med tiden. Somliga reläer har också mekanisk gnidning vid till och frånslag för att gnugga kontaktytan och bryta oxidskikt, men nästan alla dessa behöver ändå ha en smula ström för att hålla sig rena i kontaktyorna.
det du såg var förmodligen kontaktytorna rörelse när de gneds mot varandra under uppvärmningen och skapade nya kontaktytor utan oxider och dessa nya kontaktytor var kvar när temperaturen gick ned igen, en temporär förbättring och väntar du ett halvår så är det förmodligen tillbaka igen.
---
Detta är ett problem när man håller på med mätsignaler (och mikrofon och HiFi-ljud) och använder komponenter som inte specifikt är avsedda för den typen av användning och nu när kvicksilverfuktade reläer är förbjudna så är situationen ännu svårare att hitta dito prisbilliga signalreläer utan oxidering och termoelektrisk effekt (blir gärna detta om man blanda olika metaller i kontaktmaterialet för att de inte skall mikrosvetsa ihop kontakterna och vandra metall mellan brytarspetsar) och ofta krävs det att kontaktelementen är glasförseglade i skyddsgas och i somliga fall bryta högspänning och kanske högfrekvens, högvakumtömda på gas för att få en säker och oxidfria kontaktytor i alla lägen.
kvicksilverfuktade reläer var perfekta i det avseende då det var samma metall som gick i metall och mikrosvetsade inte iom - flytande form och man slapp termoeletriska effekter, om det blixtrade och arcade så gjorde det heller ingen då förgasad kvicksilverånga kondenserade tillbaka till vätska och återfördes till rätt ställe och är i princip outslitliga.
det du såg var förmodligen kontaktytorna rörelse när de gneds mot varandra under uppvärmningen och skapade nya kontaktytor utan oxider och dessa nya kontaktytor var kvar när temperaturen gick ned igen, en temporär förbättring och väntar du ett halvår så är det förmodligen tillbaka igen.
---
Detta är ett problem när man håller på med mätsignaler (och mikrofon och HiFi-ljud) och använder komponenter som inte specifikt är avsedda för den typen av användning och nu när kvicksilverfuktade reläer är förbjudna så är situationen ännu svårare att hitta dito prisbilliga signalreläer utan oxidering och termoelektrisk effekt (blir gärna detta om man blanda olika metaller i kontaktmaterialet för att de inte skall mikrosvetsa ihop kontakterna och vandra metall mellan brytarspetsar) och ofta krävs det att kontaktelementen är glasförseglade i skyddsgas och i somliga fall bryta högspänning och kanske högfrekvens, högvakumtömda på gas för att få en säker och oxidfria kontaktytor i alla lägen.
kvicksilverfuktade reläer var perfekta i det avseende då det var samma metall som gick i metall och mikrosvetsade inte iom - flytande form och man slapp termoeletriska effekter, om det blixtrade och arcade så gjorde det heller ingen då förgasad kvicksilverånga kondenserade tillbaka till vätska och återfördes till rätt ställe och är i princip outslitliga.