Behöver 12VDC input till GPS-tracker, men feedback är 230VAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
darsan

Behöver 12VDC input till GPS-tracker, men feedback är 230VAC

Inlägg av darsan »

Hej,

Värst vilket fint forum detta var, här kommer jag nog hänga mycket framöver!

Har ett litet problem. Jag kopplar in en GPS-tracker i några maskiner, och behöver tre stycken input-signaler (input 1: elverk igång, input 2: brännare igång, input 3: pump igång).
Problemet är att GPS-trackern ska ha 12/24VDC-input, men jag saknar detta i maskinen då allt går på 230VAC (har ingen feedback-ström heller, så input måste styras av själva drift-strömmen, om ni förstår vad jag menar..).
Det finns 12V att tillgå (startbatteriet till elverket), så själva driften av GPS-trackern löser jag.

Det jag har att stoppa in i trackern är alltså följande:

- 12/24V
- GND
- Input 1
- Input 2
- Input 3
- Output 1

Output är en förresten en "bonus"signal, där man med ett sms kan få en konstantström på max 200mA skickad. Denna skulle jag kunna använda för att stänga av brännaren, men hur skulle en sådan lösning se ut? En normalt stängd kontaktor, som helt enkelt bryter strömmen till brännaren?

Har bifogad elschema för maskinen, om det skulle behövas.

Tacksam för hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ristomemo

Re: Behöver 12VDC input till GPS-tracker, men feedback är 23

Inlägg av ristomemo »

3st relän med 230VAC spolspänning.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Oj det var ett häftigt hobbyprojekt. Välkommen till forumet, jag har varit här ett år i april och tycker också att det är ett mycket trevligt forum.

Här finns medlemmar med lång erfarenhet inom elektronik och mekanik såväl som medlemmar med ringa erfarenhet inom dessa områden. Inte sällan får de som är nybörjare råd och hjälp hur de skall komma vidare i sina hobbyprojekt eller då de vill få hjälp att bygga upp sin kunskap inom olika ämnesområden.

Förutom hobbyverksamma så finns det även medlemmar som har såväl maskinbearbetning som elektronikutveckling som yrke och dessa brukar också byta erfarenhet med varandra även om det då handlar om kommersiella projekt där de tjänar pengar på sin verksamhet. Det blir som lite ge och ta så att säga.

Ibland kommer det nya medlemmar direkt in från gatan med kommersiella projekt och fiskar efter gratiskonsulting och då brukar det inte finnas så mycket hjälp att få för dessa. Det finns visserligen undantag ty ibland kommer det någon duktig student som ställer upp och hjälper till med gratis rådgivning i kommersiella projekt. Själv är jag lite tveksam till sådana situationer ty inte sällan kan man i andra trådar se att dessa är väldigt sugna på att starta något projekt de inte har råd till. Om de som vill ha hjälp med kommersiella projekt skänker en lite slant som tack för hjälpen kan de så småningom få sitt drömprojekt finansierat.

Hur är det med ditt projekt, är det ett hobbyprojekt?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Även jag säger välkommen.

Ditt problem löses endera med relän eller 3 st batterieliminatorer av billigaste sort.

Batterieliminatorn har inget problem med minsta last (som relä kan ha när strömmen blir för låg att bränna bort oxid på kontakterna) och inga rörliga delar.

Protte
darsan

Inlägg av darsan »

Tack för välkomnandet!

Nej, ett rent hobbyprojekt kan jag väl inte se det som. Sitter på en firma som ska använda dessa maskiner ute i fält (och ja, förhoppningsvis tjäna pengar på de). Dock ser jag detta mer som ett personligt projekt, att lyckas med att installera dessa GPSer utan att ringa till supporten".

Jag har en hel del erfarenhet inom elektronikbranschen, men jobbar i dagsläget inte alls med detta utan har mer utav en kontors-tjänst. Just därför har jag tagit på mig uppgiften, och det kommer bli en del icke-betald arbetstid (som nu) då jag sitter med detta. Men det gör ju inget, jag får pyssla med sånt jag gillar, och dessutom pröjsar firman alla delar :mrgreen:

ristomemo: Har sökt som en galning nu, men får ingen rätsida på dessa reläer. Kan du utveckla?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

230v in på spolen. Sedan kopplar du brytarsidan på relät mellan den befintliga 12volts spänningsmatningen och styringången.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Aha, då är det så att säga gratiskonsulting du är ute efter.

Har du lite tur så är det någon som vill engagera sig i ditt projekt och precentera en färdig lösning. Annars finns det säkert någon här på forumet som kan åta sig ett uppdrag att lösa ditt problem mot betalning. Firman du har som uppdragsgivare betalar ju delarna så då kanske de även kan betala konsultarvode till någon som kan hjälpa dig med en färdig lösning på ditt problem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skall man inte våga redogöra och fråga när ett projekt har en viss dignitet!
Var i forumreglerna står det om det?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

labmaster skrev:Aha, då är det så att säga gratiskonsulting du är ute efter.

Har du lite tur så är det någon som vill engagera sig i ditt projekt och precentera en färdig lösning. Annars finns det säkert någon här på forumet som kan åta sig ett uppdrag att lösa ditt problem mot betalning. Firman du har som uppdragsgivare betalar ju delarna så då kanske de även kan betala konsultarvode till någon som kan hjälpa dig med en färdig lösning på ditt problem.

Släng dig i väggen, jag sitter också som konstruktör (i min egen firma) och de projekt jag fått hjälp med genererar pengar åt mig.
Det är ett givande och tagande på detta forum, vill ni ha ett rent hobbyforum får ni nog skala bort många medlemmar.

darsan har ju HAFT elektronik som hobby, att han då försöker komma upp ett snäpp i företaget är ju bara roligt.
På samma sätt har vi ju utbildning i samhället DU labmaster betalar kanske skatt som bekostar utbildning som gör att ANDRA kan tjäna pengar och ibland mycket mer än vad du kan få ihop.

NEJ låt oss nu vara generösa och fixa till en fin liten lösning, min med batteliminatorerna är enkel och mera pang på rödbetan.

Relälösningen fungerar också men då måste det finnas / dras fram 12 V.

Protte
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Protte: Han hade ju redan 12volt för driften av trackern från något batteri.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo jag vet men finns den redan vid GPS apparajten må det vara men finns det i andra änden av vad det nu var för apparat då blir det lite extra pyssel.

På mitt vilda tungomål kan jag skriva "I gör hökke je vill"

Protte
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...att lyckas med att installera dessa GPSer utan att ringa till supporten".

Vad är "supporten" mer konkret? Vad har den för funktion och
vilken support skulle de i så fall kunna erbjuda?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

"Supporten" brukar bara kunna saker innanför deras eget apparathölje, allt interfäjsande mot någon annans produkt kan de INTE säga något om, inte nää.

Protte
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, du vet tydligen mer om darsan's support än vad jag gör.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

eller har lång erfarenhet av "support"

jag tror att vi kan ha en intressant diskussion här på forumet om problemet, men lösa det i form av en färdig lösning blir inte aktuellt och säkert inte det TS önskar, han verkar vilja lära sig en del också.

så varför inte hjälpa på traven?

egentligen är allting gratiskonsultande på forumet. bara det att "kunderna" inte har råd att betala :)
Skriv svar